Adevaruri negraite , despre Manastirea Curtea de Arges.Episodul 2.

0
42
Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

Sondajul nostru

Din dorinta de a cunoaste intentia actuala a cititorilor nostri, privind participarea la vot si modul in care ati vota actualele partide parlamentare, va rugam sa raspundeti la urmatorul sondaj:

View Results

Loading ... Loading ...

Articol pregatit de catre Mihai Petrescu, corespondent de Arges,

[email protected]

 

Intr-un articol  precedent (“Adevaruri negraite , despre Manastirea Curtea de Arges.Episodul 1 – INTERESELE MASONERIEI PRIVIND MĂNĂSTIREA ORTODOXĂ DE LA CURTEA DE ARGEȘ… – Radu Iacoboaie, 27 martie 2015” – http://jurnalulbucurestiului.ro/adevaruri-negraite-despre-manastirea-curtea-de-arges-episodul-1-interesele-masoneriei-privind-manastirea-ortodoxa-de-la-curtea-de-arges-radu-iacoboaie-27-martie-2015/), adusesem in discutie aspecte mai putin cunoscute , despre implicarea masoneriei in “denaturarea sensului  duhovnicesc , istoric si arhitectonic” al Bisericii Episcopale Arges.

In acest articol, voi aduce in discutie, aspecte listorico-bisericesti, pana in anul 1793, cand Biserica este ridicata la rangul de Episcopie.

In prefata cartii sale [1], D-ul teolog Ioan Panturescu, povesteste cum zi de zi a cercetat aceast Biserica – Monument istorico-religios, dorind sa aduca un pios omagiu, “cea mai adanca  recunostinta si devotament” {[1], pag.5} “Prea Sfintii sale, Domnului Pr.Gherasim Timus, Episcop al Eparhiei Arges, fost profesor si Decan al Facultatii de Teologie din Bucuresti, unul din promotorii inaltei culturi teologice in Romania”.{[1], pag.4}.

Istoricul Bisericii Episcopale Arges, se intersecteaza cu istoricul Mitropoliei Ungro-Vlahiei.

“Dupa datele istorice cele mai sigure, ce le avem in asa numitele “Actele patriarhatului de Constantinopol”, Mitropolia Ungro-Vlahiei “se infiinteaza la anul 1359, dupa cererea Domnitorului Alexandru I Basarab (+ 1364 noiembrie 16), in timpul patriarhatului de Constantinopol calist I, cu sediul la Curtea de Arges, unde era si resedinta Domnitorului, avand in fruntea sa pe un Arhiereu , Iacint Critopulo (mitropolitul Vidinului), pana la 1380.

Resedinta Mitropolitana, dupa traditiune, a fost in vechea Monastire de Arges, pe care Neagoe Basarab a gasit-o in ruina.

Scaunul domnesc, cu toata curtea domneasca, fiind stramutat la Arges – de unde si numele de Curtea de Arges – negresit trebuia sa fie aici si scaunul mitropolitan, intru-cat Mitropolitul tarii, pe langa afacerile curat ecleziastice, lua parte alaturi cu Dpmnul, la toate actele mari, cari decideau de soarta tarii.

Pe langa traditiune, chiar Neagoe Voda, ne spune ca pe ruinele unei vechi Monastiri, s-a ridicat Monastirea cu Biserica Monumentala, Biserica , care astazi este catedrala Episcopala.

Inscriptiunea in limba slavona, care indiscutabil dateaza  de la Neagoe , pusa de dansul in zid, in fata Bisericii la partea dreapta a usii, e proba cea mai evidenta, ca aici au existat ruinele unei vechi monastiri, inainte de dansul”.{[1], pag.12-13}

Aceasta inscriptiune slavona, atesta istoric, nu numai existenta unei vechi Manastiri, dar si “marimea sentimentelor, ce a hranit sufletul plin de credinta al fondatorului” {[1], pag.13}: “<<…asemenea <<si noi , urmand lor cu dorinta, si osardie avand catre acest sfant dumnezeesc templu si locas al prea Sfintei curatei, si prea bine-cuvantatei stapanei noastre de Dumnezeu Nascatoare si pururea Fecioara Maria, a prea cinstiteti Adormiri, pe care am gasit-o domnia mea la Curtea de Arges, daramata si neintarita, si prin darul dumnezeesc si cu inspiratia acestei prea cinstite Maicii Domnului, s-au deschis ochii inimei noastre, si am hotarat acest mai sus pomenit templu de la temelie a-l zidi, si a-l inalta, si a-l intari, si i-am mai daruit sate si tigani, si balti cu peste….>>”.[2]

Din ea rezulta ca Neagoe si-a zidit Monastirea cu monumentala sa Biserica, in locul unei vechi monastiri, care servise probabil ca resedinta a Mitropoliei, inca din vechime, si cazuse apoi in ruina.

