Acasă Stiinta & Tehnica Ecologie Buna Ziua Iasi : Cutremur in politica ieseana !

Buna Ziua Iasi : Cutremur in politica ieseana !

54
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

Lovitura a venit de la Bucuresti. Nimeni nu se astepta ca urmarile sa fie atat de dure Vlad Rotaru

• Iesenii s-au trezit in mijlocul unui scandal monstru intre doua autoritati ale statului • Iasul a ajuns sa fie cel mai poluat oras din tara, iar autoritatile responsabile au ajuns sa-si paseze vina de la una la alta • Ministrul Mediului s-a luat de gat cu sefii Primariei Iasi • Niciuna dintre cele doua parti nu a cedat • Iesenii sunt prinsi intr-un scandal fara precedent

Scandal fara precedent la Iasi. Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului, a dat de pamant cu sefii municipalitatii iesene pentru ca acestia au intarziat cu elaborarea planului de calitate a aerului. Gratiela Gavrilescu a venit ieri la Iasi pentru a discuta despre problemele de mediu, tinta principala fiind insa conducerea Primariei Iasi.

Conform ministrului din Cabinetul Tudose, Iasul risca sa trimita intreaga tara in procedura de infringement de catre Comisia Europeana prin neadoptarea la timp a acestui an. Gratiela Gavrilecu a dat de pamant cu sefii din Palatul Roznovanu, sustinand ca acestia nu s-au preocupat sa intocmeasca un astfel de plan in mod corect si ca din cauza lor ar urma sa aiba de suferit fiecare locuitor al tarii.

“Trebuie sa facem o inventariere reala a problemelor de mediu. Imi pare rau ca nu a venit primarul Iasului si ca nu am reusit sa port un dialog direct pentru a rezolva problemele. Avem o problema de calitate a aerului privind trei municipii care risca sa intre in procedura de infringement. Daca Bucurestiul si Brasovul au facut pasi concreti, municipiul Iasi nu a reusit sa implementeze masurile pentru imbunatatirea calitatii aerului. Este inadmisibil ca avand suficient ajutor, municipiul Iasi sa nu reuseasca sa elaboreze acest plan”, a spus Gratiela Gavrilescu.

Ministrul a sustinut ca daca cei de la Iasi nu vor rezolva repede problema, va trece la amenzi drastice. “Agentia pentru Protectia Mediului a intors de trei ori planul de masuri pe calitatea aerului, ultima oara in iulie 2017. Daca ramane asa o sa trecem la aplicarea sanctiunilor. Le-am propus celor de la Primaria Iasi sa ii ajutam si sper ca domnului primar sa-i fie trimisa informatia”, a mai adaugat Gratiela Gavrilescu.

Mihai Chirica: “Ministrul Mediului si seful CJ mint iesenii”

In replica, edilul Mihai Chirica sustine ca Gratiela Gavrilescu si Maricel Popa au spus minciuni. Chirica a mentionat ca municipalitatea a facut demersuri pe langa Guvern pentru alocarea de fonduri privind constructia soselei de centura a Iasului. Edilul a mentionat ca finalizarea lucrarilor la soseaua de centura ar reduce substantial poluarea.

Mihai Chirica a aratat ca doua institutii guvernamentale, Agentia pentru Protectia Mediului si Directia Regionala de Drumuri si Poduri, s-au contrazis intre ele pe acest proiect si astfel iesenii au avut de suferit. Practic, daca APM a cerut scoaterea traficului greu din oras, Directia de Drumuri a interzis acest lucru.

“Daca România risca sa ajunga în procedura de infringement din cauza poluarii, acest lucru nu se datoreaza municipiului Iasi, asa cum în mod eronat crede presedintele Consiliului Judetean, ci situatiei comune din mai multe aglomerari urbane din tara care se confrunta cu problema traficului auto excesiv. În conditiile în care economia Iasului se bazeaza pe servicii, industrii curate si comert, pe ramuri economice nepoluante, principalele surse de poluare din municipiul Iasi sunt autovehiculele vechi de transport marfa si personale si centralele de apartament. Eliminarea taxei de poluare printr-o decizie guvernamentala de la începutul acestui an a facut ca parcul auto al Iasului sa fie împânzit de masini second hand. Peste 85 la suta din cele aproape 20.000 de masini înmatriculate în acest an sunt second hand”, a sustinut primarul Mihai Chirica.

