Acasă Jurnalul Bucurestiului Interviuri ADMINISTRATORUL SPECIAL AL ELECTROCENTRALE, SINAN MUSTAFA, LUPTĂ CU...

ADMINISTRATORUL SPECIAL AL ELECTROCENTRALE, SINAN MUSTAFA, LUPTĂ CU BIROCRAŢIA GĂLĂŢEANĂ

1275
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

Recent am avut plăcerea să stau de vorbă cu administratorul special al Electrocentrale Galaţi din 2013, domnul Sinan Mustafa, care mi-a răspuns la orice întrebare, fiind tranşant cu mediul politic şi instiituţiile pe care acesta le controlează. Actualul administrator special a reuşit să reducă la jumătate pierderile CET-ului , de la pierdere de 50 de milioane de lei, în momentul în care instituţia era controlată de fel şi fel de “specialişti”, numiţi pe criterii absurde, la 30 de milioane şi asta doar în cursului unui singur an. Menţionăm că Electrocentrale SA a fost construită undeva la mijlocul anilor 1960 şi unele reparaţii au fost făcute în anii 80. De aceea să oferi căldură şi apă caldă cu instalaţii depăşite şi uzate, cu o societate în insolvenţă, este o performanţă.
Reporter: Domnule Sinan Mustafa vă rog să precizaţi, pentru cititorii noştri, locul şi data naşterii, starea civila, copii…
S.M: Sunt născut în Mangalia în 1976 , căsătorit şi am doi copii. Am terminat Facultatea de Finanţe-Bănci la ASE Bucureşti în 1999 , am început să muncesc imediat, cel mai important job , anterior venirii mele în Galaţi fiind cel de 11 ani la dealerul de Volkswagen&Audi , Cardinal Motors, cel mai important dealer independent în acea vreme. Am vândut în cel mai bun al nostru 3300 de maşini, având o cifră de afaceri de peste 80 de milioane de euro, cu un profit de 4 milioane. Ne-am extins sub mandatul meu de director economic. Printre realizările avute, mă pot mândri cu o sucursală deschisă la Ploieşti şi demararea unui proiect mare de investiţii la Constanţa. În acest domeniu al energiei am venit ca administrator special, functie reglementată de legea insolvenţei. Nu administratorul special este cel care a dus o companie în insolvenţă , rolul lui fiind doar de restructurare . Pot spune că la Galaţi am plecat de la o situaţie extrem de delicată şi precară , comparativ cu alte societăţi la care am ocupat aceiaşi funcţie. Pentru mine este o mare realizare că am reuşit să ţin instituţia “în viaţă” în condiţiile în care sunt 400 DE MILIOANE NERECUPERAŢI. Toţi creditorii noştri sunt reticenţi când aud de Galaţi, să accepte nişte eşalonări, când poziţia lor iniţială a fost de intrare în faliment şi recuperarea datoriilor, apoi să găseşti nişte soluţii neconvenţionale cum a fost cea cu aburul din combinat, să beneficiezi de gaz de furnal tot de la combinat în condiţiile în care nu au mai beneficiat de zeci de ani. Singura soluţie de restructurare este a noastră, nu văd pe altul care să vină să pună pe masă o soluţie, nici de la distribuitor şi nici de la municipalitate. Cazanul de apă fierbinte, care a fost indentificat ca soluţie, a fost propus de noi. Instalaţiile actuale pe care funcţionează CET-ul produc o pierdere între 8 şi 11 milioane, cu noul cazan pierderile n-ar fi mai mari de 2-3 milioane. Probleme sunt peste tot în ţară, la fel este şi la Constanţa, principala problemă fiind că nu s-a încasat cum trebuia. Avem de Încasat 400 de milioane de lei de la Apaterm şi doar 200 la datorii. Când te duci dincolo, la Apaterm, şi vezi că ai 500 de milioane datorii şi doar 150 de încasat, ce concluzie tragi? Numai că tot eu am fost criticat, că Sinan a impus plata în avans…. Păi în situaţia mai sus descrisă cum se poate lucra altfel? În momentul în care razi 339 de milioane la masa credală, mai acumulezi alte 50 de milioane şi tot nu plăteşti, spre nemulţumirea creditorilor, Romgaz şi Transgaz, care au pus aceste condiţii şi bine că le-au acceptat pentru că altfel nu am fi avut agent termic. Din iulie încoace avem continuitate, aşa cum a fost pe acest sistem. Avariile despre care se vorbeşte, au fost şi sunt peste tot, deoarece nu s-au băgat bani de ani de zile în acest domeniu. Pe o medie de 12 luni au fost în jur de 17-18 avarii care au afectat între 3 şi 5 puncte termice, poate verifica oricine, din 130. Nu vreau să arunc vina către unul sau altul, ideea este să găsim o soluţie, dar acest lucru nu se prea vrea. Din septembrie 2014 am pus o soluţie pe masă, verificată şi aprobată în două rânduri de consultanţi, unii ai Primăriei şi ceilalţi ai Băncii Europene de Investiţii, care nu e implementtă din varii motive. Ne cramponăm de un protocol care prevede că trebuie să te asiguri că menţii acest sistem funcţional pe trei ani.
