Acasă Jurnalul Bucurestiului Invatamant, Educatie gandul – 4 din 10 elevi din România se confruntă cu o...

gandul – 4 din 10 elevi din România se confruntă cu o PROBLEMĂ MAJORĂ.

80
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ministerul  Educatiei : „Fenomenul a luat o amploare îngrijorătoare”

Cele mai recente rezultatele obţinute de România la testarea PISA realizată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) arată un uşor regres în ceea ce priveşte performanţa în domeniul educaţiei, comparativ cu punctajele obţinute la precedenta testare de acest fel care a avut loc în 2012. Scorul cel mai ridicat obţinut de elevii români a fost pe scala generală de Matematică, respectiv 444 de puncte, iar cel mai scăzut punctaj a fost înregistrat pe scala Citire/Lectură, cu 434 de puncte, potrivit rezultatelor făcute publice de Ministerul Educaţiei. În ceea ce priveşte locurile în clasamentul internaţional, ţara noastră se clasează pe poziţia a 43-a la matematică şi pe locul al 46-lea la citire, respectiv locul 48 la ştiinţe. Aceste rezultate confirmă afirmaţiile pe care ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, le-a făcut în urmă cu o lună într-o conferinţă pe tema analfabetismului funcţional, potrivit cărora, 42% dintre elevii români se confruntă cu manifestarea acestui fenomen, fiind incapabili să înţeleagă un text citit la prima vedere şi având dificultăţi în ceea ce priveşte efectuarea unor operaţii matematice elementare. Aceste lucruri au consecinţe nefaste pentru viitorul copiilor, aceştia neputând accede decât la locuri de muncă pentru care se cere un nivel minim de educaţie.

Aceste rezultate sunt cuprinse în raportul internaţional al OECD, „Excellence and Equity in Education”, şi arată nivelul de performanţă în sistemul educaţional românesc prin intermediul programului OECD-PISA 2015 – Programul Internaţional OECD pentru Evaluarea Elevilor.

Pe scala generală de Ştiinţe, domeniul principal în PISA 2015, România a înregistrat un scor mediu de 435 puncte, ocupând poziţia 48 din 70 ţări/economii cu baze de date validate. Din acest punct de vedere, România face parte din grupul de 11 ţări, alături de Columbia, Israel, Portugalia şi Qatar a căror performanţă medie la Ştiinţe s-a îmbunătăţit semnificativ între 2006 şi 2015.

Scorul mediu la ştiinţe al ţărilor OECD este de 493 puncte. Pe primele locuri se poziţionează Singapore (556 puncte), Japonia (538 puncte), Estonia (534 puncte), Taipei-China (532 puncte), Finlanda (531 puncte) şi Canada (528 puncte). Din această perspectivă, rezultatele României pot fi comparate cu cele obţinute de state/economii precum Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Cipru, Moldova, Albania şi Turcia.

Pe scala generală de Citire/Lectură, domeniul secundar în PISA 2015, România a înregistrat scorul mediu de 434 puncte, în creştere faţă de 2009, când obţinea 424 puncte, având performanţe similare cu Uruguay, Bulgaria sau Trinidad-Tobago şi superioare faţă de Mexic şi Thailanda. Alături de Rusia şi Macao (China), România a înregistrat o rată accelerată de creştere a performanţelor. Îmbunătăţirea performanţei medii s-a realizat prin creşterea ponderii elevilor cu performanţe de vârf, nivelurile 5 şi 6 pe scala PISA.

Pe scala generală de Matematică, de asemenea domeniu secundar în PISA 2015, România a înregistrat scorul mediu de 444 puncte, în condiţiile în care obţinuse 445 puncte în 2012, când Matematica a fost domeniu principal. Performanţele ţării noastre au fost similare celor din ţări precum Grecia, Bulgaria, Cipru sau Argentina şi peste Turcia, comparativ cu 2012.

În medie, România a înregistrat la testele PISA rezultate comparabile cu cele din Albania, Moldova sau Trinidad Tobago, fiind departe de ţările cu cele mai ridicate punctaje, cum sunt statele asiatice sau cele nord-europene.