Scandal pe statiile de monitorizare a aerului

Intre institutiile gestionate de Ministerul Mediului si municipalitate s-a iscat un scandal monstru si in ceea ce priveste statiile de masurare a calitatii aerului din oras. De cele mai multe ori, aceste statii inregistreaza depasiri peste depasiri, ceea ce arata ca iesenii nu respira un aer tocmai curat. Sefii municipalitatii au mentionat ca cel putin statia din Podul de Piatra nu reflecta masuratorile reale si ca actiunile celor din minister sunt rauvoitoare.

“Este de subliniat faptul ca mare parte a masuratorilor care arata calitatea aerului sunt luate de o statie de masurare amplasata defectuos, într-o intersectie intens circulata din Podul de Piatra si sub nivelul strazii, fara a avea o zona de protectie, asa cum prevad explicit directivele europene, astfel ca rezultatele furnizate sunt profund viciate. Însa, tocmai pentru ca reducerea poluarii este o preocupare constanta si fundamentala a municipalitatii, Primaria Iasi a facut investitii masive, din fonduri locale si europene, în termoficarea centralizata, Iasul fiind primul oras din România care a implementat cu succes un proiect care reduce emisiile de oxizi de sulf, oxizii de azot si de mercur. De altfel, Iasul este primul oras din România cu un nivel de poluare sub limitele impuse de reglementarile de mediu în vigoare si de cele referitoare la metalele grele”, a mai spus primarul Mihai Chirica.

Bataie pe autobuze

Ministrul Gratiela Gavrilescu s-a legat si de transportul local de la nivelul Iasului. Gavrilescu a aratat ca Iasul are nevoie de un transport ecologic pentru reducerea poluarii. Ministrul a precizat ca se lucreaza la intocmirea documentatiei pentru accesarea finantarii privind achizitia unor astfel de autobuze electrice, o parte din acestea urmand a ajunge si la Iasi daca va fi deschidere din partea Primariei.

Si la Iasi trebuie sa se cumpere autobuze electrice care nu polueaza. Trebuie sa avem si spatii verzi mai mari, zone pietonale mai confortabile. Poluarile duc la schimbarile climatice si ca sa nu se ajunga aici, fiecare edil trebuie sa aiba grija de asta. Primarul Chirica a mentionat insa ca Iasul are o suta de autobuze noi Euro 6 pentru a scapa de rablele de pe strazi.

“Municipalitatea ieseana a investit masiv si în managementul deseurilor, reusind sa închida varsatoarea de la Tomesti si sa deschida depozitul ecologic de la Tutora, acum parte a Sistemului de Management Integrat al Deseurilor din Judetul Iasi. Investitiile au fost din fonduri locale, în lipsa unei finantari europene care a devenit disponibila abia recent si pe care Consiliul Judetean nu este în stare sa o gestioneze. Primaria municipiului Iasi pune în practica un program complet de modernizare a transportului public, prin achizitionarea a 100 de autobuze noi Euro 6, cu cel mai mic nivel de poluare existent pe piata, dublata de eliminarea treptata a autobuzelor vechi. De asemenea, în vederea dezvoltarii transportului electric, nepoluant, municipalitatea a investit si va investi în continuare, din fonduri locale si europene, în reabilitarea caii de rulare si în achizitionarea si modernizarea de tramvaie”, a precizat primarul Mihai Chirica.

Si specialistii in domeniul mediului de la UAIC Iasi atrag atentia asupra efectelor poluarii din municipiul Iasi. De exemplu, conf. univ. dr. Silviu Gurlui de la Facultatea de Fizica din cadrul Universitatii Cuza, cercetator preocupat in mod constant in ultimii ani de efectele poluarii, a explicat pentru BZI la ce se poate ajunge daca nu se iau masuri urgente intr-un asemenea caz.

Comunicat de presa

În contextul vizitei recente la Iasi a Ministrulului Mediului si a declaratiilor oferite de diferitele institutii (Minister, Primarie, Prefectura), afirm urmatoarele.

Consider ca actuala infrastructura a Iasului si nu numai (problema se extinde la nivel national) trebuie radical reevaluata, atît pentru masuratori la sol cît si în altitudine, în atmosfera. Sunt evenimente grave induse de fenomene meteo severe, posibile incendii, etc. Toate aceste fenomene trebuie întelese foarte bine, pentru ca sunt tot mai complexe, pot induce daune majore si vor fi tot mai frecvente. De loc de neglijat este faptul ca aceste fenomene naturale violente vor aparea cu precadere în zonele intens populate, industrializate sau unde este poluarea cea mai mare (a se vedea cazul Timisoara din 17 septembrie). Un alt exemplu negativ este cel al incendiilor ce pot injecta în atmosfera compusi toxici greu de monitorizat în prezent. Si sunt exemple clare, recente (Bacau, Cluj, Horezu, etc).

