independentonline.ro : Proiectele de management ale administratorilor publici, «secretizate»

0
34
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

bonus: Providențialul domn Puia-«Superadministratorul» public al Sloboziei

În ultimul an, edilii administrației locale și județene și-au asumat răspunderea angajării unor oameni în poziții-cheie ale administrației. Numitorul comun al acestor angajări îl reprezintă «proiectul de management». Paradoxal însă, unele dintre aceste proiecte sunt declarate de către șefii instituțiilor «secrete de serviciu». Fie că vorbim de interpretare defectuoasă a legii, fie că vorbim de rea-voință, realitatea este una singură. Aceste proiecte de management sunt publice și reprezintă măsura competenței celor numiți să gestioneze «mai binele» public al orașului sau județului.

Oamenii stăpânirii administrative

Primul oficial care și-a asumat riscul numirii unui reprezentant personal într-o funcție publică a fost primarul Adrian Mocioniu, care l-a impus pe Gheorghe Puia în postul de administrator public al municipiului Slobozia. Acestuia i-a urmat Larisa Mihai, pupila administrativă a președintelui Moraru, apoi Mariana Iancu, directorul Spitalului Județean și, recent, Valeriu Roșca, impus tot de către Adrian Mocioniu în funcția de director al DADP Slobozia. Fiecare dintre cei patru nominalizați au ca numitor comun, pe lângă afiliația politică, «proiecte de management». Stipulat clar în condițiile de concurs, acest proiect de management are caracter «secret», în funcție de protejat și de instituție. Astfel, în cazul lui Gheorghe Puia, Primăria Slobozia refuză, ascunsă în spatele corespondenței administrative, să facă public proiectul de management în baza căruia acesta câștigă lunar peste 11 mii de lei. La fel se întâmplă și în cazul Larisei Mihai, care a fost angajată în urmă cu 8 luni de zile în baza unui concurs în cadrul căruia și-a prezentat «proiectul de management» în cadrul interviului. Instituția s-a dovedit însă transparentă în ceea ce privește furnizarea «proiectului de management» al directorului Spitalului Județean, Mariana Iancu. Acesta ne-a fost furnizat fără probleme și va fi prezentat in extenso, într-una dintre săptămânile următoare. În ceea ce-l privește pe Valeriu Roșca, acesta susține că nu are nimic de ascuns, iar corespondența cu Primăria Slobozia pentru «desecretizarea» proiectului său de management este abia la debut.

Tandemul Puia-Mocioniu, studiu de caz Dintre tentativele ziarului nostru de a face publice «proiectele de management» am ales să o detaliem, pentru a exemplifica lipsa de transparență a oficialilor administrației, pe cea care îl vizează pe administratorul public al orașului Slobozia, Gheorghe Puia. După ce, inițial, Compartimentul de Relații cu Presa din cadrul instituției solicită pe 18 septembrie extinderea termenului de răspuns la 30 de zile, în aceeași zi același Compartiment oferă un răspuns stupefiant: «(…) vă comunicăm că nu vă putem pune la dispoziție acest document deoarece autorul nu a fost de acord cu publicarea sa. Documentul solicitat de dumneavoastră este protejat pentru reproducere și redistribuire în conformitate cu prevederile Legii nr. 8 din 1996, privind drepturile de autor și drepturile conexe. Documentul solicitat de dumneavoastră este exceptat de la accesul liber al cetățenilor conform prevederilor HCL nr. 33 din 31.03.2011, fiind inclus în categoria informațiilor a căror publicare poate aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală». Enormitățile debitate în corespondența oficială a Primăriei Slobozia cu ziarul nostru sunt dublate și de către atitudinea publică a tandemului Mocioniu-Puia. În pofida întârzierilor înregistrate în finalizarea lucrărilor de investiții derulate în acest an în Slobozia, cei doi refuză să furnizeze informații publice valide și se complac în declarații inconsistente…

Gheorghe Puia, în urmă cu un an
Singura declarație publică notabilă a lui Gheorghe Puia a fost făcută de acesta în urmă cu un an, într-un interviu găzduit în paginile ziarului nostru. La momentul respectiv, deloc preocupat de «drepturile de autor», acesta creiona 3 direcții de dezvoltare din «proiectul de management»: «În primul rând, interconectarea departamentelor din subordinea Primăriei. Adică eficiență! Ne luptăm cu mentalitatea oamenilor. Eu mă ghidez după următorul principiu: „Nu știi, te învăț, nu poți, te ajut, nu vrei, te oblig!“. Dacă nu merge nici așa, ne despărțim… E simplu! Apoi vreau să realizăm un management al traficului. E prea mult haos, prea multă dezordine… Iar a treia direcție de dezvoltare o reprezintă asigurarea unui cadru instituțional pentru apariția locurilor de muncă. Nu promit 700, cum s-au mai promis… Dar dacă vom reuși să asigurăm cadrul pentru crearea a 200 de locuri de muncă în Parcul IMM, eu voi fi mulțumit…».

