Statul Palmă. “Barbă”. Cot..

0
30
Raspandeste cu incredere
  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    6
    Shares

Sondajul nostru

Ziua a inceput cu un breaking news de la Ploiesti Vest:

inchide

“N-a fost de la vreun cutremur, viscol sau accident feroviar. Infrastructura se prabuseste la propriu sub greutatea incompetentei Guvernului PSD, la putere neintrerupt din 2012 incoace. Corina Cretu a anuntat ca exista riscul ca Romania sa piarda finantarea pentru cele trei spitale regionale, nu m-a mira ca si alte proiecte de investitii mari (metroul Otopeni, autostrazi cu finantare UE) sa se piarda banii.

Cine raspunde, cu nume si prenume, pentru intarzierile astea? Pe langa responsabilii din ministere, functionarasii, mai este unul mare si lat. Numele lui este Liviu Dragnea, cel din cauza caruia de un an de zile toata administratia e paralizata, blocata in lupte politice interne si interesata doar cum sa-si asigure supravietuirea. Nimeni nu mai are timp sa-si bata capul cu proiecte si implementarea lor cand premierii si ministrii se schimba ca sosetele iar odata cu ei pleaca armate de directori si directorasi, astfel incat guvernarea o ia mereu de la zero.

inchide

Este cea mai lunga perioada cu hotia, coruptia si populismul pesedist la putere, anul asta depasesc sase ani de cand nenorocesc metodic tara. Nici regimul Iliescu n-a trecut de sase ani, dar a fost suficient sa puna Romania la congelat. Va reamintesc ca guvernul Ciolos a fost controlat jumatate de pesedisti, deci nu se pune, n-a intrerupt cu nimic guvernarea PSD, s-au schimbat doar cateva nume, a fost o mica paranteza de un an in care n-au pierdut fraiele in intregime.

De pilda, PSD a pastrat banii europeni (Dancu la Dezvoltare). Pe mana lor, cu tot felul de ageamii si penali pusi acolo, de la Paul Stanescu la Rovana Plumb, vom pierde bani grei, fonduri europene, de ordinul sutelor de milioane de euro. Din cauza certurilor politice din interiorul partidului, din cauza ambitiei unui singur om, Romania se scufunda si pierde sute de milioane de euro.” nota Dan Tapalaga in doua postari succesive de astazi pe pagina lui de Facebook..

Dar ce s-a intamplat de fapt? O pasarela prin care trece o conducta de apa s-a prabusit peste calea ferata.

Traficul feroviar a fost complet blocat, miercuri dimineata, in Gara de Vest din Ploiesti, dupa ce o pasarela metalica grea de 4 tone si lunga de 15 metri, prin care trece o conducta de apa, s-a prabusit peste liniile ferate. “CFR informeaza publicul ca traficul feroviar prin statia Ploiesti Vest este oprit la aceasta ora din cauza prabusirii pe calea ferata a unei pasarele metalice prin care trecea o conducta de apa a orasului”, se arata intr-un comunicat al companiei. In urma incidentului nu sunt victime. 6 trenuri de calatori erau oprite temporar la prima ora.

Acest incident grav se intampla la doar trei zile dupa ce am primit o invitatie sa merg la schi la Predeal, maine, de la un amic de 84 de ani, fost angajat la centrul de calcul al ministerului Transporturilor, cu care am comentat despre starea deplorabila a SNCFR-ului.

Cineva ar putea pretinde ca noi am invocat zeii cefereului si ale infrastructurii delabrate si am grabit declansarea incidentului…

 

Acum doua zile ONG-ul lui Sorin Ionita, Expert Forum (EFOR), lansa la Hilton Athenee Palace, in Bucuresti, raportul sau anual intitulat “Guvernarea de tip bazar. Costurile clientelismului in administratia locala si in companiile de stat“.

În același timp, EFOR a lansat varianta 3.0 a Hărții Clientelismului, un instrument interactiv care prezintă alocările de fonduri de investiţii pentru administrația locală între 2004 și 2017, arătând care sunt partidele politice care au beneficiat cel mai mult de pe urma acestor bani. Platforma poate fi consultată pe pagina web www.expertforum.ro/harta-clientelism.

 

Raportul tratează cu precădere două dimensiuni cruciale ale sectorului public: transferurile de fonduri pentru dezvoltare locală, care sunt principala sursă de investiţii în infrastructura publică la nivel sub-naţional în România şi peste tot în Europa; şi companiile publice. La limită distribuţia de fonduri de investiţii în teritoriu (plus procesul de achiziţii publice care urmează după aceea), alături de companiile publice, de stat sau municipale, sunt principalele surse de patronaj politic şi rezervoare de resurse ilicite pentru partide. Dacă aceste două robinete s-ar putea controla mai transparent şi obiectiv, politica românească ar rămâne fără 80-90% din resursele subterane pe care se bazează acum în campanii şi procesul de party-building.