Este limpede ca avem o problema de mediu la Iasi dar nu numai. Este limpede ca solutiile aplicate si modul de gestionare a problemelor sunt gresite. Singura solutie de a iesi din acest impas major la Iasi dar si în Bucuresti, Brasov, Cluj, etc este sa se acorde atentie mediului universitar, institutelor de cercetare puternice nationale si internationale. Ca sa se poata lua masuri, trebuie înteles cine polueaza, ce polueaza, unde polueaza, ce e la sol, ce e în atmosfera, cum difera concentratia poluantilor de la o zi la alata, de la un anotip la altul, cum influenteaza conditiile meteorologice, etc. Pentru a face un plan de control si reducerea poluarii trebuie sa se faca masuratori adecvate. Ce se întîmpla acum în Iasi cît si la nivel national privind monitorizarea este cu totul insuficient : nu sunt monitorizate adecvat o clasa larga de compusi toxici, nu este monitorizata atmosfera terestra, nu exista un sistem de avertizare a publicului în timp real privind toxicitatea indusa de accidente de poluare (intruziuni în atmosfera, incendii, accidente industriale, etc).

Cadrul legislativ din România cât si din UE nu pot sa raspunda optim nevoilor actuale (monitorizarea poluantilor de orice fel, praguri de poluare, etc) unde societatea este bombardata cu informatii diverse,  dar multe nefondate stiintific si nu exista o politica de educare a populatiei pentru protejarea mediului.

România ocupa un loc de frunte în UE în ceea ce priveste poluarea mediului (dintre orase, Bucurestiul este pe primul loc într-un top al poluarii cu PM2.5); 5% din afectiunile cardiovasculare urmate de cancer si deces sunt atribuite poluarii cu particulele PM2.5 iar în România monitorizarea este ca si inexistenta ! Doar în Iasi se înregistreaza anual peste 250 de decese din cauza poluarii ! România are un management defectuos al resurselor umane si materiale implicate în cercetare si prezinta pierderi economice imense de spitalizare (numai în Iasi se înregistreaza anual pierderi de peste 150 mii Euro cu spitalizarea pacientilor din cauza poluarii). România ocupa abia locul 110 în lume la speranta de viata (dupa Algeria, Siria, Libia, Tunisia, Kuweit) si abia locul 30 în Europa (dupa Ungaria, Estonia, Serbia sau Slovacia); pastrarea ritmului de poluare actual cauzeaza o crestere cu 6% a numarului deceselor. Nu exista un sistem cu acoperire nationala de avertizare a dezastrelor care sunt provocate la sol sau în atmosfera de surse de poluare interne sau externe tarii (compusi toxici, compusi explozibili sau radioactivi care sunt eliberati în atmosfera la altitudini mari). Nu exista un sistem cu acoperire nationala de control si previziune a poluarii traficului auto de orice fel, în oras sau pe orice artera nationala.

Asa cum am mentionat în nenumarate rânduri în presa locala si nationala, solutiile eficiente vin dupa o monitorizare profesionala (monitorizari temporale si spatiale COMPLETE). Am oferit si solutiile de avarie. Din pacate, declaratiile actuale nu vin decît sa întareasca faptul ca fenomenul poluarii în Iasi dar si la scara nationala nu sunt întelese mai deloc iar rezultatul se vede tocmai de la Bruxelles!. Sunt facute presupuneri fara acoperire stiintifica, sunt estimate solutii fara nici o justificare practica (din moment ce nu sunt facute masuratori complete si nu sunt întelese absolut deloc dinamica poluantilor în atmosfera si la sol în Iasi). Nu este înteles ca sunt decese si cheltuieli de spitalizare foarte mari iar poluarea ne afecteaza pe toti. Gasirea unor solutii neglijente de tipul celor aplicate pîna acum si redactarea unor comunicate de presa ce atinge de multe ori simtul ridicolului nu fac decît sa ne afunde mai mult în negura poluarii. As spune ca solutiile propuse acum pentru reducerea poluarii la Iasi sunt total neinspirate!
Conf. dr. Silviu Gurlui


Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here