The Beatles, o viziune din România (4)

0
152
Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

Sondajul nostru

Din dorinta de a cunoaste intentia actuala a cititorilor nostri, privind participarea la vot si modul in care ati vota actualele partide parlamentare, va rugam sa raspundeti la urmatorul sondaj:

View Results

Loading ... Loading ...

BLOW UP coverUKImpactul lui Cliff Richard & The Shadows
Nu s-ar putea înţelege fenomenul BEATLES dacă nu am analiza ceea ce a existat înaintea lor în peisajul muzical britanic, dacă nu ne-am opri la Cliff Richard & The Shadows. Informaţiile de pe Internet sunt categorice: ‘The Shadows are a British pop/rock group with a total of 69 UK hit-charted singles: 35 of which are credited as The Shadows and 34 as Cliff Richard and the Shadows, from the 1950s to the 2000s. The group, who were in the forefront of the UK’s beat-group boom, were the first backing band to emerge as stars in their own right. As pioneers of the four-member rock-group format, the band consisted of lead guitar, rhythm guitar, bass guitar and drums…’   Există undeva, într-un album de familie (şi dacă voi avea timp să caut şi voi descoperi acea fotografie o voi publica într-o zi ) o fotografie în faţa casei familiei Iacob din Bârlad (m-am născut într-o comună din judeţul Vaslui, dar din primul an de viaţă părinţii s-au mutat la Slănic Moldova, o staţiune balneară din judeţul Bacău, deci toată copilăria mea s-a petrecut la Slănic şi eu mă simt legat de acei munţi ai copilăriei; după primul trimestru din clasa a VI-a familia s-a mutat la Bârlad, care era un centru cultural ; aici toţi elevii învăţau să cânte la un instrument…Mie părinţii îmi cumpăraseră un acordeon şi urmasem doi ani de zile cursuri de acordeon cu un professor de la Şcoala de muzică până…
2 EPOCA DE AURPână au apărut The Beatles …Şi impactul a fost atât de “devastator” încât i-am rugat pe părinţi să îmi cumpere o chitară (la care am învăţat singur, preluând toate cunoştinţele de muzică din anii de acordeon)  şi am înfiinţat – împreună cu Viorel Deduleasa şi cu alţi doi “tineri furioşi din Bârlad“ –  formaţia de chitare electrice “RAZELE”  /să fi fost o replică la numele…The Shadows ?/, prima formaţie de chitare electrice din Bârlad…desigur că dacă, să spunem, măcar în plan cultural Bârladul se putea compara cu Liverpool, “RAZELE” nu se puteau compara cu “BEATLES”), dar o fotografie a formaţiei de chitare electrice “Razele” din Bârlad mai există şi azi, undeva, într-un album de familie…E drept că în acea fotografie apăreau doar trei din cei patru membri ai formaţiei, dar, deşi “documentul fotografic” nu arată, “formatul” de patru (chitară solo, chitară armonie, chitară bas şi baterie) era respectat !
Îmi amintesc şi acum  impactul devastator al filmului “Tinerii”
http://youtu.be/-JKtHcM05Dk
Cliff Richard-The Young Ones 1961 HQ – YouTube
► 2:36► 2:36
www.youtube.com/watch?v=-JKtHcM05Dk‎
11 feb. 2011 – Încărcat de Equal Mac
From Movie The Cliff Richard Collection “The Young Ones” In 1961.
Găsesc tot pe Internet o declaraţie a lui John Lennon  / “John Lennon once claimed that “before Cliff and the Shadows, there had been nothing worth listening to in British music.” / că, înainte de Cliff şi The Shadows, nu fusese nimic care să merite a fi ascultat în muzica britanică.
1 CULTUL PERSONALITATII / ‘Cliff Richard and the Shadows appeared in six feature films including a debut in the 1959 film Serious Charge but most notably in The Young Ones, Summer Holiday, Wonderful Life and Finders Keepers…’/ Găsesc  informaţii pe Internet care imi confirmă opiniile şi modul cum am receptat eu, ca tânăr din România, filmul “TINERII”… Este adevărat, era perioada de început a anilor ’60 , pe scena politică românească nu se impusese încă acel cult al personalităţii lui Nicolae Ceauşescu şi
“visul”  unei …”EPOCI DE AUR”…

Şi nu exista acea “inchiziţie ideologică“ numită CENZURĂ (altfel poate nu am fi văzut nici filmul TINERII ! ; simt nevoia aici să fac o paranteză în paranteză…pentru a se înţelege cum „condiţiile ideologice” din România se vor fi schimbat în timp şi cum tineretului din România i se închideau tot mai mult perspectivele de a cunoaşte lumea şi valorile Occidentului …Eram în liceu (un liceu de tradiţie din Bârlad, “GHEORGHE ROŞCA  CODREANU”,  apucasem să văd o capodoperă a lui Antonioni  (  Blow-Up (1966) –  Directed by Michelangelo Antonioni. With David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle ), când la “Codreanu”  a avut loc o adunare a elevilor pentru a ni se explica , “propagandistic şi competent”, de către conducerea liceului, CĂ  NU ESTE RECOMANDABIL  SĂ VIZIONĂM  ACEL FILM !  În condiţiile de astăzi ni s-ar fi arătat un cerculeţ roşu cu cifra 18 în interior).
* * *
3 CEAUSESCU -time-magazine2    Desigur că noi, tinerii din România, ne aflam atunci încă într-o perioadă de „permisivitate culturală”, până la celebrele “teze din iulie” 1971 /aici voi prelua ceea ce am gasit pe Wikipedia, o sursă de pe Internet contestată uneori pentru “neacurateţea informaţiilor“, dar eu nu fac aici o lucrare ştiinţifică despre…”tezele din iulie“, ci mă mulţumesc cu o prezentare concisă, care o găsesc şi o citez ca atare: “Tezele din iulie este un nume care de obicei este atribuit unui discurs pe care dictatorul român Nicolae Ceaușescu l-a adresat în fața Comitetului Executiv al Partidului Comunist Român (PCR), pe data de 6 iulie 1971. Tezele cuprindeau 17 “propuneri”, care urmau a fi dezbătute într-o plenară C.C. al P.C.R. din toamna aceluiași an. Acest discurs oarecum Maoist[2][3][4] a marcat începerea unei „mini Revoluții Culturale”[4][5][6] în România Comunistă, lansând o ofensivă Neo-Stalinistă[7] împotriva autonomiei culturale, o întoarcere la conducerea strictă a realismului socialist și atacuri asupra intelectualilor necorespunzători.”
Eram student în anul I la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iaşi, la FILOLOGIE (Română Engleză), când am receptat din plin “închiderea culturală” a acelei epoci care, dacă ar fi putut, ne-ar fi închis într-o “cavernă”. Am fi fost de accord dacă ar fi fost măcar…celebra “cavernă”
din Liverpool !
http://youtu.be/t3BYtLG1EY0
Ioan Iacob
(va urma)
The Shadows’ core members are Hank Marvin, Bruce Welch and Brian Bennett; though there have been numerous changes in the line up throughout its history. The band’s unique sound was originally produced by a combination of American Fender guitars, British amplifiers made by Vox and echo units Meazzi Echomatic tape and Binson magnetic disc. The Shadows, with singer Cliff Richard, dominated the British popular music scene in the late 1950s and early 1960s in the five years before The Beatles.


Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here