RFI Romania : De ce cresc importurile de alimente

    0
    24
    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    alimente.jpg

    Image source:
    pixabay.com
    Sondajul nostru

    Importurile de produse alimentare au explodat din nou. Astfel, anul trecut deficitul comercial de produse agroalimentare a fost de aproape o jumătate de miliard de euro, după ce, cu un an înainte, deficitul fusese de șase ori mai mic.

    Nu este pentru prima dată când asistăm la acest fenomen. În perioada de boom economic, în anii 2007 și 2008, deficitul comercial era la niveluri substanțiale. În criză, în anii 2009 și 2010, a avut loc o echilibrare a schimburilor comerciale, ajungându-se chiar la un ușor excedent.

    Iată însă că acum lucrurile se întorc. O dată cu creșterea consumului care se bazează pe creșteri de salarii și pe scăderea TVA, importurile s-au reinflamat. Această evoluție arată o problemă nerezolvată în economia românească. Adică, producătorii români nu au capacitatea ca atunci când consumul crește să vândă la nivelul cererii de pe piață.

    Întrebarea firească este: care sunt produsele agroalimentare cu importurile cele mai mari? Există mai multe categorii de produse. Astfel, pentru citrice și banane, România este o piață captivă pentru importuri, din motive obiective. Există o altă categorie, respectiv tomatele și, în general, legumele și fructele, pentru care România are o producție sezonieră și din acest motiv importurile cresc spectaculos în anumite perioade.

    În fine, există o serie de produse pentru care nivelul importurilor arată problemele care există în economia românească. Este vorba despre producția de carne de porc, producția de carne de pui și cea de lapte și branzeturi.

    Creșterea importurilor de aceste produse arată că, mai important decât simpla constatare a creșterii deficitelor comerciale, este analiza domeniilor în care importurile cresc. De ani de zile, reprezentanții companiilor procesatoare din domeniul cărnii afirmă că este mai ieftin să cumpere carne de porc sau de pui din import decât din România. De ce? Este clar că producătorii germani, de exemplu, sunt mai competitivi decât cei români în ceea ce privește raportul calitate-preț. În ultimii zece ani, o parte din producătorii români de carne de porc au fost nevoiți să își închidă afacerea sau să își micșoreze producția.

    Asemănător stau lucrurile și în ceea ce privește industria laptelui. După o perioadă în care, în special cu fonduri europene, s-au dezvoltat fabrici de lapte, în ultimii ani, tendința s-a inversat. O parte din fabrici s-au închis, altele s-au consolidat pe piață și unele afaceri naționale au fost preluate de companii multinaționale. În esență, însă, piața laptelui din România este puternic concurată de producătorii din Ungaria și Polonia. Dar, de exemplu, în Polonia s-au dezvoltat companii mari care reușesc să aibă un cuvânt important pe piața regională. Acestea sunt doar câteva explicații pentru care producătorii europeni sunt mai competitivi decât cei români.

    În altă ordine de idei, săptămâna trecută, institutul de statistică european a prezentat datele privind comerțul internațional pe prima lună a anului. Ele arată că Uniunea Europeană are un deficit comercial de 16 miliarde euro, în creștere cu 4 miliarde euro, față de aceeași perioadă a anului 2015. În același timp, comerțul intracomunitar a crescut cu 10%, până la 262 miliarde euro. Trebuie remarcat că mașinile și vehiculele sunt cea mai importantă sursă de excedent comercial pentru Europa, în vreme ce produsele alimentare au un mic deficit în raport cu economiile din afara Uniunii Europene. Cei mai importanți parteneri comerciali ai Europei rămân, în ordine, Statele Unite ale Americii, Elveția și China. Interesant este că în luna ianuarie, Uniunea Europeană înregistrează cel mai mare deficit comercial în relația cu China (18 miliarde euro), urmată de Rusia, minus 4,4 miliarde euro. Mai există deficite și față de India și Norvegia.

    Dincolo de deficite sau excedente, important pentru economia europeană și cea globală este să existe în continuare o dezvoltare a comerțului. Din păcate, Brexitul și viziunea președintelui american aduc semne de întrebare în privința deschiderii piețelor.


    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here