Acasă Jurnalul Bucurestiului Invatamant, Educatie pressalert.ro : Pe căi diferite.

pressalert.ro : Pe căi diferite.

17
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

 Liceul din Timiș cu zero promovați la Bacalaureat versus școala cu absolvenți ”pe linie”. Secretele succesului și cauzele eșecului
De Dan Oancia
De patru ani, elevii de clasa a XII-a a Liceului Teoretic “Grigore Moisil” promovează, fără excepție, examenul de Bacalaureat.
Puțini tineri au trecut, în 2017, de examenul BAC la Liceul Tehnologic ”Cristofor Nako” din Sânnicolau Mare, iar anul acesta niciunul dintre cei înscriși nu a reușit să obțină o notă de trecere.
Un singur liceu din Timiș se poate lăuda că ”produce” absolvenți care promovează, în proporție de sută la sută, Bacalaureatul. Aceștia ajung pe listele de admitere ale universităților românești, dar și pe cele de prestigiu din Occident sau Statele Unite ale Americii.
La celălalt capăt, într-o altă realitate, se află unul din liceele din județ de la care, anul acesta, niciun elev nu a reușit să treacă BAC-ul. Tinerii de aici pornesc, încă din clasa a noua, pe cu totul alt drum decât colegii lor din școlile de top. Mai mult decât copiii, care par să nu-și fi pierdut speranța, adulții responsabili de ghidajul spre examenul maturității sunt resemnați. Lupta nu este o opțiune, iar asta e prima lecție pe care o învață elevii încă dinainte de a ajunge aici.
Printre liceele din Timiș unde niciun elev nu a reușit să promoveze examenul de maturitate se află și Liceul Tehnologic „Cristofor Nako” din Sânnicolau Mare, una dintre cele două școli preuniversitare din cel mai vestic oraș al țării. Majoritatea elevilor, aproximativ 90 din clasele terminale au primit note de trecere și au avut oportunitatea de a se înscrie la Bacalaureat, absolvind clasa a XII-a.
Conform cifrelor apărute pe bacalaureat.edu.ro, 65 dintre absolvenți au și făcut-o, însă doar 25 dintre ei au răspuns prezent, adică ceva mai bine de un sfert din promoția anului 2018 a Liceului Tehnologic „Cristofor Nako”. Niciunul dintre cei înscriși nu a promovat examenul de maturitate. Principalul ”vinovat”, spun tinerii care au picat BAC-ul, a fost matematica.
Roxana Colipcă, fostă elevă a Liceului Tehnologic „Cristofor Nako”, absolventă a clasei a XII-a, a reușit note de trecere la celelalte două materii de Bacalaureat, română și biologie. „E foarte greu la matematică. Dacă nu înveți de la început, din primele clase de liceu, e greu să recuperezi”, recunoaște Roxana, care acum se gândește să ia meditații intense, iar la anul să-și încerce din nou norocul, cu gândul de a ajunge studentă la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor sau la Psihologie.
Întrebată dacă se aștepta ca la liceul pe care-l reprezintă procentul de promovabilitate să fie de 0%, Oana Cioban, directorul Liceului Tehnologic „Cristofor Nako”, a spus că: „noi în fiecare an avem speranțe de reușită. Însă știm capacitatea elevilor care vin la școala noastră. Cadrele didactice se străduie, fac și ore suplimentare cu elevii”.
Lucru confirmat, de altfel, și de Roxana Colipcă. „Noi, în clasă, aveam patru ore de matematică pe săptămână. Profesoara lua chiar și anumite ore de la DT (discipline tehnice – n.r.) pentru a ne pregăti de BAC. Stăteam și după program, chiar dacă eram mai puțini elevi”.
Odată ce ai intrat la Agricolă, e ‘salut
