Acasă Colţul specialistului Psiholog, Sociolog Ce este şi cum funcţionează coachingul

Ce este şi cum funcţionează coachingul

96
1
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Nu am de gând să scriu încă un articol banal cu lucruri elementare despre coaching, ci îmi propun să îţi ofer un articol cuprinzător despre ce ai nevoie să ştii despre coaching atunci când apelezi la aşa ceva în România.

Coachingul îl definesc ca procesul de dezvoltare personală, profesională sau organizaţională prin care un coach calificat (care a beneficiat de un fel de formare şi practică în acest sens) asistă în principal prin întrebări un client (coachee) în realizarea unui obiectiv SMART (specific, măsurabil, asumat, realizabil şi delimitat în timp) pentru viitorul său. De obicei, cea mai specifică formă de coaching este coachingul unu-la-unu, dar există, în sport şi în organizaţii şi coachingul de echipă.

Coach-ul nu dă sfaturi, ci pune întrebări şi ascultă. Coach-ul nu oferă ajutor, ci sprijin. Coach-ul lucrează în mod primar cu resursele clientului, nu cu resursele sale.

Coach-ul nu are voie să se focalizeze pe transmiterea de cunoştinţe. Prin asta se deosebeşte de consultanţă şi training. Ocazional, un coach poate să spună o mică povestioară (metaforă) pentru a-l pune pe client pe gânduri, sau să împărtăşească informaţii bazate pe cercetare în ştiinţele socio-umane, dacă acestea sunt relevante în contextul specific al clientului, dar acestea nu sunt şi nu ar trebui să fie focusul.

Coaching-ul nu se concentrează primar pe rezolvarea de probleme, ci pe atingerea de obiective şi doar în anumite cazuri, pe rezolvarea de conflicte. Coach-ul nu are voie să rezolve el însuşi problemele clientului (nu pescuişte), ci să-l sprijine (ghideze) pe client în identificarea propriilor soluţii.

Coachingul nu este focusat pe trecut, ci pe viitor. Prin asta, se deosebeşte de psihoterapie.

Coachingul este un proces delimitat în timp, contractat clar, cu un început şi un sfârşit stabilit de comun acord între coach şi client.

Coach-ul nu este nevoie să fie un specialist în aria în care se încadrează obiectivul. Cu alte cuvinte, coach-ul nu trebuie să fie inginer ca să ofere coaching unui inginer. Background-ul coach-ului poate să fie în NLP, analiză tranzacţională, psihologie, gândire laterală, psihoterapie, medicină, finanţe, afaceri, psihiatrie, sport, negociere, religie sau în niciuna dintre acestea. Totuşi, un background specific în a lucra cu oamenii este foarte important (deşi nu obligatoriu), pentru că toate aceste domenii antrenează abilităţile necesare unui coach. Luând aceasta în considerare, există coachi care nu au urmat niciun fel de pregătire suplimentară faţă de coaching şi sunt excelenţi coachi şi există (din păcate) coachi care au urmat pregătire în coaching şi într-unul din domeniile enumerate mai sus care nu sunt în stare nici măcar să comunice corespunzător cu oamenii şi ar trebui să facă altceva.

Există formări oficiale în coaching, în urma căruia cel interesat poate dobândi o cunoaştere sistemică a acestui domeniu, dar (deşi este recomandat) nu este obligatoriu ca un furnizor de coaching să parcurgă această formare pentru a fi un bun coach. La sfârşitul unei formări, coach-ul trebuie să treacă un examen. Cel mai important examen care certifică internaţional calitatea profesională de coach a unui furnizor este organizat de ICF (International Coaching Federation) şi se realizează, de obicei, prin telefon. Formarea şi certificarea sunt procese scumpe, care este de aşteptat să coste între 2500-6000 de euro pentru o formare de aproximativ 6-9 luni (cu întâlniri de formare de weekend odată la 3-4 săptămâni). Ocazional, se pot organiza formări compacte care durează în jur de 2-3 săptămâni (în fiecare zi de dimineaţă până seara), care pot costa între 1500-3500 de euro . De obicei, ce costă mai puţin reprezintă un surogat neregulamentar.

Există mai multe trepte (stagii) în care se poate studia coachingul: coach individual (poate lucra doar cu clienţii), coach supervizor (poate superviza dezvoltarea altor coachi şi asista traineri în coaching) şi master coach (poate organiza independent formări de coaching recunoscute la nivel internaţional).

În afară de asta, există formări nişate pe un anumit coaching special. De exemplu: life coaching, coaching de afaceri, project coaching, executive coaching (pentru manageri de top), coaching de carieră, coaching financiar, coaching de conflict (a nu se confunda cu medierea), dating coaching, coaching de sănătate, coaching sportiv, coaching de echipă, etc.

O şedinţă cu un coach în România costă de obicei între 20 de euro şi 100 de euro pentru o oră, în funcţie de pregătirea şi experienţa coach-ului respectiv. În afară de asta, există coachi începători (în supervizare sau în formare) care, pentru a câştiga experienţă, oferă servicii de coaching gratuit sau sub 20 de euro. 20 de euro consider că este un prag minim de bun-simţ pentru un coach cu o pregătire minimă şi/sau practică de un an. În străinătate, o şedinţă de coaching costă între 50-500 de euro pentru o oră.

Este normal şi de aşteptat ca o şedinţă de coaching să coste mai mult decât o şedinţă de consiliere psihologică, psihoterapie sau psihiatrie.

Un coach nu îşi poate crea o carieră exclusivă în coaching, pentru că nu va avea în mod constant clienţi. Astfel, o practică acumulată de 2-3 ani se poate întinde pe o perioadă de 10 ani. Nu cunosc personal absolut niciun coach în România (şi aici mă refer inclusiv la cei care au 15 ani sau mai mult de experienţă) care să câştige bani exclusiv din coaching.

Ştefan Alexandrescu

cofondator al Asociaţiei Române de Coaching (ARC)

www.coaching-arc.ro/


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here