Cum a fost declanșat incendiul din Club Colectiv

0
137
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Sondajul nostru

Conform opiniei dumneavoastra, care a fost cel mai bun presedinte postrevolutionar al Romaniei:

View Results

Loading ... Loading ...

De Adriana Oprea-Popescu


Enigma artificiilor care ar fi provocat incendiul din Club Colectiv

Enigma artificiilor care ar fi provocat incendiul din Club Colectiv FOTO: Miluta Flueras

A fost doar o nenorocire ce se putea întâmpla oricând și oriunde sau a fost o tragedie pusă în scenă de niște minți criminale? Oricare ar fi concluzia anchetatorilor și verdictul instanțelor, această întrebare nu va dispărea niciodată. Și nu doar pentru că „a fost nevoie să moară oameni” ca să se schimbe un guvern, ci și pentru că incendiul din Club Colectiv este suma unor coincidențe blestemate, înșiruite ca într-un efect de domino. Sunt amănunte care, puse unul lângă celălalt, creează șirul întâmplărilor. Sunt exact acele detalii în care diavolului îi place să se ascundă.

Vă vom dezvălui, începând de azi, toate neregulile și inadvertențele pe care le-am descoperit, analizând cauza producerii incendiului din Club Colectiv. Vom folosi informațiile oficiale, apărute în referatele procurorilor care instrumentează acest caz, dar și informații pe surse și fotografii.   

61735714

Se știa din septembrie că vor fi folosite artificii 

Dacă ai fi o minte diabolică, ce dorește și poate să pună în scenă o tragedie, ce context ai alege? Un loc aglomerat, la o oră de vârf. O zi în care, prin tradiție, toată lumea petrece. Ziua de vineri e ideală. Iar o vineri ce precede Hallowenul este perfectă. Locul potrivit e acela unde intrarea liberă garantează, din start, aglomerația. Așa cum a fost și Club Colectiv în seara zilei de 30 octombrie 2015. O planificare minuțioasă necesită însă timp.

image

Din referatele procurorilor reiese că ideea folosirii artificiilor în Club Colectiv ar fi venit cu doar câteva ore înainte de începerea concertului. „Am fost contactată de Adrian Rugină, pentru a realiza efecte speciale în clubul Colectiv, cu o săptămână înainte, cu ocazia concertului trupei Goodbye to Gravity. În concret, am convenit să realizăm un efect de CO2 (n.r. – pentru efectul scenic de «abur rece»)”, le-a declarat anchetatorilor Niță Daniela Ioana, administratorul firmei Golden Ideas Fireworks Artists. „Realizarea efectelor pirotehnice a fost stabilită în urma unei alte convorbiri telefonice.

image

Răspunsul meu la solicitare a fost mereu pozitiv, și că voi trimite vineri pe 30.10.2015 doi băieți la club pentru a se consulta cu privire la detaliile tehnice ale efectelor pirotehnice ce vor fi folosite. Cu o seară înainte (n.r. – 29 octombrie), am făcut o ședință, la care au participat Moise Marian, Zaharia Viorel (n.r. – cei doi pirotehniști care au instalat artificiile), N. Alexandru și Beșcu Florin (n.r. – șoferul firmei), și am stabilit ordinea în care se vor desfășura activitățile din ziua respectivă. (…) Colegii mei au luat unitățile de CO2 din depozit de la Drumul Sării. Eu, împreună cu Marian Moise am stabilit să fie folosite și artificii, pe care urmau să le coreleze cu membrii trupei”, declară Niță Daniela Ioana.

foto-socante-club-colectiv-morti

Ȋn ziua de 30 octombrie, după ora 13:00, Zaharia Viorel și Moise Marian, aflați într-o mașină condusă de Beșcu Florin, au ajuns la depozitul firmei. Aici, după cum le-a declarat anchetatorilor Beșcu Florin, „există o cameră unde depozităm artificiile de mici dimensiuni. Din această cameră Marian Moise a luat artificiile necesare pentru evenimentul de la Colectiv și le-a pus în trusa cu scule (cutie din aluminiu) pe care noi o denumim «case».”

De acolo, cei trei au plecat înspre Club Colectiv. Zaharia Viorel susține că „atunci când eram în drum spre club, Niță Daniela Ioana ne-a sunat să ne transmită că Rugină Adrian a solicitat să fie instalate și artificii cu ocazia spectacolului. Când am plecat către club, artificiile erau deja în mașină. Nu știu cine le-a pus acolo. Este posibil să fi fost puse acolo de Moise Marian, care să fi știut că Rugină Adrian a solicitat artificii.”