” Cu toate acestea, cifrele arată o imagine dezamăgitoare. Iar că din băncile de la ”Cristofor Nako” viitorul se vede mai gri decât în alte părți e confirmat de faptul că, la sfârșitul gimnaziului, elevii buni nu ajung aici. Majoritatea absolvenților de clasa a opta din zona orașului Sânnicolau Mare optează pentru a-și continua studiile la cealaltă instituție din oraș, Liceul Teoretic „Ion Jebeleanu”.
Așa e de ceva vreme: cei mai buni ajung la „Teoretic”, ceilalți, la „Agricolă”. „Deși nu e diferit față de Teoretic, aici se simte lipsa de responsabilitate din partea elevilor. Se știe că odată ce ai intrat la Agricolă, e ‘salut!’, nu te prea mai gândești la BAC”, admite Roxana. Directorul liceului pare să aibă o explicație pentru această selecție extremă. „Se intră cu medii foarte mici la noi, la liceu. Sunt două licee în Sânnicolau Mare, ceea ce e prea mult. Suntem singurul oraș mic cu două licee. Populația școlară e puțină. Întotdeauna prima opțiune a elevilor este liceul teoretic, astfel că se împart cei mai buni și cei mai puțini buni”. De altfel, Oana Cioban crede că ar trebui să existe un criteriu de departajare între elevii de la liceele teoretice și cele tehnologice, atunci când vine vorba de examenul de Bacalaureat.
„De ani de zile se tot vorbește de Bacalaureat diferențiat pentru liceele tehnologice, dar nu se aplică. Nu se poate să se dea cu același grad de dificultate!”, spune directorul Liceului Tehnologic „Cristofor Nako.
Însă nu doar tipul de specializare îi diferențiază pe mulți dintre copiii acestui liceu de alții, de aceeași vârstă. Deși se afla în pragul Bacalaureatului, Roxana s-a angajat după finalizarea celor 12 clase. Cu responsabilități de adult, pregătirea pentru BAC a avut altă dinamică pentru Roxana. „La biologie și la română învățam și în timpul serviciului. La matematică, după ce ajungeam acasă și reușeam să mă odihnesc, făceam exerciții”.
Întrebată dacă le-ar reproșa ceva profesorilor, Roxana a avut un singur lucru de subliniat. „Poate dacă elevii nu ar primi note atât de ușor pentru a obține medie de trecere, ar fi mai multă presiune și s-ar învăța mai mult”, spune fata. Iar rezultatele îi dau dreptate. Cei mai mulți elevi ajung nepregătiți la BAC. Reușesc însă cu ușurință să obțină o diplomă de liceu, alături de o specializare, cu care fie muncesc în țară, fie în străinătate.
Liceul cu cei mai buni elevi La celălalt pol se află Liceul Teoretic “Grigore Moisil” din Timișoara, una dintre cele mai bune școli din județul Timiș. În ultimii patru ani, toți absolvenții clasei a XII-a de aici au reușit să promoveze examenul de Bacalaureat. În urmă cu cinci ani, doar unul dintre candidați a picat BAC-ul. Și în acest an, toți cei 142 de elevi de la liceul timișorean care au susținut “examenul maturității” au obținut medii peste 5.
Iar Cerasela Bociu, directorul Liceului Teoretic “Grigore Moisil” din Timișoara, are o explicație pentru aceste rezultate remarcabile: elevii sunt serioși și conștiincioși, fiind învățați cum să studieze de către profesorii care își dau toată silința să îi formeze cât mai bine.
Cerasela Bociu, directorul Liceului Teoretic ”Grigore Moisil” din Timișoara.
“Există foarte multă muncă, seriozitate, un efort depus constant. Lucrăm cu copii deosebiți, inteligenți, în condițiile în care media lor de admitere la liceu este peste 9. Este firesc ca după patru ani de studiu și de muncă, în care au fost conduși cu atâta pricepere de profesorii lor, toți absolvenții noștri să promoveze examenul de Bacalaureat. Este prima probă obligatorie pentru ca succesul lor în viață să fie asigurat, desigur că nivelul de dificultate al subiectelor nu este unul care să le pună probleme absolvenților noștri, raportat la pregătirea de care ei beneficiază. Noi am încercat și cred că am reușit să le oferim toate condițiile atât elevilor, cât și profesorilor de a desfășura un proces educativ de înaltă calitate. Ne bucurăm să avem copii de o anumită inteligență, dar pe lângă dotarea lor, mai intervine și familia, care este un factor important în pregătirea copilului, mai ales la această vârstă sensibilă de adolescență”, a explicat Cerasela Bociu.
