CUM SE PRODUCE STRESSUL LA MUNCĂ

0
51
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Sondajul nostru

Conform opiniei dumneavoastra, care a fost cel mai bun presedinte postrevolutionar al Romaniei:

View Results

Loading ... Loading ...

 Am început să scriu acum câteva zile în articolul „De ce sunt românii stresaţi” de la rubrica „psiholog” care sunt caracteristicile culturale care interacţionează cu factorii de stress în mediul organizaţional.

Astăzi voi intra în detalii şi voi arăta care sunt câţiva principalii factori de stress INTERNI pentru organizaţii. Astfel, vă invit să vă puneţi în pielea angajatorului care conduce o organizaţie.

Mecanismul prin care se produce stressul

Modelul bidimensional al controlului deciziei şi al solicitărilor psihologice (Karasek, 1979) identifică patru cadrane de diagnosticare a impactului situaţiilor de stress asupra angajaţilor în organizaţii (Nelson & Simmons, 2005):

  • controlul scăzut al deciziei şi solicitările psihologice scăzute generează un comportament pasiv

  • controlul scăzut al deciziei şi solicitările psihologice ridicate genereză distress şi risc de îmbolnăvire

  • controlul ridicat al deciziei şi solicitările psihologice scăzute generează un nivel scăzut de stress

  • controlul ridicat al deciziei şi solicitările psihologice ridicate genereză eustress şi încurajează dezvoltarea unor noi tipare comportamentale

Autorul adaugă la acest model bidimensional tocmai componenta anturajului social (Karasek, Theorell,1990).

Obstacolele invizibile ale românilor

Judecând din această perspectivă, merită făcute următoarele observaţii:

  • Managerii companiilor româneşti tind să privească stressul ca pe un avantaj în organizaţie, pentru că îi motivează pe angajaţi să se suprasolicite (control scăzut al deciziei, solicitări psihologice mari), în speranţa că îşi vor păstra slujba. Această tedinţă poate fi compensată prin marketarea serviciilor de prevenţie a stresului pe piaţa de retail (către persoane fizice, nu către organizaţii), ceea ce Cognitrom deja a început să facă, prin lansarea unui serviciu de intervenţie în stress, realizat în colaborare cu o reţea de medici de familie în România.

  • Tendinţa spre pasivitate, drept caracteristică culturală fundamentală, este în acest model, un factor care diminuează distressul ca efect al factorilor stressori asupra individului.

  • Tendinţa de a se adapta, de a trece suprasolicitarea cu sarcini şi/sau relaţii la locul de muncă, mută delimitarea normei dintre eustress şi distress într-o perioadă de criză. Atunci când un angajat vine la lucru în fiecare zi şi stă peste program în condiţiile în care disponibilitatea de a face munca a crescut (ca urmare a motivării prin evitarea riscului de concediere), stressul, prin definiţie, scade

  • Spiritul de familie dezvoltat tinde să fie mai degrabă un impediment decât un factor de succes, în condiţiile în care pe de-o parte, companiile solicită angajaţilor o prezenţă peste program, mai curând neplătită, iar pe de altă parte, angajaţii au capacităţi scăzute de management al propriului timp (poate şi în corelaţie cu caracteristica culturală a perspectivelor imediate).

Concluzii

În următorul articol din seria despre stress pe care vă invit să o urmăriţi cu interes la secţiunea „psiholog”, voi continua să detaliez de data aceasta din punctul de vedere a ce poate să facă angajatul.

Referinţe

  • Bodea, Dorin (2006). Caracteristici culturale la români, Result Consulting, http://www.result.ro/noutati/caracteristici-culturale-la-romani/

  • Karasek, R.A. (1979) Job Demands, job decision latitude, and mental strain: implications for job redesign, Administrative Science Quarterly, 24, 285-308, citat în Nelson, Debra L.; Simmons, Bret L. (2005) Eustress and attitudes at work: a positive approach în Antoniou, Alexander-Stamatios G..; Cooper, C. L., CBE – Research Companion to Organizational Health Psychology, (pp. 432-434), MPG Books LTD.

  • Karasek, R.A. & Theorell, T. (1990) Healthy Work. Stress, Productivity and the Reconstruction of Working Life, New York, Basic Books, citat în Nelson, D.L.; Simmons, B.L. (2005) Eustress and attitudes at work: a positive approach în Antoniou, Alexander-Stamatios G.; Cooper, Cary L., CBE – Research Companion to Organizational Health Psychology (pp. 432-434), MPG Books LTD.

Spor la muncă!

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

discerne.wordpress.com


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here