Acasă Colţul specialistului Apararea drepturilor cetatenilor Un nou Zahar Gelifiant de la Margaritar – Agrana, o noua provocare!

Un nou Zahar Gelifiant de la Margaritar – Agrana, o noua provocare!

5932
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 19
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    19
    Shares

Am avut “sansa” sa primesc o invitatie de la un bun prieten la … Baneasa Shopping City cu prilejul unui eveniment organizat de Good Food (?!) si Margaritar, unde unii au avut chiar “placerea” sa incerce si deguste “Zaharul Gelifiant Margaritar”. M-am abtinut din varii motive, unele vi le prezint in cele ce urmeaza. Intregul eveniment avea la baza motto-ul – pentru a obtine “cele mai fine gemuri” – cu multi aditivi si pectina suficient de multa sa gelifice si-un cal.

Sa vedem insa cum ne asigura prezentatorii evenimentului ca totul este in regula cu produsul lor poaspat lansat:

“Despre gelfix s-au vehiculat multe si marunte, cum ca nu ar fi sanatos pentru ca, bineinteles, contine faimoasele E-uri, insa nu stim vreun produs din comert care sa nu le contina. In dorinta de a ne hrani sanatos tindem sa citim in exces etichetele produselor, insa eu v-as recomanda sa stati linistiti, nu se acumuleaza o gramada de E-uri intr-un borcan de dulceata, datorita gelfixului.” Probabil ca, depunand putin efort echivalam ce este in magazin la raft! Asta daca vom pune si … zahar vanilat, sare de lamaie, zahar alb rafinat excesiv, …  

Concluzia speech-ului organizatorilor

Chiar asa, voi astia 5% care inca va mai pierdeti timpul citind eticheta in loc sa dati buzna la un nou produs “natural” si plin de E-uri, lasati … aceasta activitate deoparte! Dauneaza businessului nostru!

***

Oare ce sens are sa faci acasa gemuri si dulceturi daca pui exact aceeasi aditivi ca si cei ce se gasesc in mod traditional in borcanele de pe raft? Pierdere de timp! Fie si … 15 min.

***

Ce este pectina?

Pectina bio este o fibră solubilă naturala ce se regăsește în mod natural în multe fructe și legume.

Pectina de sinteză E440 obținută industrial se încadrează însă la categoria E-uri și poate fi evitată prin pregătirea alimentelor în casă sau achiziționarea lor în varianta Bio, 100% naturală.

Pectina este un exemplu excelent de polimer natural și este alcătuită din molecule de acid pectic și acid pectinic. Pectina este practic un compus cu o mulțime de zaharuri și acizi atașați. Fiecare plantă o conține într-o anumită cantitate, uneori într-una extrem de mică. În cadrul plantei sau fructului, pectina este practic un material care unește celulele.

Cojile de citrice conțin cea mai mare cantitate de pectină, fiind urmate de mere, pulpa citricelor și de morcovi.

Atunci când este încălzită cu mai mult zahăr și acid (de obicei, suc de lămâie sau oțet), pectina determină o îngroșare caracteristică a jeleurilor și gemurilor. Asa apare gemul la minut! Ma rog 15 minute! 

Pectina naturala

Ca majoritatea lucrurilor din societatea actuală, puteți găsi pectina comercializată atât în forma sa naturală, cât și în cea sintetică (E440). Zaharul Margaritar Gelifiant utilizeaza in mod clar o pectina obținută industrial, substanta face parte din categoria “E-urilor” Codexului Alimentar.

Pectina este folosită ca: agent de îngroșare, emulgator și stabilizator în alimente precum gemurile și jeleurile, însă o puteți găsi și în băuturile comerciale, în iaurturi și în multe alte alimente, medicamente și suplimente.

Din păcate, nu o veți vedea neapărat menționată pe o eticheta alaturi de ingredientele produsului comercial pentru că, atentie, ea poate fi încadrată si la … arome naturale!

În acest caz, cel mai probabil caz cu putinta, provine din merele-crab necoapte sau chiar din napii turcești ultrachimizati si tratati, însă aceasta pectina, atentie, poate fi impură din punct de vedere chimic. Poate fi de asemenea amestecată cu conservanți și alte chimicale, asta si pentru a funcționa mai bine!