Presedintele Klaus Iohannis: “A fost nevoie sa moara oameni ca aceasta demisie sa se produca. Daca s-ar fi impus respectarea normelor niciunul nu ar fi trebuit sa moara.”

Klaus-Iohannis_vizita-la-club-Colectiv_1

Adrian Rugină, reprezentantul firmei DigiDream (formația Goodbye to Gravity), a murit în incendiu. El nu mai poate face niciun fel declarații. Angajații de la Golden Ideas Fireworks Artists, care au șters din calcultoare toate documentele ce aveau legătură cu Club Colectiv, susțin acum că nu ar fi existat niciun fel de contract încheiat cu DigiDream, pentru focul de artificii din seara de 30 octombrie.

Artificiile n-au fost însă o decizie luată în ultimul moment, așa cum reiese din referatele procurorilor și din declarațiile celor audiați de ei. Evenimentul din  din Club Colectiv a fost mediatizat încă din 15 septembrie 2015, când se spunea: „Concertul va beneficia de un show de lumini special conceput, precum și de efecte pirotehnice și decoruri special create pentru a reda atmosfera SF a artwork-ului.”

De altfel, informația despre folosirea efectelor pirotehnice apare și în postarea de pe pagina oficială de facebook a Clubului Colectiv, din 22 octombrie 2015 (v. foto 1)


Cum au fost instalate artificiile

„În jurul orei 14:00 -15:00 am ajuns la club Colectiv unde ne-am întâlnit și cu N. Alexandru (n.r. – un alt angajat al firmei Golden Ideas Fireworks Artists). Toți patru am descărcat materialele pentru eveniment respectiv cutia case, două butelii de CO2 și două jeturi aferente acestora pe care le-am introdus în club fără a discuta în acel moment cu vreun reprezentant din partea organizatorilor”, declară Beșcu Florin.

Zaharia Viorel: „La Colectiv, am rămas eu cu Moise Marian. (…) Ne-am hotărât să montăm jerbele de artificii pe stâlpii consolei. (…) Am montat câte 4 artificii pe fiecare stâlp, au fost în total 8 artificii. Artificiile au fost montate separat, 2 cu 2 alăturate, lipite una de alta. Artificiile se acționau la aceeași comandă, fiind legate în serie. Prima jerbă a fost prinsă cu colier autoblocant. Așa am procedat la toate cele 4 buchete. Sus  (artificiile) erau instalate la maxim 3 metri de sol. Sistemul de acționare era o cutie dreptunghiulară, de culoare neagră, pe care o denumim pupitru de comandă, care se poate folosi și cu telecomandă.”

image

Beșcu Florin susține, la rându-i, că „artificiile erau montate pe stâlpii pasarelei tehnice (câte patru pe fiecare stâlp; grupare de patru aranjate două câte două la nivele diferite; artificiile erau prinse de stâlpii pasarelei cu șoricei din plastic)”.


Tuburile din carton nu au ars în incendiu

Cele 8 tuburi de artificii folosite în timpul spectacolului au fost găsite în interiorul Clubului Colectiv după incendiu, cu ocazia cercetării la fața locului. Deși tuburile sunt din carton, iar zona scenei, în care au fost găsite, se afla sub tavanul fals din lemn, care s-a aprins ca o torță.

Tubul 1 era întreg și se afla pe podea la o distanță de 15 cm față de colțul stânga al scenei și la 40 cm față de aliniamentul stâlpului stâng de susținere a pasarelei tehnice. La baza acestui stâlp au fost găsite Tubul 2 (la o distanță de 5 cm față de latura anterioară a stâlpului și la 32 cm față de verticala scenei) și Tubul 3 (în zona dintre stâlp și scenă, la aprox. 24 cm față de verticala acesteia). În aceeași zonă a fost găsit Tubul 4, aflat la 18 cm în spatele stâlpului pasarelei tehnice și la 50 de cm față de verticala scenei. Pe partea dreaptă a scenei au fost descoperite Tubul 5 (la 158 cm față de marginea anterioară a scenei și la 25 cm față de marginea dreaptă a scenei) și Tubul 6 (la 30 cm față de marginea anterioară a scenei și la 23 cm față de marginea din dreapta a scenei). Erau încă întregi, dar prezentau urme de distrugere, fiind înnegrite de funingine.

image

Pe podea, în dreapta scenei, la baza stâlpului metalic, la 150 cm față de colțul acesteia și la circa 40 cm de verticala scenei, a fost găsit Tubul 7. Ȋntreg, utilizat, cu urme de distrugere și înnegrit de funingine. La baza stâlpului, la circa 15 cm în fața acestuia și la circa 125 cm față de marginea scenei a fost descoperit Tubul 8, întreg, utilizat, cu urme de distrugere și înnegrit de funingine.