Aceste date confirmă perpetuarea unui fenomen care se adânceşte de la generaţie la generaţie, analfabetismul funcţional. 42 la sută dintre tinerii din România, cu vârsta de 15 ani, se pot încadra în fenomenul de analfabetism funcţional, ceea ce înseamnă că abilităţile lor de citit, scris, matematică şi ştiinţe nu sunt suficiente pentru a le permite să funcţioneze normal într-o societate modernă. De asemenea, tinerii care se încadrează în acest fenomen nu vor putea accede decât la locuri de muncă pentru care se cere un nivel minim de educaţie.

„Trebuie să luăm măsuri concrete pentru că fenomenul analfabetismului funcţional a luat o amploare îngrijorătoare. Faptul este că mai mult de 40% dintre elevii din România nu înţeleg un text pe care îl citesc la prima vedere, au dificultăţi să facă operaţii aritmetice elementare, au dificutăţi la nivelul unor competenţe de bază. Este nevoie de o şcoală care să fie mult mai eficientă şi care să formeze aceste competenţe la nivelul înţelegerii unui text. O strategie de reducere a analfabetismul funcţional trebuie să constituie o prioritate, după care se va face un calcul privind bugetul care trebuie alocat”, a afirmat ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.

Acesta include testele PISA pe lista evaluărilor ale căror rezultate trebuie luate în seamă în vederea rezolvării problemei analfabetismului funcţional. Pe această listă se regăsesc şi evaluările de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, evaluarea naţională şi Bacalaureatul. La toate aceste tipuri de testări rezultatele scad cu fiecare generaţie de elevi.

În ceea ce priveşte analfabetismul funcţional, situaţia la nivel european arată o medie de 20% în ceea ce priveşte manifestarea acestui fenomen, iar autorităţile doresc reducerea până la 15% până în 2020.

În Uniunea Europeană România ocupă primul loc în clasamentul analfabetismului funcţional, în timp ce raportat la întreg continentul european, ţara noastră este devansată doar de Albania.

„Ar trebui să vedem rezultatele testelor aplicate, la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, testele PISA, evaluarea naţională şi Bacalaureatul pentru ca, identificând punctele sensibile, să putem interveni unde este nevoie. Nu este suficient ca ei să memoreze şi să reproducă, ci să îşi formeze competenţe şi abilităţi. Există o corelaţie între analfabetismul funcţional şi diferiţi alţi factori, cum ar fi dezvoltarea socio-economică, gradul de educaţie al părinţilor, modul în care se face formarea continuă a profesorilor”, a explicat Mircea Dumitru modul în care această problemă poate fi rezolvată.

Pentru perioada 2006-2012 se remarcă o tendinţă de uşoară scădere a procentului elevilor cu performanţe sub nivelul 2: 2006 – 46,9%, 2009 – 44,4% şi 2012 – 37,3%. Pentru aceeaşi perioadă procentele elevilor cu performanţe de vârf, adică la nivelul 5 sau peste acest nivel au fluctuat astfel: 2006 – 0,5%, 2009 – 0,4%, 2012 – 0,9% şi 2015 – 0,7%.

„La PISA 2015 domeniul principal l-a reprezentat alfabetizarea ştiinţifică sau „cultura ştiinţifică” a elevilor de 15 ani, definită în cadrul de referinţă ca „abilitatea de a se angaja în probleme legate de ştiinţe şi de a opera cu idei ştiinţifice, ca un cetăţean reflexiv. O persoană alfabetizată ştiinţific doreşte să se angajeze într-un discurs raţional despre ştiinţă şi tehnologie, ceea ce necesită competenţele de a explica ştiinţific fenomenele, de a proiecta şi a evalua investigaţii ştiinţifice şi de a interpreta în mod ştiinţific date şi dovezi”. În PISA nu se intenţionează doar evaluarea a ceea ce ştiu elevii în domeniul ştiinţelor, dar şi ceea ce pot face cu ceea ce ştiu, precum şi modul în care aceştia pot aplica în mod creativ cunoştinţele ştiinţifice în situaţii reale de viaţă. La PISA 2015 atitudinile elevilor, convingerile şi valorile acestora au fost examinate prin răspunsuri la întrebările din chestionarul elevilor, nu prin performanţele la itemii testelor susţinute”, potrivit comunicatului de pe site-ul Ministerului Educaţiei.

Programul OECD-PISA evaluează în ce măsură elevii aflaţi aproape de finalul educaţiei obligatorii deţin unele dintre competenţele-cheie, cunoştinţele şi deprinderile de bază esenţiale atât pentru continuarea studiilor, cât şi pentru participarea deplină la viaţa socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here