O solutie bio la indemana gospodinelor implicate in actiunea de preparare a gemurilor, jeleurilor sau dulciurilor de casă este folosirea piure-ului de mere sau a cojilor de portocale bio (?). Funcționează la fel de bine ca și pectina sintetică dar aveți intr-un final un produs curat, santos si mai ales … natural, asta daca si zaharul a fost mai putin alb, daca … 

Este pectina sanatoasa?

Pectina în starea naturală este sănătoasă! Puteți si trebuie sa evitati însă pectina obținută industrial!

Pectina naturală este o fibră dietetică pe care organismul uman nu o poate absorbi, deci ea doar tranzitează sistemul digestiv ajutând la detoxifierea organismului.

Fibrele naturale precum pectina oferă o mulțime de beneficii sănătății: menținerea unui colon sănătos(fara ColonHelp), prevenirea creșterilor bruște ale nivelurilor de glucoză din sânge(?), reducerea IBS (sidromul colonului iritabil), prevenirea aparitiei altor probleme intestinale.

Pectina naturală, un tip de fibră ce se regăsește în cele mai mari concentrații în citrice și mere, poate oferi multe beneficii sănătății. Fibrele reprezintă un aspect important în alimentație. Lipsa lor declanseaza cancerul dupa cum numeroase studii au relevat.

Potrivit MedlinePlus, un occidental consumă, în medie, 10-15 g de fibre zilnic. Aceste valori se situează mult sub recomandarea pentru adulți, de 25, până la 35 g fibre pe zi. La capitolul fibre, noi romanii, stam inca bine desi nu atingem nivelul necesar si sigur! 

Pectina poate fi extrasă industrial din anumite tipuri de fructe pentru fabricarea gemurilor și jeleurilor și a fost pentru prima oară separată în anii 1820.

Cojile citricelor și substanța uscată din măr sunt utilizate adesea în industria alimentară datorită conținutului lor mare de pectină. Fructele bogate în pectină pot fi amestecate cu cele sărace în pectină, precum căpșunile și coacăzele roșii, pentru a fi transformate în gemuri și jeleuri.

Deoarece pectina este folosită pe scară largă drept agent de îngroșare în fabricarea alimentelor comerciale, oamenii se întreabă adesea dacă se poate lua în discuție un eventual exces in alimentatie. Pentru că se regăsește deja în mod natural în fructe și legume, consumul de pectină nu cauzează de obicei efecte adverse. Dar, așa cum vă așteptați, un consum excesiv de pectină poate genera dureri stomacale, probleme digestive sau diaree. De asemenea, consumul excesiv de pectină poate împiedica tractul digestiv să absoarbă nutrienții din mâncare. Si pectina tinde sa fie prezenta in din ce in ce mai multe alimente si bauturi!

Fructe bogate in pectină

Potrivit USDA (Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite), fructele sunt cele ce conțin cea mai mare cantitate de pectină (toate fructele au în alcătuirea lor cel puțin 5-10% pectină). Dintre fructe, piersicile, merele, portocalele, grapefruit-ul și caisele conțin cele mai mari cantități de pectină. De exemplu, o piersică mică conține 0,910 g pectină, în timp ce o ceașcă de felii de măr conține 0,654 g pectină.

Legume și leguminoase bogate în pectină

Conform USDA, de obicei, fibrele dietetice care se regăsesc în legume și leguminoase sunt alcătuite în proporție de 15-20% din pectină. Dintre legume, morcovii sunt cei care conțin una dintre cele mai mari cantități de pectină, un morcov mare având 0,576 g de pectină. Roșiile și cartofii sunt de asemeni legume bogate în pectină. O roșie medie conține 0,369 g pectină, în timp ce un cartof alb mediu conține 0,639 g. Dintre leguminoase, mazărea conține una dintre cele mai mari concentrații de pectină, o porție de o ceașcă având 0,960 g pectină.

Cereale și alte surse de pectină

Datorită proprietăților de gelifiere ale pectinei, aceasta este adăugată mai multor alimente pentru a le stabiliza. De exemplu, pectina este utilizată adesea în băuturile răcoritoare, în deserturi și produse lactate. În special, unele tipuri de cereale sunt bogate în pectină, ca de exemplu, fulgii de porumb, care au 0,750 g pectină la o porție de o ceașcă. De asemenea, unele tipuri de pâine au un conținut ridicat de pectină, o felie având 0,261 g.

