Acasă Colţul specialistului Apararea drepturilor cetatenilor Andrei Caramitru: CUM PUTEM RECONSTRUI INDEPENDENTA PRESEI

Andrei Caramitru: CUM PUTEM RECONSTRUI INDEPENDENTA PRESEI

506
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

Primim de la Andrei Caramitru:

Dan Tapalaga a spus ieri așa : “Mogulii mari și mici au tratat presa și ziariștii doar ca pe un instrument pus la dispoziția puternicilor zilei, la schimb cu alte beneficii. Din acest motiv, chiar și atunci când postul a funcționat cu o agendă corectă, jurnaliștii de acolo nu s-au bucurat niciodată de o libertate absolută, ci de una condiționată de un mecanism foarte perfid de autocenzură.”. Oameni importanți (ambasadori, investitori) spun in discuții private ca vulnerabilitatea principala a democrației la noi este dominația aproape completa a oligarhilor in presă. Cum am ajuns aici și ce putem face ?

A cui e vina de fapt? Sârbu, Zukerberg, agențiile de publicitate și păpușarii sistemului. Sa ii luam pe rând :

– Sârbu, când era CEO la Grupul CME care deținea ProTV (cel mai mare canal media de la noi) a luat in timpul crizei o decizie economică greșită. Era obsedat de cota de piață și a scăzut prețurile masiv pentru a o păstra. Până a adus ProTv și grupul CME in colaps financiar – a fost dat afară de acționari pentru asta. Prețurile la ProTV erau “ancora” la care erau stabilite celelalte preturi (cu un discount din cauza audienței mult mai scăzute). Așa e peste tot. Dacă ProTV a ajuns in dificultăți financiare, celelalte canale media au fost practic distruse economic (cel mai rău afectate au fost ziarele, radiourile și televiziunile mici). Grupul Intact a rămas in picioare pentru că este suficient de mare și avea susținerea necondiționată a lui Voiculescu
– Lumea se mută in online, este inevitabil. Însă se muta pe Facebook in principal. In toate piețele, 90% din bugetele de marketing alocate către online sunt plătite către Google și Facebook (și nu către site-urile independente). Deci banii nu prea ajung la ziariștii independenți
– In România, avem o problema, ca de obicei, de coruptie. Bugetele de marketing ale marilor multinaționale sunt alocate mult prea mult către TV (și parțial outdoor) și mult prea puțin către online. Prin agențiile de publicitate (multinaționalele le alocă TOT bugetul și ei distribuie banii după). Banii merg disproporționat către canalele corupte și către TV din cauza rebate-urilor și banilor negri care se învârt între manageri de marketing din multinaționale și diverși oameni din agențiile de publicitate
– Cum televiziunile, ziarele și site-urile de știri au devenit super-vulnerabile economic – au reușit sa fie capturate de “oligarhi”, păpușari sau de partide. Când nu sunt bani și oamenii sunt sufocați financiar – mulți (slavă domnului nu toți) devin vulnerabili. Și cei care rămân liberi sunt atacați sistematic de autoritățile statului (prin CNA, ANAF și alții – cum s-a întâmplat cu Rares Bogdan sau Rise de exemplu).

Situația este la fel și in alte țări, nu doar la noi. Este însă situația catastrofală, acum că Digi și Realitatea s-au aliat sistemului? Da, însă mai sunt și raze de speranță:

– ProTV este de departe cel mai vizionat post TV. Și este deținut de americani (Time Warner). Care nu s-au aliat cu coruptii de la noi (Las Fierbinți este o satira dură împotriva lor, Tudor Chirilă este promovat, Andreea Esca a intervievat-o pe Kovesi recent)
– Televiziunile de propagandă dură (A3, RTV) au audiență de doar 6-700 de mii pe zi (majoritatea au peste 65 de ani). E foarte puțin
– Site-urile independente funcționează foarte bine, dar cu resurse mult prea limitate. De exemplu G4Media are audiența similară cu Antena 3, după doar un an. Newsweek a căpătat vizibilitate și influența foarte mare foarte repede
– Sunt vreo 12 milioane de conturi Facebook in România. Canalul cel mai important de știri asta este. De departe. Si aici e libertate – nu au ce să ne facă. Însă aici se generează și multă ură și polarizare. Jurnaliștii sunt totuși cheie pentru a modera nebunia.

Ce trebuie făcut pentru a susține un jurnalism de calitate și independent ? Eu as sugera următoarele acțiuni, la care să participăm toți ca să funcționeze :

– 1) Pact cu multinaționalele și agențiile de publicitate ca cel putin 20% din bugetele de marketing să fie alocate către presa independentă. Și – in general – bugetul să fie alocat pe baza unor criterii de integritate și independență reală a jurnaliștilor . Un ONG independent se poate ocupa de monitorizare (despre CNA e clar că putem să uităm). Cu presiune publica pe multinaționalele care nu semnează sau respecta pactul. O asemenea schemă ar putea genera câteva zeci de milioane de EUR pe an pentru presa independentă și presiune maximă pe grupul Intact de exemplu
– 2) Sa înființăm un fond independent de susținere a presei libere (atenție – fără nici o interferență asupra mesajelor jurnaliștilor de la nimeni!). In care să donăm fiecare bani și sa obținem și donații de la companii sau ong-uri mari. Dacă 300’000 de oameni plătesc 5Eur pe lună (cam cât costa Netflix) înseamnă 18milioane EUR pe an. Un target ar putea fi măcar 25 milioane EUR, care să includă donațiile externe. O asemenea sumă ar permite cel putin un canal TV independent + libertate financiară pentru sute de jurnaliști
– 3) site-urile independente să se diversifice și in zone comerciale pentru a atrage bani (comentariile politice necesită jurnaliști multi și bine plătiți, însă nu și venituri). Modelul Huffingtonpost e de studiat.

Astept sugestii și comentarii !!!! Hai sa începem sa gândim și sa acționăm !

_________________

PS : îmi permit să dau sfaturi in această zonă pentru că am coordonat multi ani zona de Telecom, media și tehnologie pe Europa la firme mari de consultanță. Am văzut și studiat multe din fenomenele descrise 🙂


Raspandeste cu incredere
  • 3
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    3
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here