RFI Romania – O nouă ofensivă pe frontul creșterii salariilor : companiile de stat

    0
    20
    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    cfr_infrastructura.jpeg

    Salariații de la CFR SA doresc o creștere a salariilor cu 25%, un nivel exagerat față de rezultatele obținute de companie.
    Sondajul nostru

    Considerati ca o persoana cu probleme penale poate ocupa o functie importanta in institutiile statului?

    View Results

    Loading ... Loading ...

    Prin protestele de la CFR revendicările salariale se mută de la sectorul bugetar la companiile cu capital de stat. Până acum, măsurile de creștere a salariilor au vizat aproape exclusiv angajații din sectorul bugetar, fie că este vorba de medici, profesori sau polițiști. Angajații sectorului feroviar nu intră în categoria bugetară, deși o companie precum cea de transport de călători primește subvenții substanțiale de la buget.

    Dar, încurajați de creșterile salariale din sectorul bugetar, sindicatele din companiile de stat au trecut și ele la ofensiva salarială. Cererile vin, deocamdată, de la CFR SA, compania ce administrează infrastructura feroviară, și de la CFR Călători.

    Din păcate, la fel ca și în alte situații, cererile salariale sunt complet rupte de performanțele companiilor. De exemplu, salariații de la CFR SA doresc o creștere a salariilor cu 25%, un nivel exagerat față de rezultatele obținute de companie.

    Să ne aruncăm însă o privire asupra performanței pe care o are transportul feroviar în România. Un indicator important este viteza medie cu care se circulă pe calea ferată. Astfel, pentru transportul de călători viteza medie este de 43 de kilometri pe ora, iar pentru transportul de mărfuri viteza comercială este de 21 de kilometri pe oră. Desigur, prima explicație a acestei viteze ridicole pentru secolul XXI este starea precară a infrastructurii feroviare. Dar, cine este vinovat de acest lucru? Evident, responsabilii din ultimii ani, ai ministerului și ai companiei de administrare a infrastructurii. Cert este că pentru astfel de „performanțe” este imposibil să percepi tarife decente celor care utilizează serviciile de transport feroviar, fie că este vorba de persoane fizice sau juridice.

    În pofida acestor condiții de trafic, s-au făcut progrese în materie de liberalizare a pieței: mai pronunțate la transportul de marfă, în care operatorul național deține o cotă de piață de 54%, restul împărțindu-se între 21 de jucători. În ceea ce privește transportul de călători, compania de stat deține aproape 80% din piață, restul fiind disputat de patru alți operatori.

    În pofida unei cote atât de mari de piață, CFR Călători are în continuare nevoie de subvenții mari de la bugetul de stat. Anul trecut, bugetul de venituri și cheltuieli al companiei CFR Călători anticipa venituri de 2,2 miliarde lei, din care subvențiile de la bugetul de stat totalizau 1,2 miliarde de lei. Ceea ce înseamnă că aproape jumătate din veniturile companiei vin, de fapt, de la buget și nu din piață. Trebuie remarcat că, în total, cheltuielile cu personalul sunt de 680 milioane de lei, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din totalul cheltuielilor companiei.

    De remarcat că profitul estimat pentru anul trecut era de aproximativ un milion de lei, în vreme ce profitul realizat a fost de 32 milioane de lei. Cum se explică această creștere de profit? Prin reducerea furturilor de combustibili și prin eficientizarea consumului de carburanți și energie electrică.

    Desigur, cifrele de anul trecut arată o revenire a companiei. Mai ales dacă facem comparația cu anul 2012, atunci când CFR Călători a încheiat anul cu pierderi de un miliard de lei și datorii de 1,2 miliarde lei. Aceste datorii, care, în acest moment, ajung la 400 milioane de euro, sunt în continuare o „piatră de moară” pentru compania de stat.

    Datele financiare ale companiilor din sectorul feroviar ar trebui să invite la o mai mare cumpătare în creșterea salariilor. În cele două companii lucrează peste 30.000 de angajați, dar marea problemă este dacă nu cumva „bulgărele de zăpadă” a pornit. Angajații firmelor de stat vor începe un nou asalt asupra guvernului pentru creșterea salariilor.


    Raspandeste cu incredere
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here