Acasă Colţul specialistului Sanatate Gandul.info : Riscuri ENORME…

Gandul.info : Riscuri ENORME…

100
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Riscuri ENORME pentru Sistemul de asigurări obligatorii de sănătate în următorii 5 ani. Şi îmbătrânesc DECREŢEII!

Sistemul de finanţare a Sănătăţii din România a devenit deformat şi disproporţionat, avertizează Dragoş Damian, director executiv al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România, într-un comentariu pentru Mediafax. Iar în timp ce cheltuielile în Sănătate vor creşte, prin înaintarea în vârstă a generaţiei ”decreţeilor”, sursele de finanţare vor fi tot mai puţine.

Dl ministru Orlando Teodorovici face politic incorect o constatare extrem de corectă, cu multe ramificaţii şi care ne aduce de fapt la origini. Şi anume că 5 milioane de români contribuie la sănătatea tuturor celor 20 milioane care sunt asiguraţi.

România a construit un sistem de finanţare a Sănătăţii bazat pe contribuţii, pornind de la principiul obligativităţii şi solidarităţii sociale, concept funcţional într-un anumit context în toate ţările UE, dar care a devenit la noi, în timp, deformat şi disproporţionat din cel puţin 3 motive:

1. raportul 4:1 contribuabil/asigurat este pur şi simplu nesustenabil şi, bineînţeles, nedrept;

2. în contribuţia obligatorie de sănătate este o practică normală să existe nivele de pachete de asigurare diferenţiate, în funcţie de valoarea absolută a sumei plătite către CNAS (la asta se referea cu bun simţ dl ministru, comiţând ceea ce pare a fi o gafă politică, dar având dreptate) aşa cum se întâmplă în marea majoritate a ţărilor europene – acesta este celălalt principiu care funcţionează în ţările cu sisteme obligatorii de sănătate, şi anume că la contribuţii diferenţiate există pachete diferenţiate;

3. statul administrează ineficient şi păgubos banii pe care îi colectează de la contribuali, aşa că pe lângă faptul că sunt insuficienţi, banii sunt fie furaţi, fie risipiţi;

Contribuţia suplimentară de Sănătate, privată, nu poate fi obligatorie şi nici nu poate fi administrată de stat, deşi asta şi-ar dori unii politicienii şi de aceea, probabil, ministrul a fost tras de mâneca de colegi şi atacat de Opoziţie (analogie la Pilonul ÎI de pensii), pentru că este un nonsens să fii obligat să pui bani deoparte în cazul în care te îmbolnăveşti după o anumită vârstă (la 60 de ani să zicem) pentru că se intră în contradicţie însăşi cu principiul solidarităţii sociale care este bază sistemului obligatoriu de contribuţii;

Aşa că singurele opţiuni rămase sunt plată cash în sistemul privat sau contribuţiile private de Sănătate (casele private de asigurări de Sănătate din alte ţări, analogie cu Pilonul III de pensii), care îţi oferă şansa unor servicii diferenţiate la plăţi diferenţiate, iar banii sunt administraţi de entităţi private care, mai mult că sigur, că nu risipesc sau fură fondurile pe care le administrează (evident, posibilitatea nu este exclusă). Problema aici este însă că dacă fiecare cetăţean decide asupra sumei pe care vrea s-o cheltuiască, atunci va decide şi cine îi va oferi serviciul de Sănătate, deci se va orienta către privat, periclitând finanţarea celui de stat;

Sunt însă o serie de riscuri enorme cu care se confruntă sistemul de asigurări obligatorii de Sănătate pe un orizont de 5 ani:

1. În prezent avem la FNUASS un deficit real estimat la nivelul unui an de circa 500 milioane lei pe salarii şi de 2-3 miliarde lei pe medicamente, care este greu de ascuns şi acoperit (deficitul pe medicamente este acoperit prin clawback, dar producatorii nu mai sunt dispuşi să plătească această taxa).

Ca să acopere acest deficit, statul pompează bani de la buget în rectificări sau intră în credite de angajament, ceea ce este inefficient şi incorrect – aşa că n-ar fi mai bine bine să abrogăm asigurările obligatorii de Sănătate, cei care au banii să plătească din cei 10% care le rămân în buzunar, iar cei care nu au, să fie acoperiţi de la buget?

2. Nu se poate estima însă ce bani sunt necesari pentru că sistemul sanitar să funcţioneze eficient, ştim cu toţii cum arată Sănătatea în România;

3. Toate medicamentele scumpe şi mult prea multe alte servicii (pachetul bazal nu este de fapt de loc bazal….) sunt decontate din banii proveniţi din FNUASS, lucru nemaiîntâlnit în restul UE, în care decontarea medicamentelor şi a serviciilor se face dintr-un mix la care contribuie şi banii din asigurările private şi co-plată pacientului.

4. Avem un deficit de medici cumplit din cauza plecărilor. Pe hârtie avem 2 medici/mia de locuitori, dar probabil că suntem la sub 1,5 (sub media Est UE de 2,5 şi cea din Vest UE de aproape 3,2) explicaţia simplă fiind că sute de medici sunt în concediu fără plată şi de fapt plecaţi din ţara, dar apar în statistici că fiind prezenţi).

Pacienţii se calcă în picioare să găsească un medic în centrele universitare, iar în mediul rural, practic nu există medici. Deci sintagma “accesul mai bun al pacienţilor la servicii de Sanatate” devine utopică, neputând fi pusă în practică, pentru că nu există medici care să deservească aceste servicii.

5. Sute de medici sunt recrutaţi de sistemele private de sănătate, care compensează doar o parte din nevoile enorme pe care le au românii. Băncile şi asiguratorii estimează undeva la 3-5 miliarde lei banii pe care românii îi ţin sub pernă pentru zilele negre de boală şi pentru care nu există o metodă de a intra în circuitul sanitar. Iar migraţia din sistemul public în cel privat pune şi mai mult presiune pe cel public, care nu mai poate presta servicii, şi uite aşa…

6. în următorii cinci ani, despre care vorbeam, se strică şi calitatea vieţii celui mai mare segment demografic, “decreţeii”, care până acum – să spunem – au fost sănătoşi. Deci este imposibil de estimat ce nevoi de Sănătate vor avea cei 5 milioane de seniori născuţi între 1966-1970, care vor trebui să fie acoperite tot din aceeaşi bani şi tot cu aceleaşi resurse.

Aşa că, da, domnule ministru Orlando Teodorovici, avem o problemă serioasă.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here