Sunt tuburile despre care Zaharia Viorel spune că le-a prins de stâlpii scenei cu coliere autoblocante.

Mergând pe traseul firelor ce pleacă din panoul de comandă prin care erau declanșate artificiile, anchetatorii au descoperit că două dintre ele duceau pe stâlpul stâng al pasarelei tehnice. Pe acest stâlp, la înălțimea de 30 cm (U1), 50 cm (U2) și 80 cm (U3), se aflau fragmente de bandă adezivă, parțial carbonizată, ce prezintă pe partea adezivă armătură din fibră. Elementul U3 fixa o legătură de cabluri, respectiv două fire ce duc la panoul de comandă elemente pirotehnice, nefiind conectate la acesta, și alte două fire ce duc către borna nr. 3 de la panoul de comandă, fiind conectate la acesta.

imageimage

Pe stâlpul stâng al pasarelei tehnice, la o înălțime de 2,10 metri, a fost descoperit un fragment de colier autoblocant parțial topit. Tot pe acest stâlp, pe bara din spate, la înălțimea de 2,20 metri, a fost găsit un fragment de bandă adezivă, parțial carbonizată, ce prezintă pe partea adezivă armătură din fibră. Pe legătura de cabluri ce merge pe stâlpul din dreapta al pasarelei tehnice, la aproximativ 1 metru de capăt, a fost descoperit un colier din plastic, parțial carbonizat, atașat de un fir.


Artificiile au fost direcționate spre stâlp

Ȋntre pasarela de metal a scenei, pe stâlpii căreia au fost montate artificiile, și stâlpii din beton, acoperiți parțial cu burete fonoabsorbant, era o distanță de 3,8 m. Informația apare în referatul procurorilor. „Din câte am aproximat eu, între locul unde le-am montat (artificiile) și stâlpul de susținere era o distanță de aproximativ 4 metri”, declară și pirotehnistul Viorel Zaharia.

image

Jerba de artificii are o înălțime maximă de 3 m. Cum a fost posibil ca scânteile să ajungă la burete, aprinzându-l? Conform referatului procurorilor, „jerbele incandescente propulsate orizontal, respectiv oblic, s-au intersectat și s-au autopotențat reciproc, astfel încât gazele expulzate și particulele inflamabile s-au cumulat, realizându-se astfel impactul cu stâlpul de susținere pe care era atașat burete antifonant.”

Ȋnsă cei doi stâlpi nu sunt poziționați față în față.colectiv_bucuresti_1

Viorel Zaharia susține: „Am montat artificiile în așa fel încât jetul de foc să vină spre interior, și să nu atingă stâlpul de susținere. (…) Am aranjat artificiile oblic, spre interiorul scenei”. Cu alte cuvinte, deși inițial pirotehnistul susține contrariul, artificiile au fost orientate de el în direcția buretelui. Dacă tuburile ar fi rămas în planul perpendicular pe stâlpul unde erau montate, jerba de scântei n-ar fi putut atinge buretele.

Ca pirotehnist, trebuie să fii ori inconștient, ori rău intenționat, ca să nu realizezi că pe traiectoria jerbei de artificii pe care te pregătești să o aprinzi apare un material inflamabil. „Nu am analizat din ce era alcătuit stâlpul de susținere și nici nu am remarcat buretele fonoabsorbant”, declară pirotehnistul Viorel Zaharia. Apoi revine și adaugă: „Am văzut că pe stâlpii de susținere este amplasat un burete, dar nu m-am apropiat să văd din ce material este buretele respectiv. Nu am văzut prea bine tavanul, erau doar niște stinghii din lemn. Nu am pus mâna pe buretele de pe stâlpii, nu știu din ce material era. Nu am știut că este burete, am văzut că este doar un material.”

