RFI : Proiectul de buget, cifre contesate

0
7
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Guvernul a anunţat miercuri că a adoptat proiectul de buget pe 2018, în care sănătatea, educaţia şi investiţiile sunt prioritare.
Sondajul nostru

In contextul actual, "mandrul ca sunt roman", este si optiunea dumneavoastra?

View Results

Loading ... Loading ...

Trecerea prin guvern a proiectului de buget declanșează momentul în care specialiștii și mediul de afaceri încearcă să înțeleagă, pe de o parte, ce se ascunde în spatele cifrelor și, pe de altă parte, felul în care bugetul va influența activitatea companiilor și viața oamenilor.

Cea mai corectă formulare a rolului bugetului de stat spune că acesta este cel mai important instrument de politică economică. Așa ar trebui să fie, pentru că prin buget se pot aloca resursele dezvoltării unui sector economic, pentru investiții sau se pot acorda derogări fiscale pentru motoarele economiei. Bugetul României nu a fost, de-a lungul timpului, un instrument de politică economică. Foarte repede după anul 1989 bugetul s-a concentrat pe plata pensiilor, salariilor și acoperirea deficitelor. Dacă adăugăm și plata dobânzilor, vom constata că bugetul a fost în fiecare an „la impuse”. Adică, pentru acoperirea cheltuielilor curente. Banii pentru investiții, chiar dacă au fost alocați în buget, rareori au fost cheltuiți în totalitate.

Așadar, privirea cea mai realistă asupra bugetului este că nu putem vorbi decât despre o schiță. În multe ocazii, diferența dintre proiect și realizare este destul de mare.

Proiectul de buget pe anul viitor are toate părțile slabe cu care ne-am obișnuit. Astfel, vocea cea mai autorizată în analiza bugetului, Consiliul fiscal, chiar după o primă analiză rapidă, atrage atenția asupra încasărilor din TVA. Creșterea cu 16% a veniturilor din TVA este considerată supraevaluată. Argumentul este dat chiar de încasările din TVA de anul acesta care abia după zece luni au ajuns la nivelul de anul trecut. Acest lucru s-a întâmplat în condițiile în care consumul a crescut cu peste 10 procente.

Poate că guvernul mizează pe creșterea încasărilor ca urmare a aplicării metodei split TVA. Este, însă, foarte puțin probabil că plata defalcată a TVA să aducă 8,6 miliarde lei în plus la buget. Cel mult split TVA va obliga firmele să nu aibă restanțe de plată la buget.

O a doua constatare legată de proiectul de buget este că se amână cu un an procesul de consolidare fiscală, adică de scădere a deficitului bugetar. România a primit deja două avertismente de la Comisia Europeană cu privire la pericolul ca deficitul bugetar să depășească 3% din produsul intern brut. Chiar la începutul acestei săptămâni, ECOFIN, reuniunea miniștrilor de finanțe ai statelor europene, a avut o luare de poziție față de riscul aplicării procedurii de deficit excesiv pentru România. Întors de la reuniunea ECOFIN, ministrul de finanțe, Ionuț Mișa, nu a scos o vorbă despre documentul european, ci doar s-a angajat că deficitul bugetar va rămâne sub 3% din PIB. Numai că Uniunea Europeană se uită la cifre, nu la promisiuni.

În plus, deficitul bugetar record în suma absolută, 35 miliarde lei, va avea costuri mari de finanțare întrucât dobânzile, și pe piața internă și pe cea internațională, sunt în creștere.

De asemenea, în analiza Consiliului fiscal se afirmă că proiectul de buget subevaluează cheltuielile cu asistența socială. Mai exact, calculele Consiliului arată că pentru acoperirea creșterii pensiilor, creșterea indemnizației sociale minime și indexarea cu inflația a pensiilor speciale ar mai fi nevoie de 4 miliarde lei. Chiar și în condițiile propuse de proiectul de buget cheltuielile cu asistența socială și cele cu salariile reprezintă aproape 60% din totalul cheltuielilor bugetare, în timp ce investițiile înseamnă dor 12%. Dacă, evident, sumele înscrise în buget pentru investiții chiar vor fi cheltuite. Fapt greu de crezut dacă ne uităm la ce s-a întâmplat anul acesta.

În fine, două cifre care pot da de gândit. Salariul mediu brut pentru anul viitor a fost calculat la 4.162 lei, cifră greu de atins, iar cursul mediu este estimat la 4,55 lei pentru un euro. În condițiile în care acest nivel al cursului de schimb este depășit încă de anul acesta. În concluzie, proiectul de buget suportă orice, însă o serie de capitole bugetare se vor lovi de realitatea economiei românești.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here