Acasă Jurnalul Bucurestiului Anchete Ziarul de Iasi : O făcătură universitară.

Ziarul de Iasi : O făcătură universitară.

60
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

Ce legătură este între „buticul“ lui Burlui şi Oxford ?

Universitatea Apollonia

Universitatea Apollonia din Iaşi se recomandă ca fiind Best University, cu o titulatură primită în 2013 din partea unui for numit Socrates Comitee of Oxford, care aparţine de Europe Business Assembly (EBA). În acelaşi an, rectorul de la momentul respectiv, actualul preşedinte şi fondator, Vasile Burlui, primea distincţia de Best Manager of the Year. Însă o anchetă realizată de jurnaliştii de la The Times din Marea Britanie arată, într-o serie de materiale, că toate aceste titulaturi sunt farse la nivel global realizate de oameni de afaceri ucraineni pentru a exploata financiar universităţile care doresc să-şi asocieze numele cu cel al Oxford şi să plătească bani pentru titluri lipsite de orice valoare.

Conform prestigiosului The Times, nu există nicio legătură cu Universitatea Oxford, deşi, în comunicatele oficiale, cei de la EBA folosesc fonturi similare şi au titulaturi similare cu unele oferite de celebra universitate engleză. „Oa­meni care au lucrat la EBA spun că erau încurajaţi să abordeze ţări în curs de dezvoltare, trimiţând e-mailuri în masă şi sunând diferite instituţii academice cu pretenţia că au fost nominalizaţi pentru un premiu. Toţi cei care se arătau in­teresaţi li se spunea că trebuie să plătească câteva mii de lire sterline pentru a acoperi costurile ad­ministrative ale companiei şi pentru o licenţă de cinci ani de zile pentru a folosi «brandul premiului pentru relaţii publice şi în scop de marketing»“, scriu jurnaliştii de la The Times. Pe felicitările transmise de Anul Nou şi de Crăciun, Universitatea Apollonia încă foloseşte titulatura Best University, alături de sigla EBA.

Ţintele, universităţi din Europa de Est

Jurnaliştii explicau cum funcţio­nează sistemul: o echipă de angajaţi ai EBA sunau sau trimiteau în gol e-mailuri anunţând nominalizări la premii fictive, iar cei care răspundeau erau felicitaţi, încurajaţi să participe mai departe, să plătească o serie de costuri admi­nistrative, iar la final se organiza o ceremonie fastuoasă în Marea Britanie unde se oferea premiul respectiv. Ţintele acestora sunt, din 2000 încoace, universităţi din Orientul Mijlociu, Europa de Est şi Rusia, iar EBA se recomandă ca o instituţie afiliată Oxford, deşi, într-un răspuns oferit The Times, universitatea britanică a precizat că nu are nici legătură cu EBA şi că nu doreşte să comenteze activităţile desfăşurate de această companie. Premiile erau oferite cu tot fastul în diferite locuri închiriate din Oxford, chiar săli din Primărie sau The Institute of Directors din Londra, iar jurnaliştii descriu că toţi cei interesaţi să fie premiaţi primeau pe e-mail o serie de variante de cost, varianta VIP incluzând posibilitatea de a oferi un speech în timpul ceremoniei, un interviu în revista electronică a EBA şi cazarea pe trei nopţi la un hotel. Premiile nu vizau doar mediul academic, fiind şi zeci de oficiali din mai multe ţări care au primit premii EBA. Doi primari din Portugalia au cumpărat, conform jurnaliştilor, premii în 2013 de „Best cities“, folosind bani publici, dar invocând apoi că au crezut că premiile erau credibile. The Times enumeră şi premiile primite în 2016 de directorul general al Ghana Ports and Harbours Authority – Managerul anului şi Best Enterprise, premiile care au fost acordate la câteva luni după ce a fost dat afară în urma unor acuzaţii de mită, corupţie şi nepotism.

Apollonia, la indigo

Contactat telefonic de „Ziarul de Iaşi“, Vasile Burlui a relatat felul în care a primit universitatea dis­tincţia, confirmând aproape integral procedura prezentată şi de jurnaliştii de la The Times. „Noi am participat la o competiţie, sau asta cred că a fost, ei ne-au contactat pe noi oricum, ne-au solicitat tot felul de documente, am realizat un dosar şi am primit această distincţie pe care avem dreptul să o folosim doar cinci ani, dacă nu mă înşel. Ne-au cerut un dosar, ne-au trimis un chestionar cu mai multe întrebări la care am răspuns şi, după ce le-am trimis toate informaţiile, am aşteptat vreo trei luni până ne-au dat răspunsul. Mi s-a părut foarte elegant“, a declarat Vasile Burlui. Acesta susţine că nu a plătit nicio taxă administrativă sau de altă natură către cei de la EBA şi că nu îşi aminteşte ca universitatea să fi livrat în conturile acestora vreo sumă de bani pentru aceste distincţii. Pe de altă parte, pe site-ul EBA, articolul din The Times este contestat vehement, unul dintre autorii lui fiind „nominalizat“ la premiul „Mincinosul anului 2017“. Reprezentanţii EBA arată şi ei că nu există nicio legătură cu celebra universitate din Oxford.


Raspandeste cu incredere
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here