FIŞA POSTULUI, UN ACT IMPORTANT ÎN ORICE ORGANIZAŢIE

1
202
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Sondajul nostru

Conform opiniei dumneavoastra, care a fost cel mai bun presedinte postrevolutionar al Romaniei:

View Results

Loading ... Loading ...

 

Acest articol descrie modul în care ar trebui să funcţioneze lucrurile într-o societate comercială, nu modul în care funcţionează ele de fapt în cele mai multe firme.

Salariatul are, conform legii, obligaţia de a îndeplini atribuţiile ce îi revin conform fişei postului. Angajatorul în dreptul său are sarcina de a stabili atribuţiile pentru fiecare angajat şi de a dispune de respectarea realizării lor, în condiţiile create de limitele legii.

Insist pe ideea cu sarcinile, întrucât de obicei în categoria „şi alte sarcini” poate intra, spre exemplu, în atribuţiile directorului financiar să cumpere flori pentru amanta şefului – ceea ce în mod evident nu are absolut nici o legătură cu motivul pentru care acesta a fost angajat.

În cadrul desfăsurării activităţii unei firme, este vital să se cunoască cerinţele pentru fiecare post, astfel încât angajatul şi angajatorul să cunoască importanţa proceselor implicate în realizarea sarcinilor de serviciu. În acest sens, specificarea posturilor constă bază pentru recrutarea şi selecţia personalului, pentru evaluarea şi revaluarea angajaţilor şi pentru tragerea la răspundere pentru greşelile de serviciu şi promovarea meritelor.

În sens epistemologic, defineşte cadrul de referinţă al activităţii angajatului şi o bază de comunicare a acestuia cu angajatorul şi a stabilirii relaţiilor de comunicare internă a a firmei.

În acest sens, defineşte activitatea angajatului, raporturile profesionale directe şi indirecte cu colegii, inferiorii şi superiorii şi mai ales sarcinile care i se cuvin angajatului.

Evaluarea se face în comparaţie cu obiectivele stipulate în specificare, conform criteriilor stabilite de conducere pe baza cerinţelor. Cerinţele sunt influenţate din exterior de piaţa de desfacere, raporturile cu clienţii şi furnizorii, mediul de promovare, iar din interior de angajaţi, gestionarea viziunii manageriale şi aspectele de motivare şi motivaţie.

Elementele din specificare constituie bază pentru gestionarea managerială a procesului de motivare şi pentru încurajarea motivaţiei angajatului. Sunt un pilon al activităţii într-o firmă. Pe baza acestei specificări, se constituie manualul angajatului. Fie că această specificare este realizată de experţi în domeniu, plătiţi pentru servicii, fie că e realizat de managerul de resurse umane din cadrul firmei, trebuie să fie specific firmei şi să ţină cont de cerinţele de mai sus. Obiectivele trebuie formulate clar şi concis, astfel ca indiferent de schimbările de personal, responsabilităţile specifice angajaţilor firmei să fie achitate performant.

Atenţie! A nu se confunda cu descrierea postului! Descrierea postului constituie documentul amplu, comprehensiv, care este adus la cunoştinţa potenţialului angajat înainte de întâlnirea dintre acesta şi potenţialul angajator şi este un document extern, care poate fi făcut public şi care poate constitui sau poate fi baza pentru un anunţ de angajare. Fişa postului este un document intern, obligatoriu, pe care Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) trebuie să îl găsească la sediul social al firmei.

Testele trebuie să evidenţieze abilităţile şi înclinaţiile aspiranţilor/angajaţilor spre îndeplinirea obiectivelor din specificare. Planul de specificare a posturilor se realizează conform viziunii şi planurilor de dezvoltare ale firmei, astfel încât să prezinte o flexibilitate pe domeniul resurselor şi proceselor umane. Implementarea acestuia presupune coroborarea şi omogenizarea, pe scurt încadrarea, în procesele şi activităţile specifice firmei, mai ales în cazul în care aceasta trece printr-o perioadă de angajări, evaluare sau/şi tranziţie. În cazul în care managerul de resurse umane nu există sau nu e suficient de calificat pentru gradul de implemantare cerut de planul de speificare şi (re)evaluare, reprezintă o investiţie stategică achiziţionarea serviciilor unui specialist în domeniu, de preferinţă printr-o firmă de consultanţă.

Verificarea eficienţei specificării posturilor se face fie prin consultanţă sau prin instrumente specifice de măsurare a implementării acestei strategii în domeniul gestionării resurselor umane (teste speciale, chestionare, părerea angajaţilor, cutii pentru mesaje). Angajaţii trebuie să perceapă specificarea posturilor ca pe un instrument util profesional pentru angajaţi şi angajator, dezvoltând colaborarea şi comunicarea în sensul atingerii obiectivelor profesionale propuse.

 Happy evaluation!

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

discerne.wordpress.com


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here