In favoarea acestei sustineri, militeaza si cronica anonima a Tarii Romanesti, unde vorbindu-se despre faptele stralucite si pioase ale lui Neagoe Voda basarab, zice:

<<Si sparse Mitropolia din Arges, din temelia ei, si zidi in locul ei, alta Sfanta Biserica cioplita si netezita, si sapata cu flori, si au prins pe dinlauntru toate pietrile una cu alta pe dindos, cu scoabe de fer , cu mare mestesug, si au varsat plumb, de le-au intarit, si au facut prin mijlocul tindei Bisericii, 12 stalpi inalti, tot de piatra ciopliti, si invartiti foarte frumos si minunati, cari inchipuiesc 12 apostoli……>>.

De cand insa, data acea mitropolie, si cine o intemeiase, este ceva indoios.Cert insa, e faptul, ca inceputurile Principatului Muntenia, trebuesc cautate la Campulung si Curtea de Arges.Aici, au existat – sustine D-ul Tocilescu – neaparat inca din epoca straveche romana, asezaminte militaresti, si trupe legionare, si mica lor comunitate, crestinandu-se , a trebuit sa ridice de timpuriu, temple sau Basilice, din cari, s-au format Bisericile noastre.

Urmele unui atare templu, se gasesc, zice D-ul Tocilescu, in Biserica Episcopala de la Arges, si ele numai ne explica, de ce planul acestui monument, este unic in felul sau, fara asemanare in intregimea sa, cu vreunul din edificiile anterioare ale Tarii.

Daca se observa planul Bisericii episcopale, si se prelungesc cele doua ziduri laterale, ce leaga Chorul cu Nartexul, avem tocmai planul templului roman, ceea ce intareste opiniunea de mai sus, despre originea straveche romana, a acestui monument”.{[1], pag.14}

“Domnul B.P.Hasdeu, i <<Revista Nou>>, apreciaza astfel origina acestui monument, zicand ca e mai usor a limpezi caracterul cel armenesc al minunatei Biserici de la Arges, adica – dupa cum descrie Bayet (L’art.Byzantin p.284) arhitectura armeneasca  – un fond bizantin manuit cu multa neatarnare si indrasneala.

La anul 1275, sustine D-ul Hasdeu, bazat pe o notita contimporana cu cronicarul armenesc Smpad (Hist. de Croisades, Doc.arm.1869 t.I.p.608) ca mai multe localitati de langa lacul Van, iar mai cu deosebire Arges, fusesera aproape daramate!, printr-un sir de cutremure, cari se repetara cu urgie in interval de un an intreg”.{[1], pag.14}

“Poate atunci, poate si intr-o epoca ceva mai veche, nici intr-un caz insa mai noua, o ceata de Armeni pribegisera de acolo, si ajunsi pana in Carpati, au intemeiat aici, in memoria cuibului lor, un nou Arges, dand acelasi nume raului, dupa cum tot asa se chiema in vechime si lacul Van.

Cladind o Biserica in stil armenesc si imbratisand catolicismul, de nu vor fi fost catolici din trecut, acei Armeni au capatat de la Papa, un episcop: <<episcopus Argensis>>, care  – stramtorat de Romani -s-a mutat in urma la Talmaciu, in Ardeal:<<episcopus Armenorum de Tulmachy;>>, iar vechea Biserica armeneasca, mereu invechita si reinnoita, dar totusi pastrand cu staruinta tiparul sau arhitectonic si decorativ cel armenesc, a devenit mitropolie a Ungro -Vlachiei, apoi monastire, apoi episcopie.

Istoria lui Dionisie Fotino din 1818, tradusa de Gh.Sion i 1863, ne spune ca , Radu Negru, a adus cu sine, si pe episcopul ortodox al Fagarasului, si l-a numit Mitropolit al Tarii Romanesti, spre a organiza mai bine Biserica si clerul roman.

Ce s-a urmat mai tarziu, dupa domnia lui Negru  – Voda, cu Mitropolia din Curtea de Arges, nu avem date pozitive pana la Mircea Voda cel Mare (1386 – 1418)”.{[1], pag.15}

“Abia un hrisov al lui, spune ca <<Antim I Mitropolitul >>, a fost martor impreuna cu Athanasie Mitropolitul Severineanul, si al <<slavitei cetati Egumen etc>>”[3]

Vom continua…..

[1] Biserica Episcopii de Arges, Origina.Fazele istorice.Infiintarea Episcopii.Iosif I, primul ei Episcop.Descrierea ei din punct de vedere ARHITECTONIC, SCULPTURAL si PICTURAL, de Ioan Panturescu (Comuna Tutana, jud.Arges), licentiat in Teologie, Bucuresti, 1905; www.digibuc.ro.

[2] V.L’eglise du Monastere episcopal de Curtea d’Argis.Louis Reissenberger.1867.

[3] Cond.Monast.Cozia si Istoria Bisericeasca din 1845, pag.390.

 


Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here