Acasă Supliment Cultural Arta ”La pas prin galeriile bucurestene”: Marilena Murariu „Da, da, ŢARA, cetera,...

”La pas prin galeriile bucurestene”: Marilena Murariu „Da, da, ŢARA, cetera, etcetera“

318
0
DISTRIBUIȚI
Afisul expozitiei.
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Afisul expozitiei.
Afisul expozitiei.

 

 

Expozitia “„Da, da, ŢARA, cetera, etcetera“ la Galeria Căminul Artei, parter, în perioada 28 martie – 9 aprilie 2016, expozitie organizată de Uniunea Artiștilor Plastici din România. Din ciclul ”La pas prin galeriile bucurestene”, rubrică inaugurată de mine pentru Jurnalul Bucurestiului in luna Mai 2015.
Despre demersul artistic al Marilenei Murariu materializat intr-un pamflet vizual am mai scris, artista neavând vreun partizanat politic si tratându-i pe toti la fel, de la dreapta la stânga: Articol din 16 si 17 Noiembrie 2015: “Expozitia „Mulțumesc maître Bosch”, Marilena Murariu” : https://jurnalulbucurestiului.ro/expozitia-multumesc-maitre-bosch-marilena-murariu/

 

Marilena Murariu si Claudiu Victor Gheorghiu , aici având si catalogul expozitiei .
Marilena Murariu si Claudiu Victor Gheorghiu , aici având si catalogul expozitiei .

 

 

Singurele rezerve pe care le am acum in Postul Mare al SFINTELOR PASTI, ca si atunci, când era Postul NASTERII DOMNULUI, sunt legate de prezenta in pamflet a unei părti din ierarhia bisericească ortodoxă, inspirat fiind de Sf.Apostol si Evanghelist Matei, prăznuit chiar pe 16 noiembrie, in ziua vernisajului expozitiei precedente „Mulțumesc maître Bosch”, :” Atunci a zis lor: Daţi deci Cezarului cele ce sunt ale Cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu.” Matei 22,21.

Claudiu Victor Gheorghiu, Senior editor al agentiei de presă Intell News si al ziarului Jurnalul Bucurestiului .

Comunicat de presă:

Arta sufocată de kitsch şi lumea fără de speranţă
Expoziţie Marilena Murariu, vernisaj: luni, 28 martie 2016, ora 18, Sala Căminul Artei,
„Da, da, ŢARA, cetera, etcetera“ este titlul, adânc ironic şi trist, al expoziţiei realizate de pictoriţa Marilena Murariu, care va fi vernisată luni, 28 martie 2016, ora 18, la sala Căminul Artei, str. Biserica Enei, nr.16
Expoziţia reuneşte peste 35 tablouri din ciclurile „Despre Elena, în general“, „Show-off, of, of“, „Portrete în revoluţie“ şi „Mulţumesc, maître Bosch!“ prezentate publicului începând cu anul 2011, când pictoriţa Marilena Murariu, considerată de critica plastică un maestru al geometrizării şi artist al abstracţiei pure, a decis să facă din arta sa un manifest civic, un strigăt de avertizare că vremurile şi-au ieşi din matcă, iar oamenii au rătăcit calea. Pânzele sale ne-au pus brusc în faţă, ca într-un film, chipul lumii postdecembriste, invadată de politica iresponsabilă şi tv-mania deşănţată, realităţi cunoscute de noi toţi, care ne îngrijorează şi în faţa cărora rămânem neputincioşi.
Marilena Murariu a sperat în forţa artei, în capacitatea sa de denunţare şi demistificare, în puterea ei vindecătoare. A zugrăvit în tablouri de ample dimensiuni (4-5 metri pătraţi), cu o artă a portretului de o forţă uluitoare, personajele zilei: politicieni vechi şi noi, oameni de televiziune, elita dispusă la compromis şi imoralitate, invazia spectacolului suburban generalizat. Kitsch-ul şi urâtul lumii noi au deversat şi ne-au invadat viaţa.
Îl vom regăsi denunţat, acest kitsch, pe pânzele Marilenei Murariu şi în sala Căminul Artei, într-o expoziţie unică, ce nu trebuie ratată, în care ne vom întâlni cu talentul cel mai pur, al unei artiste inteligente, cultivate şi sensibile deopotrivă, care a făcut imensul sacrificiu civic de a coborî din sferele frumosului şi ale purităţii (a se vedea creaţiile ei din ultimii 30 de ani), în lumea concretului dezolant şi îngrijorător. Prezenţa carpetei cu Răpirea din Serai, a bidelului-instalaţie (citat din Marcel Duchamp), care ne sugerează reciclarea cu circuit închis a aceloraşi oameni şi aceloraşi sisteme, alături de tabloul-panou pentru selfie „Şi tu poţi fi preşedinte“, zugrăvirea folcloriştilor de serviciu, care ocupă dezinvolt ecranele televizoarelor, într-o imensă chermeză naţională, nu sunt altceva decât agenţi de developare fotografică a realităţii.
Titlul expoziţiei, cu evidente aluzii avangardiste, a preluat din manifestul dadaist numai şi numai mesajul contestatar de care este capabilă arta, fără nicio altă raportare estetică: „Orice operă picturală este inutilă; să fie cel puţin un monstru care îngrozeşte spiritele servile şi nu ceva dulceag ce serveşte drept ornament în sufrageriile acelor animale în haine civile care ilustreză atât de bine această fabulă tristă a umanităţii“ cerea vehement manifestul dadaist cu 100 de ani în urmă.
Pe afiş, pictoriţa Marilena Murariu precizează „Această expoziţie nu este un omagiu adus DaDa.“ „Da, da, ŢARA, cetera, etcetera“: da, da, această expoziţie este despre ŢARA românească şi despre cei care au făcut din ea o imensă scenă a kitsch-ului, pe care personaje cu un inexistent simţ al responsabilităţii, preocupate doar de interesele personale sau de grup, vorbesc şi acţionează în numele ţării, ca într-o horă fără de sfârşit, în care am fost prinşi cu toţii şi din care nu ştim cum să ieşim. Etcetera, etcetera, etcetera.
Jocul de-acum poate continua, dar în absenţa discursului contestatar al artistei. După 5 ani de creaţie pamfletară, Marilena Murariu a admis, cu tristeţe, că arta nu poate schimba nimic din realităţile cotidianului, că „orice operă de artă este inutilă“ şi că lumea merge mai departe, insensibilă la orice avertisment, surdă la orice strigăt. Expoziţia-pamflet de la Căminul Artei încheie un ciclu de creaţie din pictura Marilenei Murariu, în care „Cetăţeni, astăzi ea vă prezintă o formă pornografică, un spirit vulgar şi baroc care nu este absoluta idioţie pură reclamată de DaDa – ci dogmatismul şi imbecilitatea pretenţioasă.“ ( Tristan Tzara Manifestul DaDa,). De mâine, arta pictoriţei se va situa pe alte coordonate estetice – „Nadir latent“.
Curator expoziţie: Marian Constantin
tel: 0748126139
e-mail:[email protected]