E doar o eroare umană, una dintr-un lung șir, vor concluziona anchetatorii. Greu de crezut. Pentru că în ziua acelei tragedii, Marian Moise (n.r. – celălalt pirotehnist care a instalat artificiile) i-a spus șoferul firmei, Beșcu Florin, conform declarației acestuia, „că stâlpii erau înveliți în material de antifonare”.

image

Ce fel de artificii au fost folosite în Club Colectiv?

Despre artificiile folosite în seara zilei de 30 octombrie 2015 la concertul din Club Colectiv știm ceea ce a apărut deja în referatele procurorilor. Dar și ceea ce am aflat pe surse și din fotografiile realizate în acea seară.

De instalarea acestor artificii s-au ocupat Zaharia Viorel și Moise Marian, pirotehniștii autorizați, angajați ai firmei Golden Ideas Fireworks Artists.

La acel moment, în Club Colectiv se afla și Beșcu Florin, șoferul firmei. Atunci când s-a declanșat incendiul, în club nu se afla însă decât Moise Marian, care a suferit arsuri grave, fiind în prezent internat într-un spital din Belgia. Teoretic, el nu a fost încă audiat de anchetatori. Practic însă, într-unul din referatele procurorilor apare următoarea informație: „aseară a venit asta de la spital, a venit asta, soția ăluia, a lui Marian și i-au luat ăluia declarație cu camera de luat vederi, știi? Au pus camera, pac, și au început să-i ia, de la poliție, nu de la altceva.” (interceptarea convorbirii telefonice din data de 02.11.2015, ora 10:03:05, dintre Niță Cristian – Mihai, director al Golden Ideas Fireworks Artists și reprezentantul unei firme de avocatură).

Moise Marian este cel care, în dimineața zilei de 30 octombrie, a luat artificiile din depozitul firmei Golden Ideas Fireworks Artists și le-a transportat în Club Colectiv. Declarația lui, dacă ea există, nu apare însă în referatele procurorilor. Apar doar mărturiile celorlalți doi angajați de la Golden Ideas Fireworks Artists SRL, prezenți în club la momentul instalării artificiilor.

image

„Un pirotehnist mi-a spus că artificiile ard cu foc rece”

Beșcu Florin, șoferul firmei, spune că „am fost solicitați pentru a instala jeturi de CO2 și artificii de mici dimensiuni pentru interior.”

Artificiile au fost montate pe stâlpi chiar în ziua spectacolului, din „jurul orei 14:00-15:00”, fără ca pirotehniștii să fi discutat cu cineva din conducerea clubului.

Zaharia Viorel declară: (…) În timp ce montam efectele pirotehnice, la noi nu a venit niciun angajat al barului. Acolo, eram noi, trupa și încă un băiat. Până să plec eu din club, nu a venit niciun patron sau reprezentant al clubului la mine. Nu cunosc pe proprietarii clubului. Nu știu dacă Moise Marian a vorbit cu cineva la rândul lui.”

Instalarea artificiilor în club a durat circa trei ore. „Ȋn jurul orei 18:00 eu am intrat în club după Moise Marian și Zaharia Viorel și împreună am plecat să-l ducem acasă pe Viorel”, declară șoferul Beșcu Florin. „De aici eu și Marian am plecat la punctul de lucru al firmei noastre (…) după care ne-am deplasat la clubul Colectiv, unde am ajuns în jurul orei 20:30.”

Abia atunci, seara, Anastasescu George-Alin, unul din cei trei administratori ai Clubului Colectiv, ar fi aflat de folosirea artificiilor, după cum susține el: „(…) De artificii am aflat după semnarea contractului. Am aflat acest lucru de la un angajat. (…) La o oră după ce am aflat, am intrat în club (și) am strigat cine este desemnat cu artificiile, iar la mine a venit un specialist pirotehnist, care mi-a spus că artificiile ard cu foc rece și nu sunt periculoase. Mi-a spus că este autorizat. I-am spus să nu le folosească dacă ard cu flacără deschisă după care am plecat în biroul alăturat. Nu începuse spectacolul (n.r. – ora 22:00) când am discutat cu pirotehnistul. Despre acest pirotehnist, știu că era mai mic de înălțime decât mine și avea cioc (n.r. – conform acestei descrieri, NU poate fi vorba nici de Moise Marian, dar nici de Zaharia Viorel; v. foto 1).

