jurnalul.ro – Trista epopee a podului de la Agigea :

0
24
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

construit în 3 ani, reparat în 8 ani .

Trista epopee a podului de la Agigea: construit în 3 ani, reparat în ∞ SAMSUNG DIGITAL CAMERA
Sondajul nostru

Soarta podului de la Agigea a devenit o epopee tristă şi absurdă. Construit în trei ani pe timpul lui Ceauşescu, podul „împlineşte” în toamnă opt ani de când a intrat în reparaţii care nu dau semne se vor mai termina vreodată. Între timp, valoarea lucrărilor s-a cvadruplat: de la 3,8 milioane euro cât trebuia să încaseze iniţial Bilfinger, devenită Implenia, s-a ajuns la 15 milioane de euro. Blocajul rutier de la podul din Agigea pare a deveni o destinaţie turistică în sine pentru cei care vor să-şi pună nervii la încercare, iar sudul litoralului este grav afectat. Ultima ispravă: podul va fi închis în totalitate zilele acestea.

Podul de la Agigea va fi închis în totalitate circulaţiei rutiere, între orele 22.00- 06.00, până pe 15 iunie. Asta după ce, odată deschis sezonului estival, au fost impuse restricţii de circulaţie, pentru diverse lucrări de reparaţii. Podul a intrat oficial în reparaţii pe 15.10.2010, dată la care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat cu Implenia Baugeselfschaft MBH Wien- Sucursala Voluntari (fosta Bilfinger) un contract pentru reabilitarea podului de la Agigea, de pe DN 39, km 8+988, în valoare de 3,8 milioane de euro. Termenul de finalizare a lucrărilor era februarie 2013, dar a fost amânat apoi de la an la an, se fac peste câteva luni opt ani de reparaţii, iar în acest moment nimeni nu mai ştie când se vor termina. Poliţiştii recomandă, ca rută alternativă pentru evitarea aglomerării traficului pe podul Agigea: nod Rutier A4 (intersecție cu DN39), Agigea – A4 (Intrare Port Constanța – Sud) – Podul Nou (Apolodor) peste C.D.M.N – Bretea Acces la DN 39 (Eforie Nord – Agigea) – DN 38 (Agigea – Negru Vodă) cu o lungime de 4,95 de kilometri.

Gaura neagră de la Agigea

Odată cu amânările au crescut însă şi costurile. Numai în 2017, CNAIR a făcut patru plăţi, pe 31 mai, 26 iunie, 14 septembrie şi 24 noiembrie, în valoare de 16.273.190 lei, către Implenia. Anterior, elveţienii au mai încasat, în intervalul 2010- 2016, alte 17 facturi, în valoare de circa 50.000.000 de lei. În paralel, CNAIR a plătit şi servicii de supervizare a lucrărilor prestate de Search Corporation, firmă celebră pentru contractele sale cu statul.

15 milioane de euro a cheltuit până acum statul cu reparaţiile podului de la Agigea. De patru ori mai mult decât valoarea iniţială a contractului

Nu mai puţin de nouă facturi, în valoare totală de 332.931 lei, a încasat societatea de consultanţă în ultimul an, ultima chiar zilele trecute, pe 7 iunie. Altfel spus, CNAIR bagă bani cu nemiluita în reparaţiile fără sfârşit ale unui pod care a ajuns coşmarul turiştilor din Constanţa şi o gaură neagră pentru banii statului.

Şantier abandonat cu lunile

Implenia, companie rezultată în 2014 prin preluarea nemţilor de la Bilfinger, nu se află la singurul contract cu statul român. În ianuarie 2018 a primit de la Primăria Blaj 2,5 milioane lei pentru realizarea unei punţi pietonale, iar în aprilie a încheiat un contract de 21,5 milioane lei de la CNAIR pentru un pasaj pe centura Aradului. În trecut, compania a mai primit lucrări de la Portul Constanţa, CFR, Complexul Energetic Oltenia etc, valoarea totală a înţelegerilor semnate cu statul depăşind 127 de milioane de euro.

Implenia Baugeselfschaft MBH Wien- Sucursala Voluntari a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 72.078.504 lei şi un profit net de 9.094.779 lei, cu 81 de angajaţi, dar şi datorii totale de 42.493.999 lei

La Agigea, muncitorii de la Bilfinger, apoi de la Implenia mai mult au stat, şantierul fiind abandonat cu lunile şi reînviind în plin sezon estival. Epopeea reparaţiilor la podul de la Agigea îngreunează şi viaţa locuitorilor din sudul litoralului. Gunoiul se ridică cu întârziere, aprovizionarea cu alimente şi alte bunuri ale localităţilor se face cu dificultate, iar miile de navetişti petrec în fiecare zi câteva ore pentru a se duce la muncă şi înapoi. Un drum de şapte minute, cât se făcea din Agigea în Constanţa, durează acum şi o oră, iar oamenii sunt exasperaţi.

Şefii CNAIR pleacă, Implenia rezistă

Podul de la Agigea are o lungime de 290 de metri, structura hobanată având 246,65 de metri lungime. A fost construit în trei ani, iar la inaugurarea sa, în 1983, mai era un singur pod hobanat peste Dunăre în Europa, la Bratislava (Cehoslovacia). Considerat de unii o minune inginerească, apreciat de alţii drept un proiect prost care sfârşeşte şi mai prost, podul îi exasperează şi pe cei care îl au în grijă. În 2017, Cătălin Homor, şeful CNAIR pe atunci, se arăta dezamăgit de lentoarea constructorilor de la Implenia şi amânările lor repetate. “Când aud că e ultimul termen…Ce e asta?! Există un termen şi atât! O să-l aduc pe neamţul ăla şi vin cu el aici. Aici îl ţin până termină!”, răbufnea Homor. Între timp, el a plecat de la CNAIR, iar Implenia “rezistă” la Agigea şi va aniversa în curând opt ani de când repară un pod construit în trei.


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here