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentVivien Leigh – ultima conferință de presă”
Articolul următorSUPERVIZOR.ro : Gradinita Groazei – profituri impresionante si doar doi angajati
My name is GHEORGHIU CLAUDIU VICTOR and I was born in October 1967 in Bucharest. In 1998 I took the master degree at University from Bucharest , the Faculty of History- universal old history section- with theme (CONSTANTIN the GREAT and CHRISTIANITY) at professor LIGIA BARZU. In 1991 I graduated Art School , PAINTING section with TITU DRAGUTESCU. I painted sacred pictures from 1990.I paint in technique tempera or tempera with egg on wood. During the period 1992-1994 I was managership at COLEUS modern art gallery . I am titular member of the Association Branch of Religious Plastic Arts and Restoration : AFAPRR of UAP from Romania: Romanian Fine Arts Union from April 17, 2019, admitted by contest, as well as I was trainee member during the period 2016-2019, admitted by contest. I was member in Plastic Background(FP) belong Romanian Fine Arts Union (UAP) from 7th of December 2000, admitted by contest. From 25th of May 2015 I was elected Media advisor of the Steering Committee of the Association Branch of Religious Plastic Arts and Restoration : AFAPRR of UAP from Romania: Romanian Fine Arts Union. From 2014 I am member VISARTA( from March 31, 2017, I was elected in the Steering Committee of Visarta, during the period 2017-2022), the Romanian Visual Arts Copyright Collecting Society. I have 4th Personal Exhibitions with sacred art organized by UAP from Romania- Romanian Fine Arts Union in Bucharest (2001,2003,2004 at ArTei Gallery, 2007 at Galateea Gallery) and another at Silva Gallery in Busteni(2007-2008). I have also 2 Personal Exhibitions in Italy : I was Honor Guest, representing Romania, with sacred art, June 2003 at Pisa and in October 2006 ”The ICONS, sacred pictures in contemporary world” at Viadana(Mantua). I won some prizes in Italy and I participated, admitted by contest, at some art fairs and international exhibitions around the world, representing Romania: most of them in Italy, but also in France, Greece, Japan, South Korea, Switzerland, Peru. From May 2015 to January 2016 I was Contributing Editor at CULTURE (Fine Arts, Exhibitions, History, Religion) at the newspaper Jurnalul Bucurestiului. From 17th of January 2016 I was advanced Senior Editor at the same newspaper . From 1st of November 2015 to 31st of December 2016 I was Contributing Editor and Thematic Advisor at News Agency Lacasuri Ortodoxe and Press service LO News. From 1st of January 2016 I am Senior Editor at CULTURE at the Intell News: Global news, press and event analysis. From May 3, 2019, I am also publisher commentator at the newspaper Ultima Oră.