Eu am presupus că i s-a transmis deja. Am văzut o parte din artificii, care erau amplasate pe stâlpii din fier ai scenei. Am văzut că erau amplasate pe stâlpul de lângă ușă. Nu am văzut sistemul de aprindere. Am văzut un con, de dimensiuni destul de mici care era așezat pe schelă”.

Numai că tuburile de artificii folosite în timpul concertului din Club Colectiv aveau formă cilindrică, nicidecum conică.

Forma tuburilor de artificii e importantă, pentru că ea corespunde unor produse cu caracteristici diferite. Putem admite că există oameni care confundă formele geometrice, și cilindrul cu conul. Dar e greu de crezut că un absolvent al Facultății de Arte, așa cum este Anastasescu Alin, ar putea face asta.

Iar dacă el spune adevărul (și n-ar avea motive să nu facă asta, nefiind implicat în organizarea spectacolului pirotehnic), cine este „specialistul pirotehnist” care l-a asigurat că „artificiile ard cu foc rece”? Și de ce, înainte de începerea spectacolului, Anastasescu Alin a văzut instalate pe stâlpi artificii de alt tip decât cele folosite ulterior?


„Artificiile au și instrucțiuni în limba română”

Conform anchetatorilor, unul dintre tuburile de artificii găsite întregi după incendiu în Club Colectiv avea și o etichetă de culoare galbenă, cu următoarele mențiuni „Fireworks Enigma Bulgaria” și „ES3402”.

Pe lista produselor comercializate de firma Enigma Firework Limited din Bulgaria nu se află însă niciun produs cu acest cod. Ȋn prezentarea produselor acestei firmei de pe canalul youtube există un produs similar, având codul ES1439/ XX8001 și descrierea: „vulcan, cilindric, argintiu, înălțime – 3m, durata – 15sec, diametru tub – 4.7/lungime – 12cm”.

Ȋn baza de date http://barcode-list.com există și un produs pirotehnic ce corespunde codului ES3402/UP4037 însă acesta, deși are aceleași efecte (înălțime – 3m, durata – 15sec) are dimenisiuni diferite (diametru tub – 3.8/lungime – 10cm) față de cel prezentat de firma Enigma Firework Limited.

Am luat legătura cu firma din Bulgaria, care ne-a precizat următoarele „Am fost informați că e posibil ca produsul utilizat în spectacolul de la Club Colectiv să fie „vulcanul” nostru de scenă. Autoritățile române ne-au informat în legătură cu acest subiect și avem avem o corespondență cu ele pe marginea acestui subiect. Dorim să păstrăm corespondența în același mod și nu putem discuta despre acest subiect, care am dori să rămână confidențial, cu alte persoane.”    

Procurorii de la noi precizează, în referatele întocmite, că „pe eticheta atașată pe elementul pirotehnic (fântână de scenă) sunt menționate instrucțiunile de utilizare în limba bulgară, iar traducerea efectuată de către traducătorul autorizat este «ATENȚIE! Se utilizează numai în spațiul deschis (în aer liber)! Utilizarea greșită poate să ducă la rănire sau la incendiu! (…) Fixați produsul pe verticală pe o suprafață dură și netedă. Efect: Vulcan 15 secunde – 3 metri». ”

Pirotehnistul care a instalat artificiile, Zaharia Viorel, declară, la rându-i: „Jerbele pe care le-am folosit (…) sunt importate de la o firmă din Bulgaria. Pe ele nu este nicio mențiune în limba română. Eu nu pot preciza dacă am văzut vreodată mențiuni în limba română la acest tip de artificii. La acestea care au fost folosite pe 30.10.2015, nu erau mențiuni în limba română nici în cutie. Acestea erau inscripționate în bulgară. Nu aveau nicio mențiune de utilizare în limba română.”

Angajatul unei alte firme din România ce importă artificii de la Enigma Firework Limited din Bulgaria a declarat însă, pentru ActiveNews, că „toate produsele firmei din Bulgaria au și instrucțiuni traduse în limba română. Firma din Bulgaria exportă aceste produse în mai multe țări, nu doar în România. Ele vin însoțite de declarații de conformitate, iar instrucțiunile de pe eticheta ambalajului sunt traduse în mai multe limbi: bulgară, greacă, poloneză, română, șamd. Sunt toate limbile țărilor în care firma din Bulgaria are contracte comerciale”.

