Acasă Colţul specialistului Psiholog, Sociolog Învăţarea prin coaching (II). Planul de coaching după piramida lui Dilts

Învăţarea prin coaching (II). Planul de coaching după piramida lui Dilts

662
1
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

piramidaÎn această activitate de coaching, am insistat pe creearea unei dependenţe tot mai mici a clientului faţă de ajutorul îndrumătorului. Urmărind să ajut clientul să răspundă la următoarele întrebări, am împlinit necesităţile următoarelor niveluri ale piramidei nivelurilor neurologice:

Identitate – Nivelul rolului şi al misiunii Întrebări cheie : Cine ? clientul, prin forţele şi talentele proprii, cu îndrumare din partea coachului. Cuvânt cheie : încurajare.

Valori şi Credinţe – Nivelul motivaţiei şi al permisiunii. Întrebări cheie : De ce ? Pe ce bază ? Pe baza reflectării propriilor convingeri, respectând şi fiind conştientă de existenţa unor sisteme diferite de referinţă, valori şi principii pentru cei cu care va intra în contact. Cuvânt cheie : inspiraţie.

Capabilităţi – Nivelul planurilor şi strategiei Întrebări cheie: Cum ? Folosindu-şi intelectul, talentul şi celelalte abilităţi pentru a realiza o bază de pornire spre a se descurca în domeniul ales. Cuvânt cheie : antrenament.

Comportament – Nivelul acţiunilor şi tacticilor Întrebări cheie : Ce ? Deşi în primă fază, clientul a luat postura unei persoane cu posibilităţi reduse de a se descurca şi care se oprea în faţa unor obstacole (de genul jena de a recunoaşte că nu ştie să pună o subtitrare la un film şi nu-l poate înţelege pentru că nu a studiat engleza în şcoală), coachul a insistat pe explicarea unor concepte clare şi a unei comunicări eficiente, astfel încât să sporească gradul de autonomie al clientului în demararea proiectului. Cuvânt cheie : coaching.

Mediu – Nivelul Contextului şi al constrângerilor. Întrebări cheie : Unde ? Când ? Mediul a fost unul plin de obstacole. În primul rând, constituţia psihoemeoţională fragilă a clientului a fost un motiv care a impus o grijă excesivă a coachului de a se controla în reacţii şi manifestări astfel încât pe de-o parte, să creeze un mediu confortabil comunicării şi pe de altă parte să creeze o bază pentru o desensibilizare a candidatului la eventuale critici. Părinţii clientului erau veterani şi victime a unei viziuni lipsite de perspective de pe vremea comunismului, iar lupta cea mai importantă a fost creearea unei baze de acţiune, a unei mentalităţi opuse celei a părinţilor. Cuvânt cheie: ghidare.

Mesajele principale transmise clientului au fost :

  • Exişti. Te văd ca cine eşti.

  • Eşti preţioasă prin ceea ce poţi face.

  • Eşti importantă (prin schimbarea pe care o poţi face)

  • Asta este ceea ce-ţi place să faci

  • Poţi realiza ceva, poţi schimba ceva, poţi contribui cu ceva.

Happy coaching!

Ştefan Alexandrescu

consilier în carieră, Global Career Development Facilitator

cofondator al Asociaţiei Române de Coaching

discerne.wordpress.com


Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here