Pregătirea pentru BAC începe din clasa a IX-a
Liliana Porojan este profesor de Limba Română în cadrul Liceului Teoretic “Grigore Moisil” din Timișoara, iar dascălul consideră că este importantă pregătirea constantă. Tocmai de aceea, adolescenții care pășesc în clasa a IX-a sunt informați că pregătirea pentru examenul de Bacalaureat începe încă din primele zile de școală. Liliana Porojan, profesoară de limbă română la Liceul Teoretic ”Grigore Moisil”.
“Rezultatele la Bacalaureat sunt foarte bune. Este foarte importantă și selecția, admiterea în clasa a IX-a. Toți vrem ca tinerii să-și găsească un drum corect în viață. Pentru unii dintre noi este o problemă că pleacă tinerii din țară, dar reușitele lor se pot întoarce spre noi prin faptul că duc în lume prestigiul școlii românești. Poate că unii se și întorc în țară. În ceea ce mă privește pe mine, în 12 septembrie, în clasa a IX-a, în prima zi, le spun elevilor că acum a început pregătirea pentru BAC. Atunci primesc bibliografia pentru patru ani și începem să lucrăm pe structura examenului de Bacalaureat”, a povestit Liliana Porojan.
Printre elevii de la Liceul Teoretic “Grigore Moisil” din Timișoara care au susținut examenul de Bacalaureat în acest an se numără Anca Jenei și Dan Necula, înscriși la una dintre cele cinci clase de la specializarea Matematică-Informatică. Cei doi sunt și iubiți, motiv pentru care au și planuri de viitor împreună. Anca Jenei.
Anca ne-a povestit că a obținut media 8,45 la examenul de Bacalaureat, după ce a primit nota 7,6 la Limba Română, 8,45 la Informatică și 9,30 la Matematică.
“Mi-au rămas în minte anumite informații pe care profesorii ni le-au tot repetat în cei patru ani de liceu. Eu am învățat pentru BAC, nu am tocit, și acum știu la fel de multe informații câte știam înainte de BAC, chiar am rămas cu ceva după examen. În liceu am fost învățați să muncim pentru note, nici măcar un patru nu-l primeai dacă nu munceai pentru el. Toți am muncit foarte mult în liceu și suntem mândri de rezultatele obținute”, a precizat Anca Jenei. Tânăra visează să devină programator, motiv pentru care urmează să se înscrie la Informatică, la Universitatea Politehnica din Timișoara. În viitor, Anca și-ar dori să-și deschidă și o ceainărie cu banii obținuți din meseria de programator.
Dan Necula.  Planuri asemănătoare are și prietenul Ancăi, Dan, care are media de admitere la facultate 7,96, după ce a obținut nota 5 la Limba Română, 9,70 la Matematică și 9,20 la Informatică. “Recunosc că Limba Română nu mi-a plăcut niciodată, iar la celelalte discipline am învățat constant pe parcursul celor patru ani de liceu”, a precizat Dan Necula. Între 5 și 10 elevi din fiecare clasă de-a XII-a a Liceului Teoretic “Grigore Moisil” din Timișoara pleacă în străinătate, fiind admiși la universități de top din Occident sau America. (Adriana Mîț)

Citeste mai mult pe: https://www.pressalert.ro/2018/07/pe-cai-diferite-liceul-din-timis-cu-zero-promovati-la-bacalaureat-versus-scoala-cu-absolventi-pe-linie-secretele-succesului-si-cauzele-esecului/


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here