Absența instrucțiunilor în limba română elimină însă premeditarea faptei. Nu poți acuza pe cineva că ar fi provocat cu bună știință acel incendiu, atâta vreme cât  subliniezi că persoana respectivă nu ar fi fost în totală cunoștință de cauză.

image

Există jerbe de scenă și cu flacără rece

Cu toate că, potrivit procurorilor, acele artificii se utilizau „numai în spațiul deschis”, Zaharia Viorel a declarat că „același tip de artificii au mai fost folosite de către mine și cu alte ocazii în incinte închise, fără a se produce niciun incident. (…) Jerbele pe care le-am folosit pot fi folosite și în interior și în exterior, dar ca și construcție tehnică sunt de interior.” Ca să fii atât de sigur, trebuie să știi ori limba bulgară, ori să minți.

Mai mult, același pirotehnist declară că „nu știu că ar exista artificii cu foc rece, ca atare aceste artificii pe care le-am folosit sunt cu foc cald.”

Ȋnsă angajatul acelei firmei ce importă artificii de la Enigma Firework Limited din Bulgaria susține că „jerba de scenă sau vulcanul de scenă pot fi și cu flacără caldă, dar și cu flacără rece”.

Mai departe, în declarațiile făcute anchetatorilor, Zaharia Viorel pare că nu-și amintește lucruri esențiale: „nu pot preciza ce efecte pirotehnice am instalat, dar cred că erau T1”. Și, deși ea efectua doar muncă de birou, Moise Adriana, soția celuilalt pirotehnist, afirmă cu certitudine: „știu că artificiile care au fost folosite la evenimentul din data de 30.10.2015 erau de categoria T1. Artificiile erau de proveniență din Bulgaria. Nu am văzut niciodată artificiile, eu cunosc mai mult caracteristicile din documente sau din discuțiile cu colegii mei de la firmă.”

Conform art.13, alin. (1) din Hotărârea 1102/2014 privind stabilirea condițiilor pentru punerea la dispoziție pe piață a articolelor pirotehnice, în categoria T1 se încadrează „articole pirotehnice pentru utilizarea pe scenă care prezintă un risc scăzut”. Ȋn această categorie intră artificiile de scenă cu masa maximă de amestec pirotehnic de 50 gr., artificiile de scenă pentru interioare și artificii de scenă pentru exterioare.

N.A. – Enigma Fireworks Ltd este lider pe piața de profil în Bulgaria. Compania, care importă produsele din China și Europa și le exportă apoi în mai multe țări, activează pe piața din Bulgaria de 20 de ani. În 2013, și-a deschis o nouă sucursală în Statele Unite ale Americii – Enigma Fireworks Inc, Springfield, VA.


Cum a fost declanșat incendiul din Club Colectiv

Ca să pui în scenă o tragedie, ai nevoie de momentul potrivit, de contextul potrivit, dar și de un pretext. De un factor declanșator. E greu să simulezi un „incendiu produs accidental” într-un tren de metrou, de pildă. Și e mult mai simplu de făcut asta într-un loc unde chiar există o sursă de incendiu.

Sunt trei oameni care s-au ocupat de instalarea acestor artificii în Club Colectiv: Viorel Zaharia, Moise Marian, pirotehniștii autorizați, și Beșcu Florin, șofer. Toți trei erau angajați ai firmei Golden Ideas Fireworks Artists. La momentul declanșării incendiului în club nu se afla însă decât Moise Marian, care a suferit arsuri grave, fiind internat acum într-un spital din Belgia.

Beșcu Florin a ieșit din club chiar înainte de declanșarea dezastrului. „Eu mă aflam lângă Marian (Moise), dar nu aveam niciun rol. Am mai stat aproximativ 10 minute după prima declanșare a artificiilor, după care am ieșit afară din club pentru că îmi era cald și nu îmi plăcea muzica”, le-a declarat el anchetatorilor. Poate fi vorba doar de șansă. O șansă de care mulți dintre tinerii aflați în club nu au avut parte.


Și prima jerbă de artificii a atins buretele

La momentul izbucnirii incendiului, în interiorul clubului Colectiv era instalat un sistem de supraveghere video funcțional, imaginile surprinse de cele 4 camere video ale acestuia fiind stocate pe un dispozitiv electronic de tip DVR. Astfel, „la ora 22:02:01, la câteva secunde după începerea concertului,  în partea dreaptă a imaginii se observă cum  artificiile montate pe stâlpul schelei tehnice ce deservește scena sunt aprinse pentru prima dată. Acestea ard timp de 13 secunde, iar scânteile rezultate în urma arderii sunt orientate direct către stâlpul de susținere al imobilului situat în partea stângă lângă scenă”, se precizează în procesul verbal redactat după vizionarea imaginilor.