Fibre

Fibrele dietetice reprezintă acea parte nedigerabilă a plantelor. În alimentație, există două tipuri de fibre: solubile și insolubile. Ambele lucrează împreună pentru a susține sănătatea organismului. Pectina este o formă de fibră solubilă, care atrage apa din tractul digestiv și formează un gel, contribuind la încetinirea digestiei. Fibrele insolubile ajută la susținerea mișcării alimentelor ingerate de-a lungul sistemului digestiv, adăugând totodată masă scaunului rezultat.

Pectina ajută la scăderea colesterolului

Potrivit unui studiu publicat în luna mai 2012, în „European Journal of Clinical Nutrition”, pectina poate ajuta la menținerea colesterolului la valori normale. Participanții la acest studiu au consumat câte 15 g de pectină din măr sau din citrice zilnic, timp de patru săptămâni. Rezultatele au arătat că pectina, din orice sursă ar proveni, scade LDL-ul, colesterolul „rău” cu 7 până la 10 procente. Într-un proces ulterior, administrarea a 6 g de pectină din citrice pe zi, timp de trei săptămâni, a avut ca efect o scădere a LDL-ului cu 6-7 procente.

Protectie împotriva cancerului de colon

În urma unui studiu de laborator ale cărui rezultate au fost publicate în 2003, în revista „Anti-Cancer Research”, s-a constatat că adoptarea unei diete bogate în fibre precum pectina poate fi cheia către prevenirea tumorilor intestinale. Oamenii de știință au testat efectele pectinei asupra celulelor canceroase ale colonului uman și au descoperit că aceasta inhibă creșterea tumorii, după cum se arată și în studiu. Cercetătorii au concluzionat că pectina și substanțele rezultate în urma descompunerii ei sunt agenti eficienti împotriva aparitiei cancerului de colon.

Pectina susține valori stabile ale glucozei

Dacă aveți diabet, cunoașteți importanța menținerii unei glicemii stabile. Vestea bună este că, mâncând alimente bogate în fibre solubile așa cum este pectina, puteți contribui la stabilizarea nivelului de glucoză din sânge. Atunci când consumați o masă ce conține fibre solubile, acestea încetinesc digestia și întârzie golirea stomacului. Astfel se reduce viteza cu care organismul absoarbe carbohidrații de la o masă, fapt ce menține stabile nivelurile de glucoză. Pectina este un tip de fibră dietetică vâscoasă. Potrivit unui raport întocmit de către Departamentul de Agricultură al Statelor Unite, fibrele vâscoase scad răspunsul glicemic al alimentelor, întârziind golirea gastrică și, în consecință, și absorbția glucozei de către organism. De asemenea, pectina joacă un rol în normalizarea nivelurilor grăsimilor din sânge, mai ales a colesterolului.

Cu sau fără pectină adăugată?

Pectina extrasă chimic (E440) este considerată sigură în cantitatea prezentă în alimente (nu și sănătoasă, atentie la acest aspect!), însă în cantități mai mari (din suplimentele alimentare de exemplu) poate avea efecte negative precum balonare, diaree, flatulență, alergii, astm etc. Pentru extragerea pectinei din plante se poate utiliza și fierberea indelungata a acestora, astfel obținându-se un lichid cu un conținut ridicat de pectină, însă randamentul este destul de scăzut, ceea ce face ca această metodă să nu fie folosită de producătorii industriali. Ei prefera sinteza, acolo unde raportul calitate pret este clar in favoarea procesului chimic!

Pectina naturală cât și cea obținută prin extracție chimică au efecte benefice similare, diferența fiind faptul că pectina extrasă industrial poate conține și impurități chimice rezultate în urma tratamentelor chimice făcute în timpul procesului de extracție. În acest context, puteți evita pectina extrasă chimic (E440) fie consumând numai gemuri și dulcețuri de casă, ATENTIE: fara Margaritar Gelifiant, fie alegând produse bio de pe raft, de cea mai bună calitate (de unde si pretul destul de ridicat) si care au clar inscrisa pe eticheta mențiunea “FĂRĂ PECTINĂ ADĂUGATĂ”.

Asta insa doar daca faceti parte din cei 5% pe care chiar ii intereseaza ce mananca! Si care nu tin cont de “sfaturile” dezinteresate ale producatorilor … Deloc!


Raspandeste cu incredere
  • 19
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    19
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here