Lecţia nr 8: Discursul narativ şi gestionarea surprizei narative

0
64
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Sondajul nostru

Din dorinta de a cunoaste intentia actuala a cititorilor nostri, privind participarea la vot si modul in care ati vota actualele partide parlamentare, va rugam sa raspundeti la urmatorul sondaj:

View Results

Loading ... Loading ...

E limpede că niciodată surpriza nu poate fi creată dintr-un singură secvenţă narativă. Câtă vreme surpriza reprezintă o evoluţie neaşteptată a întâmplării (prin consecinţe sau desfăşurare), este de la sine înţeles că,  în prima parte a povestirii trebuie să trimitem cititorul la opusul a ceea ce se întâmplă în a doua parte. Identificăm trei procedee mai importante în crearea şi gestionarea surprizei :

1) Antagonismul. Şi în acest caz se respectă criteriul contrastului. Ceea ce se întâmplă în a doua parte se plasează antagonic primei părţi. Ai găsit o comoară ? Ĩn final, comoara se dovedeşte a fi falsă. Ai o zi plină de ghinioane ? Ĩn final, ghinionul se dovedeşte a fi noroc. Deşi procedeul pare simplu şi lesne realizabil, trebuie să fim conştienţi că are destul dificultăţi şi nu se pretează oricărui subiect. Simpla oglindire inversată a unei situaţii poate duce la un nedorit schematism şi ridică numeroase probleme de credibilitate a textului, la o amorsare anume a intrigii. Cum reuşim să transformăm ghinionul în noroc? Să luăm un exemplu. Constaţi cu neplăcere că ai început ziua de marţi cu o mulţime de incidente neplăcute (te-ai sculat mai târziu, ai întârziat la şcoală, din cauza grabei ai spart vaza preferată a mamei etc.). La sfârşitul orelor, te îndrepţi spre staţie, te gândeşti la reproşurile dirigintei şi la notele proaste pe care le-ai luat în acea zi, urci în autobuzul din cale-afară de aglomerat, îţi faci loc cu greu printre călători, numeri staţiile şi priveşti îngrijorat ceasul de la mână. Când controlorul agită scurt legitimaţia în faţa ta şi îţi cere poruncitor să-i prezinţi legitimaţia de călătorie, aproape zâmbeşti. Ghinionul de a fi uitat abonamentul acasă nu te mai miră. Sigur că orice încercare de a îndupleca pe controlor este inutilă. Sever şi implacabil, bărbatul te dă jos din autobuz la prima staţie, completează chitanţierul cu amenzi, îţi verifică buletinul, nu se grăbeşte, îţi face morală, îţi pune întrebări inutile, spre exasperarea ta. Ai nişte părinţi extrem de severi, care nu acceptă să întârzii niciodată de la şcoală. Cu amenda în buzunar, te îndrepţi spre casă, gândindu-te ce scandal teribil o să-ţi facă părinţii şi ce pedeapsă grozavă te aşteaptă. Nu vezi nici o ieşire din această situaţie şi te consideri, pe bună dreptate, cea mai ghinionistă fiinţă din lume. Ajungând în faţa blocului, ai parte de o mare surpriză : maşina pompierilor este parcată în faţa intrării şi o mulţime de gură-cască priveşte comentând în fel şi chip fumul ce iese chiar din apartamentul în care locuieşti. Te sperii, intri în bloc şi te grăbeşti să urci, dar pe scări te întâlneşti cu mama ta, care, văzându-te, îţi sare de gât şi, cu lacrimi în ochi, spune : „Ce bine că ai întârziat de la şcoală. Acum câteva minute, a explodat  butelia de aragaz în bucătărie”. Scrisă alert şi pigmentată cu măsurate elemente de portret şi de atmosferă, această povestire confesivă, la persoana întâi, poate fi interesantă şi uşor amuzantă, având şi surpriză, şi un personaj bine conturat (naratorul).

Temă: Pană de current în oraş. Imaginaţi o întâmplare pornind de la acest incident neplăcut.

Termen: 10 zile

Dimensiuni: aproximativ o filă de text.

Adresa: [email protected]  (Cele mai bune texte vor fi publicate în revistă)

 


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here