Mesagerul Hunedorean : Cheltuieli aberante, achiziţii şi plăţi nejustificate!

0
14
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Sondajul nostru

Conform opiniei dumneavoastra, care a fost cel mai bun presedinte postrevolutionar al Romaniei:

View Results

Loading ... Loading ...

Natalia Bumbac

Consiliul Judeţean Hunedoara a dat publicităţii raportul de audit intern excepţional de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Deva. Verificările au vizat cheltuielile bugetare ale unităţii din perioada anilor 2009 – iunie 2017. Auditarea a fost comandată în condiţiile în care spitalul avea anul trecut datorii acumulate de peste nouă milioane de lei. În principal, datele din raport reliefează cheltuieli mari şi nejustificate, achiziţii de bunuri şi servicii fără respectarea procedurilor legale, precum şi plăţi care s-au făcut fără documente justificative. Începând de azi, vom prezenta în serial, neregulile şi matrapazlâcurile înregistrate pe parcursul a opt ani la Spitalul Judeţean Deva, aşa cum sunt ele inserate în raportul auditorilor.
Cumpărături mai mari decât valoarea bugetului
În primul capitol, raportul de audit arată că şefii spitalului din ultimii şase ani sufereau de febra cumpărăturilor. Asta, pentru că, de la un an la altul dublau sumele pentru achiziţiile de medicamente, reactivi sau alte bunuri şi servicii, comparativ cu banii de care dispuneau. Iar, creşterea cheltuielilor nu a fost justificată întotdeauna de necesităţile spitalului, se precizează în raport.
Spre exemplu, în 2009, bugetul aprobat pentru achiziţia de medicamente a fost de 6.718.794 de lei, iar în planul anual de achiziţii publice a spitalului (PAAP) suma a fost de 12.273.796 de lei; în 2010 – buget aprobat de 10 milioane de lei şi 16 milioane de lei în PAAP. În 2012 şi 2015, sumele din PAAP ajung la un record de circa 60 de milioane de lei anual, cu un buget aprobat de doar 14 milioane de lei. În continuare, contractele de achiziţii de medicamente au fost încheiate conform planurilor anuale, ceea ce a dus la angajarea financiară a instituţiei la cheltuieli mai mari decât îi permitea bugetul. Astfel, în 2009, contractele au avut o valoare de 8,2 milioane de lei, 2010 – 11 milioane de lei, 2012 – 25 de milioane de lei iar, în 2015 – se ajunge la o sumă record de 52 de milioane de lei.
Cumpărau mai mult decât consumau
În concluzie, auditorii susţin că: „Planificarea medicamentelor s-a făcut fără o fundamentare realistă în sensul că NU au existat în toate cazurile justificări concrete din partea secţiilor şi nu au fost avute în vedere consumurile efective ale anului precedent; în toate Planurile de achiziţie au fost cuprinse cantităţi majorate de la an la an, acestea regăsindu-se şi în contractele de achiziţie încheiate, chiar în condiţiile inexistenţei sursei bugetare; contractele de achiziţie publică de medicamente nu sunt însoţite de propuneri de angajare a unei cheltuieli şi de angajamente bugetare, astfel că instituţia nu a avut posibilitatea cunoaşterii nivelului angajat într-un an bugetar”.
La fel au stat lucrurile şi în cazul cumpărării de reactivi, sumele cheltuite fiind peste puterile financiare ale spitalului.
Contracte încheiate ilegal
Un alt capitol din raportul de audit tratează neregulile descoperite în cazul contractelor încheiate pentru serviciile de chirie şi mentenanţă pentru programele informatice, precum şi toate procedurile care s-au derulat în acest sens. O primă constatare a auditorilor este că la încheierea contractului cu un furnizor, INFO WORLD SRL, pe perioada anilor 2009 – 2017 nu au fost respectate procedurile legale, acesta fiind încheiat prin negociere directă, fără a se publica un anunţ de participare. „În concluzie, cu toate că spitalul a iniţiat o procedură de achiziţie publică, încheierea contractului s-a făcut fără a analiza documentele prezentate de ofertanţi, fără a ţine cont de concluziile tehnice şi financiare, deci cu încălcarea prevederilor legale”, se precizează în textul raportului. Alte observaţii sunt că la derularea acestui contract s-a plătit chirie în plus, în valoare de 176.376 de lei şi s-au plătit 176.376 de lei pentru licenţe informatice primite cu titlu gratuit, dar care nu au fost înregistrate în contabilitate. În plus, s-au mai plătit 319.750 de lei pentru servicii de închiriere de programe informatice, deşi existau astfel de module în Unitatea de Primiri Urgenţe a spitalului.
O altă neregulă descrisă în raport este că în perioada 2011 – 2016, spitalul a plătit 439.456 de lei pentru servicii de curăţenie către Felis Invest SRL, fără ca facturille emise să fie însoţite de documente care să demonstreze realitatea prestaţiilor.
Ne oprim aici, urmând ca în numărul următor al ziarului să vă oferim un alt episod cu ilegalităţile şi matrapazlâcurile scoase la lumină în urma auditului intern excepţional de la spitalul devean.


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here