Providențialul domn Puia
«Superadministratorul» public al Sloboziei
În timp ce proiectul de management al administratorului public al Sloboziei este protejat de Legea nr. 8 privind drepturile de autor (Doamne, ce scuză jalnică pentru a justifica inexistența unui document, domnule Mocioniu!), Contractul de management al domnului Gheorghe Puia e public. Ne grăbim să profităm de acest paradox administrativ pentru a spicui din acest document incredibil, care îl transformă pe Gheorghe Puia dintr-un angajat oarecare într-un «superadministrator» public!
Drepturi și obligații asumate public Deși neactualizat (între timp, salariul domnului Gheorghe Puia a fost majorat la 11 mii de lei), contractul de management al acestuia, încheiat cu primarul Adrian Mocioniu «în calitate de reprezentant legal al muncipiului Slobozia», reflectă clar beneficiile aduse de acest post înființat special, așa cum am mai precizat, pentru a genera «mai binele» comunității. Astfel, pentru o durată de 4 ani, comunitatea se angajează prin semnătura edilului Mocioniu, să ofere acestuia un salariu de încadrare de 11 mii de lei, la care se adaugă, înțelegem noi, un spor de vechime de 25% și un spor de «condiții deosebite» de 10%. De asemenea, administratorul Gheorghe Puia are dreptul la «repaus zilnic și săptămânal», concediu de odihnă anual, premii și stimulente, dreptul la formare profesională și, «atunci când consideră temeinic și oportun», dreptul de a modifica obiectivele și indicatorii instituției. Rețineți acest din urmă drept, căci vom reveni asupra lui… Și nu vă grăbiți să judecați pripit, căci, pentru toate aceste drepturi, Gheorghe Puia are și obligații. De exemplu, el este acela care coordonează realizarea lucrărilor de investiții și serviciilor publice de interes local «în limitele și competențele date de primar». Tot el este consultantul general tehnic al primarului «efectuând analiza de politici publice, implementând aceste politici și propunând măsurile care se impun pentru respectarea prevederilor legale în regimul construcțiilor pe domeniul public și privat al municipiului». Și lista obligațiilor continuă pe două pagini, dar din lipsă de spațiu, ne oprim aici…
Sarcini de «superadministrator» Contractul de management pălește însă în fața anexei privind «zonele de responsabilitate, obiectivele, indicatorii de performanță, precum și nivelul minim asociat acestora». Potrivit acestei anexe, Gheorghe Puia ar putea obține lejer titlul de cel mai eficient angajat din Ialomița. Astfel, Gheorghe Puia s-a obligat prin contract să asigure «creșterea cu 5% a veniturilor instituției», «să obțină fonduri nerambursabile în valoare de 580 mii de euro pentru finanțarea unui proiect de investiții de interes local» și «să asigure un nivel de satisfacție de 95% pentru serviciile publice aflate în coordonarea sa». Evident sunt numai 3 dintre cele peste 20 de criterii și standarde de performanță stipulate în această anexă. Pentru atingerea lor, Gheorghe Puia este decis să aplice «principii și tehnici moderne de administrație în domeniul serviciilor publice de interes local» și, printre altele, «coordonează activitățile de dezvoltare economică și cele suport aferente mediului de afaceri local, în limita cadrului legal». Însă ceea ce e cu adevărat lăudabil e faptul că toate aceste sarcini și obiective au drept termen scadent sfârșitul anului în curs! În caz contrar, ne grăbim să tragem noi concluzia, Contractul de management poate fi reziliat pentru «neîndeplinirea atribuțiilor» sau «denunțat unilateral de către administratorul public» conștient că nu poate fi plătit la nesfârșit din bani publici fără să facă nimic. Că doar el nu e ales local, ca dumneavoastră, domnule primar, să facă cum îl taie capul, pardon de expresie!


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here