De fapt, ca să fim exacți, jerba de artificii durează fix 15 secunde. Acest moment a fost surprins de Vlad Bușcă, aflat în Club Colectiv:

La secunda 19 se observă cum scânteile din jerba de artificii ating buretele stâlpului din față, însă acesta nu se aprinde (v. foto 1).

E miracol sau e flacără rece? Cei care se aflau în club declară anchetatorilor despre acest moment: „în timpul primei melodii a avut loc un spectacol pirotehnic, cu focuri de artificii. (…) Din unghiul în care mă aflam, artificiile din stâlpul de susținere, stâng, al scenei băteau spre stâlpul stâng de susținere a acoperișului probabil” (D. Mihai); „precizez că unele dintre aceste scântei cădeau și peste oamenii aflați în public, însă fără să-i deranjeze vizibil pe aceștia” (I. Ștefan Lucian).


Tavanul s-a aprins concomitent cu stâlpul

Ȋn filmul evenimentelor surprins de camerele de camerele de supraveghere video din club, „la ora 22:32:00,  se observă cum se aprind artificiile montate pe un suport (n.r. – ?!) situat lângă stâlpul schelei tehnice ce deservește scena. Acestea ard timp de 16 secunde, iar scânteile rezultate în urma arderii sunt orientate direct către stâlpul de susținere al imobilului, situat în partea stângă în imediata apropiere a scenei. La ora 22:32:16, imediat după ce artificiile s-au stins se observă cum spațiul dintre stâlpul de suținere al imobilului și scenă rămâne în continuare luminat, iar lumina crește foarte repede în intensitate acoperind o suprafață tot mai mare.”

De această dată, nu a mai fost vorba nici de miracol, dar nici de flacără rece… Martorii susțin că „focul de artificii (era) de data aceasta la o intensitate mult mai mare” (I. Ștefan Lucian); „poziționarea a fost identică cu prima reprezentație, numărul artificiilor, identic, numai că mi s-au părut mai puternice ca intensitate. Câteva scântei au atins stâlpul din stânga, sub decorațiunile menționate mai sus iar materialul cu care era căptușit stîlpul, a luat foc pe verticală. Inițial a fost o simplă linie de foc, subțire, de dimensiuni mici care a urcat spre tavan. (…) Șipcile din tavan ardeau și cădeau bucăți din acesta.” (D. Mihai)

Conform procesului verbal întocmit de anchetatorii care au vizionat înregistrările camerelor de supraveghere video din club, „la ora 22:32:26 se observă, de fapt, cum tavanul situat între stâlpul de susținere al imobilului și scenă arde, iar din acesta încep să cadă bucăți incandescente.”

Martorii au declarat însă anchetatorilor că au văzut tavanul de deasupra scenei cuprins de flăcări concomitent cu momentul în care buretele de pe stâlp a fost aprins de scântei (v. foto 2).

„Ȋn timp ce solistul se adresa publicului am observat că o scânteie a aprins buretele de pe stâlpul aflat în fața mea. (…) Acesta a ars vreme de câteva secunde și părea că se va stinge, însă am văzut cum flacăra a urcat pe stălp către plafon. Ȋn acest moment, l-am auzit pe solistul formației spunând «Asta nu era în program» și folosind cuvintele «Aduce cineva un extinctor» sau «Are cineva un extinctor». Ȋn momentul în care solistul a terminat de spus aceste lucruri tavanul s-a aprins instantaneu.” (Ț. Mirela Delia)

„La un moment dat solistul trupei vorbea cu publicul, timp în care cineva a aprins artificiile din fața scenei. Nu am văzut momentul în care acestea au fost aprinse, dar m-am uitat spre scenă. Am observat cum buretele de pe primul stâlp situat în fața de scenei a început să ardă. Solistul trupei a spus să aducă cineva un extinctor, lucru ce nu s-a întâmplat, iar în câteva secunde focul s-a propagat pe suprafața întregului tavan. Revin și arăt faptul că până la tavan, deasupra mai era un tavan fals din scânduri distanțate între ele dispuse pe toate suprafața sălii clubului.” (M. Tudor Constantin)