Raportul pe 2018 sintetizează rezultatele mai multor proiecte ale EFOR de măsurare a clientelismului în aceste două domenii ale guvernării, fiind un studiu despre costurile enorme ale incertitudinii, lipsei de reguli stabile şi negocierilor permanente pentru împărţirea resurselor publice care au ajuns să fie sinonime cu politica în România şi în regiune.

În plus, în România ne aflăm într-o dilemă: nu ştim să echilibrăm controlul democratic al instituţiilor independente de reglementare şi audit cu gestiunea lor profesionistă. Conform practicii UE, acești reglementatori trebuie să fie distanţaţi de politica de zi cu zi. Anul 2017 a reprezentat un regres în termeni de guvernanță corporativă și de mecanisme de numire a conducerii reglementatorilor, cum ar fi în cazul Consiliului Concurenței, Curții de Conturi sau reglementatorilor pentru pieţele de energie şi ITC (ANRE şi ANCOM).

În alte state, parlamentele sunt un factor de echilibru în selecţia şi supervizarea acestor reglementatori. În România, Parlamentul se dovedeşte a fi cel mai catastrofal mecanism de numire şi control, favorizând dezechilibrul, politizarea fără scrupule şi practicând reducerea la cel mai mic numitor comun din punct de vedere profesional. Implicarea factorului politic în guvernarea democratică e desigur inevitabilă, dar găsirea unei formule prin care acesta să poată fi reconciliat cu un minim de promovare a competenţelor reale rămâne o agendă de viitor la noi.

Concluziile, pe scurt:

  • Bugetarea-bazar descurajează inovaţia şi investiţia în expertiză reală, pe termen lung; este oportunistă şi favorizează tranzacţiile pe termen scurt
  • Guvernarea şi bugetele de tip bazar scumpesc bunurile şi serviciile publice;
  • Atâta vreme cât regulile jocului încurajează bugetele-bazar, interesul actorilor publici pentru absorbţia de fonduri UE, mai dificile şi mai transparente, va continua să scadă, în ciuda declaraţiilor oficiale că aceastea reprezintă o prioritate;
  • Doar regulile stabile şi transparente, ce permit prioritizări reale şi planificare multi-anuală, sporesc valoarea resurselor publice consumate;
  • Buna guvernare şi inovarea vor apărea doar dacă schimbăm sistemul de stimulente pentru aleşii locali şi managerii de SOEs; adică dacă schimbăm regula jocului.

Alocări pentru administrația locală

  • Regulile de alocare pentru fondurile de investiții și cele de urgență (Programul Național de Dezvoltare Locală, Fondul de Rezervă și Fondul de Intervenție) sunt vagi și nu sunt stabile în timp
  • Alocările din FR /FI se realizează prin excepții numeroase de la lege, ceea ce face ca regulile jocului să fie impredictibile
  • Există diferențe semnificative între alocările din FR/FI și plăți, promisiunile de fonduri putând fi un instrument de motivare pentru primari în perioadele electorale; cu toate acestea sunt fonduri distribuite pentru urgențe care nu sunt contractate nici după 2 ani
  • Nu există viziune asupra investițiilor, care se realizează pe termen scurt, fără predictibilitate; banii cu orizont de timp scurt şi afectaţi de incertitudinea alocării sunt folosiţi prost, cu eficienţă scăzută sau pe priorităţi ad-hoc;
  • Schimbările politice de la centru afectează alocările și plățile către administrația locală, iar proiectele riscă să se lungească sau să rămână fără finanțare
  • Există dificultăți semnificative în a identifica rezultatele și a urmări traseul proiectelor finanțate din PNDL și din fondurile de urgență, iar pentru PNDL 2 (2017-2020) procedurile nu au devenit mai transparente
  • Achizițiile servite unor firme fidele distrug concurența loială, scad calitatea și cresc prețurile lucrărilor

Si ca sa avem o ilustrare perfecta a raportului celor de la EFOR, in 19 februarie a.c., la Rin Grand Hotel (al lui Negoita), peste 500 de primari din toată țara s-au îmbulzit să-și facă poze cu Viorica Dăncilă și să valideze o teorie din ce în ce mai evidentă: orice persoană pe care partidul o transformă peste noapte dintr-un anonim în șef de guvern este acceptată cu entuziasm de aparatul din teritoriu.

Aleșii locali s-au întâlnit la deschiderea Adunării Generale a Comunelor din România, eveniment găzduit de hotelul fraților Negoiță. Îl așteptau, în primul rând, pe Liviu Dragnea, omul care se confundă până la inițiale cu PNDL-ul, Programul Național de Dezvoltare Locală prin care PSD împarte peste 30 de miliarde de lei către primăriile din toată țara.

 


Raspandeste cu incredere
  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    6
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here