RECENZIA GENERALĂ A CĂRŢII „VULVONERABILITATE. CUM SĂ AI UN ORGASM ÎN 3,5 PAŞI” DE LIVIU ALEXA.

•
  •
  •
  •
  •
  •

Volumul “Vulvonerabilitate. Cum să ai un orgasm în 3,5 paşi“ este o carte de poezie scrisă de omul de afaceri clujean Liviu Alexa. Această carte poate fi citită şi descărcată online în format PDF gratuit de la adresa http://is.gd/GDpWoD.

Am realizat o cronică extinsă a acestei cărţi, pe care vă invit să o citiţi în cinci părţi. Aceasta este a doua parte, în care abordez volumul din punct de vedere al perspectivei artistice de ansamblu.

Ceea ce aştept de la un volum de poezie este să aibă lirism. Poate să nu aibă rimă, sau ritm, dar este important să aibă lirism. Acest volum nu are lirism. Eu îl consider un act de exhibiţionism din partea autorului, plin de tupeu şi neruşinare, în speranţa că va găsi un public care să fie de acord cu el.

Dacă autorul se expune pentru a fi disecat de către cititori, cu bune şi cu rele, să trecem, aşadar la analiza psihologică a volumului. În mod normal, prefer să fiu critic cu opera sau cu comportamentul şi blând cu autorul. Dar de data asta îmi este imposibil. Chiar dacă aş vrea să fac o deosebire între om şi opera lui, autorul nu mă lasă, deoarece declară clar că se identifică cu opera sa.

Autorul îşi dezvăluie un set de convingeri, înainte de toate.

The wannabe-poet insistă că a încheiat cu o “Capitulare precoce”, ultima poezie din cele vreo 40.

Sper că nu o să mai văd poezie de Liviu Alexa cât oi trăi. Şi dacă mai prind pe cineva care se apucă să îl citeze, mă voi bucura că l-am citit şi eu, căci aşa voi şti sigur de ce dau unfollow, block, delete, SPAM, unlike şi toate celelalte. Poeziile bune sunt bune, dar cele proaste, mon cher… cele proaste… te scot din sărite!

Volumul lui Liviu Alexa are o combinaţie foarte interesantă de ludic promiţător, cu cretinism misogin, cu tulburări anxios-depresive şi cu mania grandorii, îmbibate de un melanj de victimizare întărite cu tupeu. Am un mesaj pentru autor. Poţi să scrii poezii faine, dar alegi să le publici pe cele proaste. Chiar aşa de îndrăgostit eşti de tine? Dacă tăceai, filosof rămânei. Aşa, ai vrut să fii poet. Wrong choice.

Am scris această recenzie cu conştiinţa faptului că va fi ofensatoare pentru unii. Este o oglindire a cărţii. Nici autorului nu i-a păsat dacă ofensează. Mie de ce mi-ar păsa? Poate că nu sunt în publicul-ţintă. Dar ştiu să recunosc un om care se ascunde după degete, aşa cum mărturiseşte chiar şi Liviu în poezia “Nici Billy Idol nu mai e ce-a fost”. De fapt, Liviu vrea să îi cumpărăm cartea ca să-l ascundem noi după degete, să aibă mai multe degete după care să se ascundă, ca să nu se mai uite în oglindă şi să se vadă pe sine. Liviu doreşte să vadă imaginea de artist pe care i-au creat-o cititorii, a unui idol cu picioare de clei ce mai au puţin şi se topesc. Iar Liviu îmi pare că are multe probleme pentru care e cazul să consulte un psihoterapeut sau chiar un psihiatru. Nu e un artist. E doar un om foarte, foarte, foarte frustrat.

Poate că tinerii agramaţi care ies de pe băncile şcolii doborând an de an pragul de jos al standardelor bacalaureatului vor avea o satisfacţie perversă în non-convenţionalul epatant, frapant, ostentativ şi plin de amar care transpare prin poezii. Poate că maneliştii, emo, rockerii supăraţi pe viaţă şi pe toată lumea şi unii manelişti vor aprecia această formă de sub-cultură. Dacă Mungiu a reuşit să ia premiu la Cannes cu aberaţia numită “După dealuri”, atunci şi bunicuţa poate face film cu telefonul.

Dacă Liviu promovează acest volum de poezie, atunci şi cei care pică bacul pot să înfiinţeze un cenaclu literar în care să-şi cânte doine prin SMS. Când citesc asemenea elucubraţii, mă gândesc că oricine poate scrie poezie! Bani să aibă de aruncat! Cititori s-or găsi gârlă! Sau nu. Să revenim cu picioarele pe pământ.

Ştefan Alexandrescu

consultant în strategie de comunicare şi resurse umane

discerne.wordpress.com