-Care sunt responsabilităţile dumneavoastră în calitate de administrator special al CET?
-Funcţia de administrator nu este platită de Electrocentrale Galaţi, pe statul de plată am o singură funcţie, de director general. Pe viitor văd situaţia destul de complicate şi nu vad niciun fel de reacţie de la distribuitor (Calorgal) , care are un rol cel puţin la fel de important ca şi noi. Restructurarea vine doar din partea noastră , în rest nimeni nu vine cu soluţii, cu excepţia primarului Marius Stan. Eu susţn constituirea unei singure societăţi integrate, nu cum sunt acum două , Calorgalul şi Electrocentrale, aceasta din urmă trebuie să rămănă singura. Electrocentrale este în insolvenţă şi are posibilitatea legală de restructurare a datoriilor, cu acordul creditorilor. Prin atragerea municipalităţii ca acţionar sunt deschideri mult mai mari faţă de eventualii finanţator , deoarece prin aceste programe de restructurare se pot atrage bani pentru modernizarea sistemului. În mai multe rânduri s-a exprimat disponibilitatea acordării finanţării de 30-40 de milioane de euro, bani care ar veni în acest sistem. Vinovaţii nu sunt doar la Apaterm, ci chiar şi în curtea noastră, dacă se gestiona mai bine relaţia cu cei de Apaterm în anii 2011-2012 poate nu se ajungea în actuala situaţie. În opinia mea , cred că sistemul centralizat este cea mai bună soluţie şi aici pot să vă ofer câteva exemple: în acest moment populaţia plăteşte sub 200 de lei, am agenţi economici foarte mari în Galaţi care şi-au dezvoltat propriile centrale care mi-au spus foarte clar despre costul nostru, că este mult mai bun faţă de cel pe gaz. Banii s-au evaporat în urma unei poveşti cu cântec, fiind raşi la adunarea de la masa credală prin votul planului de organizare a Apaterm. Noi nu am rămas impasibili la această problemă şi am semnalat-o.
-Care sunt principalele probleme la CET?
-Datoria de la Apaterm, din care am reuşit până acum să recuperăm 15 milioane, prin procedura de faliment. Ei faţă de populaţie execută silit, lucru care însă nu l-au făcut când trebuia. Multe din acele dosare sunt prescrise sau perimate. Apoi vechimea instalaţiilor cu care lucrăm… în ultimii 25 de ani au fost instalate nişte arzătoare care nu ne ajută foarte mult, ne mai salvează puţin păcura acum, dar să vedem şi aici unde se va duce în viitor preţul petrolului. Vara trecută, când am dat apă caldă pe soluţia aburului industrial de la combinat, toată lumea a sărit în sus. Faptul că a avut o pierdere foarte mare distribuitorul…. Noi am contractat o cantitate, altfel am fi riscat să pierdem banii, am făcut-o publică, iar ei şi-au asumat-o. Numai că nu au reuşit să rebranşeze toate asociaţiile, să facă contracte şi au livrat mai puţin decât trebuia, undeva la 50%. Pentru a înţelege mai bine problema vă ofer următoarea exemplificare: noi livrăm gigacaloria cu 171 de lei la Calorgal , ei au contractat 8 gigacalorii pe oră şi au vândut 5, rezultă o pierdere de 3 gigacalorii ori 24 de ore ori 30 de zile rezultând 2160 de gigacalorii ori 171 de lei avem 369.360 lei. Aceasta este gaura pe care o are LUNAR Calorgalul,pe activitatea de distribuţie. De la jumatatea lunii iulie, august, septembrie şi octombrie rezultă o pierdere de aproximativ un million lei. La CALORGAL AU FOST DECLARATE 6 MILIOANE, dar nu ştiu de unde diferenţa? La ei aceste pierderi se acoperă de municipalitate. Şi noi, tot în această perioadă, am avut pierderi de 3 milioane, dar la noi nu vine nimeni să ni le acopere. Evoluăm, se vede, dar la restul din păcate se continuă aceiasi situaţie cum a fost la Apaterm. Plus că am redus şi personalul de la 544 de personae, la 370.
