Corespondenta din SUA : Nefirescul normalităţii

    42
    0
    DISTRIBUIȚI
    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    În America există, în paralel cu marea producţie hollywoodiană, o imensă producţie realizată de studiourile independente mici. Festivalul Tribeca, de pildă, include o astfel de producţie, care, la nivel artistic, bate producţia oficială, marcată de filme cu mari staruri, de superproducţii. Aşa ceva nu vezi într-un film independent, astfel de filme nu le vezi pe piaţă, în cinematografe, ci doar pe CD-uri, şi sunt cu miile. Se numesc producţii minimaliste, realizate cu buget mic, aşa cum e toată producţia Noului Val românesc.

    Un  astfel de film este Expired / Expirat (2007), realizat de regizoarea Cecilia Miniucchi, cu doar doi actori principali, cu o acţiune simplă, desfăşurată în doar câteva locaţii, în special interioare de case. Deloc costisitor, filmat în Pomona, California, filmul este ca o aventură în doi, ca o călătorie interioară în viaţa personajelor. Este evident că regizoarea se chinuieşte să facă film, având până acum doar 5 filme la activ, dintre care 3 sunt scurte documentare, dar ea iubeşte această artă, deşi trăieşte din altceva, iar filmele le face ca autor total, ca producător, scenarist şi regizor.

    Jocul actorilor Samantha Morton şi Patric Pason este rupt parcă din teatrul absurdului. Sigur, ei au şi o meserie ingrată, aceea de poliţişti care se ocupă cu amendarea celor care parchează maşini în locuri nepermise. Deci sunt personaje antipatice. Jay este campion în această meserie, e mereu arogant şi înfuriat pe oameni, atingând recorduri de amenzi pe zi. Claire este mai blândă, mai îngăduie şi mici abateri, ba mai dă şi o mână de ajutor unor cetăţeni.

    Ea trăieşte cu mama ei, bolnavă, paralizată. Ray e singur, după ce soţia l-a părăsit şi a plecat cu băiatul lor, care a ajuns compozitor, dar lui Ray nu-i place muzica lui, nu-i place nici un fel de muzică. În schimb, spune că ştie să danseze, că e cel mai bun dansator, ar dansa şi o noapte continuu. Atunci cum spui, îl întreabă Claire, că nu-ţi place muzica, dacă îţi pace să dansezi? Dar el nu răspunde. Dialogul dintre ei este foarte rudimentar. Ea este mai sensibilă, dar el o tratează ca o brută. Însă relaţia se leagă mai ales după ce moare mama lui Claire, el o ajută la înmormântare, apoi ajung şi la sora mamei lui Claire, care trăieşte în altă localitate, unde merg pentru ca ea, Claire, să-şi recupereze un medalion de aur. Şi descoperă un testament prin care mama ei îi lasă moştenire 3 500 de dolari, ca să-i cheltuiască într-o călătorie. Toate par să se lege, să se armonizeze, ea începe să-l iubească cu adevărat pe Ray, până când descoperă că el este onanist. Adică dragostea ei este înlocuită cu senzaţii fizice. Abia făcuse dragoste cu ea şi acasă, şi l-a prins masturbându-se. Ray foloseşte computerul pentru a vedea filme porno. Claire este şocată, îl părăseşte, el revine şi îşi cere iertare, dar ceva în ea s-a rupt, nu mai este dispusă sufleteşte să împartă viaţa cu el.

    Nu este un film cu happy-end, ca în minunile lui Nancy Meyers, ci un film trist. E povestea reală a doi oameni singuratici, nefericiţi, care ajung să aibă un comportament bizar, absurd, să pară handicapaţi. Şi toate personajele secundare se poartă astfel, nici o relaţie nu pare firească, totul e o continuă curiozitate existenţială. Nimic nu e normal. Dar este un film despre oameni simpli, nu despre excepţii. Poate că asta este viaţa normală, poate că trăim într-o lume brutală, cu relaţii absurde de care nu ne dăm seama şi ni se pare că trăim într-o lume normală. Dar ce mai este normal într-o lume în care conflictul permanent este între eu, între suflet şi o civilizaţie bine dirijată şi controlată, stas, cu reguli ciudate, imprevizibile, create parcă nu de fiinţa umană, ci de o fiinţă nevăzută, care vrea să-şi bată jos de om, să-l vedem în micimea şi neputinţelor sale?

     

    Grid Modorcea


    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here