James Bond vs. Cristian Mungiu

0
73
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Sondajul nostru

Din dorinta de a cunoaste intentia actuala a cititorilor nostri, privind participarea la vot si modul in care ati vota actualele partide parlamentare, va rugam sa raspundeti la urmatorul sondaj:

View Results

Loading ... Loading ...

Am invitat odată, acum vreo 6 ani, un prieten de-al meu la mine, ca să ne uităm împreună la un film american foarte bun. După ce ne-am uitat vreo 3 ore la film, am mai discutat despre el vreo alte 2 ore. La un moment dat, colegul meu de apartament de atunci, care se afla în camera alăturată şi a auzit conversaţia noastră, a venit şi m-a întrebat:

  • Ce faci?

  • Păi ce să fac? Uite, îi împărtăşesc lui George părerile mele despre cât de bun e filmul ăsta.

George mă aproba la fiecare cuvânt pe care îl spuneam şi îmi dădea şi el exemple.

  • Păi eu nu aud că îi spui ceva nou. După ce v-aţi uitat la film, te-ai mai apucat să i-l mai povesteşti odată.

Dacă un cineast român ce respectă reţeta “artsy” ar dori să facă un lung-metraj, filmul lui n-ar avea nicio legătură cu filmul american, ci ar începe după ce se termină acesta şi ar cuprinde discuţia mea cu George, întreruptă şi finalizată de colegul meu de apartament.

Am folosit această anecdotă pentru că, întâmplător, am văzut la cinematograf După dealuri imediat după Skyfall şi am avut senzaţia cumplită pe care o ai atunci când pui o manea după Anotimpurile lui Vivaldi. Contrastul pur şi simplu te zgârie pe creier. Să observăm câteva diferenţe elementare. Şi nu, nu are legătură cu banii. Are legătură cu intelectul. Skyfall e cinema. „După dealuri” nu este nici măcar teatru prost.

Skyfall

După dealuri

Film comercial, onest

Film comercial, făcut să pară de artă

Subtil, tratează patriotismul ca motivaţie

Evident, ţipător, atacă unul din fundamentele de identitate ale patriotismului

Strălucit realizat tehnic

Prost realizat tehnic

Scenariu complex, bine articulat

Scenariu simplu, complicat, făcut iniţial ghiveci şi spre sfârşit terci

Melodia şi secvenţele de acţiune îţi rămân în minte şi îţi rulează încă vreo câteva zile, mai cauţi video-uri pe Youtube despre film

Unele scene sunt atât de prost filmate, unele lungimi sunt atât de deranjante, încât te bântuie şi noaptea, nici nu vrei să mai auzi de film

Te face să simţi un fel de plăcere vinovată

Îţi scade stima de sine ca cinefil

Finalul este neaşteptat, amplu, relevant şi bine dezvoltat

Finalul este lung, obositor şi inutil

La sfârşitul genericului de final, studioul îţi promite că James Bond va reveni pe ecrane

Nici nu-ţi mai vine să stai la genericul de final şi speri că autorul nu va mai face film vreodată

A câştigat 2 premii Oscar din 5 nominalizări. În afară de asta, a mai câştigat 61 de premii şi 84 de nominalizări – cam puţin, pentru valoarea lui

A cîştigat două premii la Cannes şi atât – cam mult, pentru valoarea lui

P.S. Îi mulţumesc lui Sorin că a scris articolul ăsta şi ăsta. În general, nu sunt de acord cu stilul lui Sorin, şi nici cu tot ce scrie el, dar trebuie să recunosc că pe subiectul „film în România” a atins atins cam toate punctele sensibile. S-ar putea să vă distraţi şi voi.

Dacă ţi-a plăcut acest articol, atunci îţi recomand şi:

Dupa dealuri, batem câmpii

După dealuri, cobori la vale

Păcatele de după dealuri ale lui Cristian Mungiu

Cristian Mungiu vs. Ortodoxie

Conţinutul şi forma filmului „După dealuri” (2012) de Cristian Mungiu

Limbajul cinematografic al filmului „După dealuri” (2012) de Cristian Mungiu

După dealuri (2012) de Cristian Mungiu – Ce şi cum se întâmplă

Dezamăgirea numită Mungiu şi de ce contează ea pentru români

Filme româneşti 2013-2014: bune şi proaste

Ştefan Alexandrescu

ocazional, critic de film

discerne.wordpress.com


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here