„La un moment dat, în timp ce stăteam pe canapea, l-am auzit pe solistul trupei spunând ceva de genul «a luat foc!». M-am ridicat de pe canapea să văd ce se întâmplă, deoarece muzica se oprise, și am văzut că tot tavanul de deasupra scenei luase foc.” (D. Adrian)

„Ȋn circa 2 secunde, focul s-a întins către tavan, care s-a aprins aproape instantaneu, propagându-se către scenă. Am observat că tavanul era din gradele din lemn, tip gard, dar nu pot preciza ce era deasupra lor, în schimb am constatat ca, în momentul propagării focului la tavan, flăcările se observau deasupra gradelelor de lemn. Văzând cât de repede s-a propagat focul, mi-am dat seama că era vorba de un material foarte inflamabil.” (R. Mihnea Ion)

Jerba de artificii atingea înălțimea maximă după 6 secunde de la declanșarea ei. Rezultă că, după circa 20 de secunde de la aprinderea buretelui de pe stâlp, tavanul clubului era deja cuprins de flăcări. Cum ar fi putut să se propage incendiul cu o asemenea intensitate?


Buretele aprins nu era lipit de cel de pe plafon

Ȋn raportul de constatare tehnico-științifică a cauzei probabile a incendiului, întocmit de Inspectoratul de Situații de Urgență „Dealu Spirii” se precizează, la „condiții care au favorizat dezvoltarea și propagarea incendiilor: prezența materialelor combustibile în apropierea sursei de aprindere, pe stâlpii de susținere și pe toată suprafața plafonului.”

E vorba de buretele cu care s-a făcut antifonarea clubului. Lucrările de amenajare s-au făcut în august 2013. Anastasescu George-Alin, administrator al Colectiv Club susține că cei de la firma care s-a ocupat cu amenajarea, Luxory Media, i-au spus că buretele ce a fost aplicat pe tava „era ignifugant. (…) Nu ne-a interesat prețul atunci când am ales buretele.” Ștefan Șuto, administratorul firmei, a declarat însă, pentru Digi24, că „este ignifugat grad F, adică poate să stea la căldură – motoare, calorifere, nu să îi dai foc. Varianta RF, aia ignifugată, e prea scumpă, cu 35% mai scumpă.”

Aparent, lucrurile sunt simple: focul de pe buretele aflat pe stâlpul din fața scenei s-a propagat în sus și a aprins celălat burete, cu care era învelit tavanul. Numai că acești bureți, care au fost montați în club la momente diferite (circa un an distanță) nu au suprafețe tangente!

Din fotografiile realizate cu ocazia amenajării clubului și rămase pe site-ul oficial al firmei, se observă că tavanul fals din scânduri este fixat în plafon cu ajutorul unor bârne de susținere neantifonate.

Buretele a fost aplicat doar pe suprafața plafonului, nu și la baza superioară a stâlpilor verticali de susținere ai acestuia.

Ȋntre buretele de pe plafon și șipcile de lemn ale tavanului fals există o distanță de circa 20-30 cm (foto 4).

După această amenajare, administratorii clubului Colectiv au decis să antifoneze și două laturi ale stâlpilor de susținere aflați în fața scenei. Au ales un burete de tip piramidal pe care l-au lipit până în tavanul fals (v. foto 5).

Prin urmare, între acest burete, care a luat foc, și cel de pe plafon, care a provocat dezastrul, există un spațiu despărțitor. Și-atunci, cum de s-a propagat incendiul cu acea viteză nemaipomenită?  

Pe camerele de supraveghere video din club, la ora 22:33:01, „se observă că în interiorul clubului se află un număr mare de persoane care sunt strânse în jurul spațiului deschis care realizează accesul în holul de unde se iese afară din club. Imediat, fumul devine foarte dens cuprinzând întregul club”. Trecuseră 55 de secunde de la momentul în care scânteile au atins buretele de pe stâlp. Fotografia de mai jos a fost realizată în acest scurt interval de timp (v. foto 6).

Deși „material combustibil”, sursă de propagare a incendiului, buretele de pe stâlp este parțial aprins. Ȋn schimb, tavanul aflat în partea stângă a scenei arde cu vâlvâtaie, iar focul intens este localizat în zone aflate la distanță de stâlp.  Fără nicio îndoială, în acele zone exista nu doar buretele lipit pe plafon, ci și altfel de „materiale combustibile”.

image

Rezultat: 64 de morți și niciun inculpat în arestul poliției


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here