-Când ar fi scăpaţi gălăţenii de grija căldurii şi apei calde?
-Din punctul meu de vedere, şi o spun cu mare responsabilitate, dacă se va face acea societate unică de care v-am vorbit, unde Primăria să fie acţionar, să fie un sigur producător, transportator şi distribuitor de agent termic,apoi să se negocieze cu creditorii noştri ponderea datoriei, să se cumpere acel cazan pe perioada verii şi împreună cu municipalitatea să se atragă fondurile pentru modernizarea actualului sistem, în doi-trei ani îi poţi aduce înapoi pe toţi cei care i-ai pierdut.
-Pierderile sunt cuprinse în facturile gălăţenilor?
-Este exclus, este o tâmpenie şi spun asta deoarece preţurile noastre sunt reglementate de A.N.R.E. Distribuitorul, la rândul lui, are un preţ stabilit în Consiliul Local. Noi facturăm către Calorgal cu 171 de lei gigacaloria , ei îşi pun undeva până la 300 de lei şi vine municipalitatea şi dă o subvenţie de 120 de lei pe gigacalorie, populaţia plătind în jur de 180 de lei din ce ştiu eu. În momentul în care distribuitorul încarcă o factură, ea nu se regăseşte neapărat pe factura de caldură a populaţiei , ci în acele pierderi pe care le declară la consiliul local pentru acoperirea lor. Şi după care tot eu sunt vinovatul…
-Ce ne spuneţi despre colaborarea cu Romgaz?
-În principiu, este bună şi rămâne astfel atâta timp cât plăteşti. Din păcate avem nişte întârzieri cu acele rate, deoarece la rândul nostru nu am încasat de la Apaterm. Nimeni nu ştie ce va fi în viitor şi cât timp vor avea bani, în fiecare lună există un risc!
– Când se va achiziţiona mult doritul cazan?
-Noi nu am avut posibilitatea să-l cumpărăm deoarece trebuie să plătim ratele eşalonate creditorilor noştri şi am propus Primăriei să cumpere ei acest cazan. Răspunsul lor a fost că nu îl pot cumpăra deoarece noi nu ne aflăm în subordinea lor. Ok, nu e nicio problemă îl poate cumpăra distribuitorul tău unde eşti acţionar 100% , noi îţi închiriem reţeaua şi asiguri tu apa caldă pe perioada verii. A fost indentificat un cazan la Bucureşti pe care l-am lua aproape gratuit, de la acţionarul nostru Electrocentrale Grup, care poate veni cu acest cazan ca un aport la capitalul social , numai că acel cazan este unul foarte vechi din 1976, depăşit total vis-à-vis de cel de la Brăila care e din 2007.
-Exist[ vreo siguranţă la CET pentru anul 2016 privind plata datoriilor şi furnizarea de servicii gălăţenilor?
-Siguranţă la CET este atâta timp cât se plăteşte în avans. În momentul de faţă livrăm 60 de gigacalorii, în condiţiile în care ar trebuie să livrăm undeva pe la 80-90 măcar.Cu cât producţia este mai mica, cu atât punem în dificultate mai mare instalaţiile. Este ca şi cum ai folosi un autobuz pentru a transporta o singură persoană.
-Sfătuiţi gălăţenii să-şi pună central de apartament sau să râmână branşaţi la actualul sistem?
-Să rămână branşaţi la acest sistem. Continuitatea acestui proiect din iulie nu depinde doar de noi! Îi sfătuiesc pe cei care au restanţe, mai ales la fostul distribuitor să le plătească pentru că se pot trezi într-o situaţie mult mai complicată decât cea prezentă. Şi rog municipalitatea să vină cu soluţii clare.
-Mult succes domnule Sinan Mustafa!
A consemnat ANDREI ANTOHI


Raspandeste cu incredere
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here