Acasă Jurnalul Bucurestiului Anchete Buna Ziua Iasi : El este groparul transportului public din Iasi !

Buna Ziua Iasi : El este groparul transportului public din Iasi !

79
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Afaceristul Vasile Puscasu a pus sechestru pe conturile RATP. Vrea inca un milion de euro de la ieseni

Vasile Puscasu

• Compania privata Unistil SRL a facut o serie de demersuri in instanta prin care a incercat sa obtina o suma de aproape un milion de euro de la falimentara RATP Iasi • Pentru a obtine aceasta suma, transportatorul privat controlat de afaceristul Vasile Puscasu a reusit sa puna sechestru pe conturile regiei si chiar a facut demersurile pentru a o executa silit • Instanta a decis ca toti banii au fost achitati integral conform contractului incheiat cu Unistil SRL, insa controversatul Vasile Puscasu cauta alte metode de a pune mana pe banii RATP-ului • De-a lungul ultimilor ani, Unistil SRL a fost singurul concurent al RATP-ului si a incasat milioane de euro prin vanzarea de autobuze second-hand Primariei Iasi si catre RATP Iasi

Compania privata Unistil SRL, controlata de omul de afaceri Vasile Puscasu, a facut o serie de demersuri in instanta prin care incearca sa obtina de la RATP Iasi, aflata in insolventa, o suma consistenta de bani.

Instanta a admis initial cererea de executare silita pe care Unistil SRL a inaintat-o impotriva RATP pentru suma de 3.278.891 lei, iar BEJ Iovu Dragos si Sirbu Ciprian urma sa se ocupe de executarea silita a regiei de transport. Astfel, a fost pusa poprire pe conturile RATP Iasi vreme de aproape doua saptamani, timp in care a fost facuta si o contestatie in instanta cu privire la executarea silita. Astfel, in cele din urma, instanta a anulat incuviintarea de executare silita, iar apelul facut de Unistil a fost respins.

“Domnul Puscasu a solicitat in instanta, pe langa suma trecuta in contract, niste bani in plus. S-a pus sechestru asigurator, poprire pe contul RATP-ului timp de aproape doua saptamani. S-a facut contestatie, iar instanta a hotarat in cele din urma ca toate sumele au fost achitate integral conform contractului incheiat. Sumele au fost achitate in totalitate, nu mai trebuie platit nimic in plus catre Unistil”, a explicat Maricel Gherca, administrator special al Regiei Autonome de Transport Public Iasi.

Vasile Puscasu sustine insa ca i se cuvin cei 3,3 milioane de lei, aceasta fiind diferenta pe care Unistil ar trebui sa o incaseze pentru transportul pensionarilor din Iasi. Patronul Unistil spune ca el este cel care a fost inselat de RATP, iar asta pentru ca i s-ar fi acordat deconturile pentru 20 de mijloace de transport, si nu pentru 45.

“Mai aveam de luat bani de la ei si de aceea am actionat in instanta, vom cauta niste cai de atac ca sa ne recuperam toti banii care trebuiau primiti de la RATP. Eu am transportat gratuitatile, iar ei au incasat in locul meu. Am facut un calcul si in tot acel timp figurau pe listele lor 20 de autobuze, asta in timp ce eu aveam constant 45 de autobuze la strada. Este vorba despre gratuitati, de sumele acordate pentru transportul pensionarilor, iar diferenta e de vreo 3 milioane si ceva. Ei aveau trecute doar 20 de autobuze, iar diferenta pana la 45 o incasau ei. Asta au facut tot timpul”, a declarat Vasile Puscasu, patron al firmei Unistil SRL.

De aceste subventii, care trebuie decontate de Primaria Iasi, beneficiaza cei aproape 30.000 de pensionari de diferite categorii care au parte de transport gratuit pe toate traseele din municipiu. Firmei private Unistil SA ii revenea o cota de circa o cincime din sumele acordate de Primaria Iasi transportatorilor.

Cea mai mare lovitura data in bugetul public

SC Unistil SRL a fost vreme de multi ani singurul competitor privat al RATP Iasi, care a intrat in insolventa din cauza datoriilor istorice de peste 100 milioane de lei.

Mai mult, tot firmele controlate de Vasile Puscasu au fost principalii furnizori de autobuze secondhand catre regia locala de transport, incasand de-a lungul anilor milioane de euro din vanzarea rablelor catre ieseni.

Una dintre cele mai mari lovituri date de Vasile Puscasu a fost contractul pentru vanzarea a 40 de autobuze catre Primaria Iasi in anul 2013. Unistil a fost singurul participant la licitatia respectiva in care s-au vandut 40 de autobuze model Alliance City B96 la 103.998 lei bucata. Atunci, Primaria Iasi a estimat valoarea licitatiei la 3.354.838,71 lei, iar Unistil a facut o oferta suspect de precisa, in valoare de 3.354.800 de lei.

Municipalitatea a platit pentru un astfel de autobuz destinat RATP-ului un pret de 18.637 euro (fara TVA) bucata. Asta se intampla in conditiile in care, acelasi model de autobuz se vindea la vremea respectiva cu un pret cuprins intre 7.000 – 9.000 euro in Olanda, aproape de trei ori mai mic fata de cel platit de Primaria Iasi catre compania controlata de Vasile Puscasu.

Conform calculelor, pe langa pretul de achizitie a lotului de 40 autobuze din Olanda, la costuri s-a adaugat si costul transportului acestora in garajul RATP din Iasi si achitarea taxelor de inmatriculare, care sunt de aproximativ 2.500 euro pe fiecare mijloc de transport in parte. In aceste conditii, Unistil SA si-a pus un “capac” de suta la suta in aceasta afacere, cumparand autobuze din Olanda cu circa 10.000 euro, adica cu aproape 48.000 lei si vanzandu-le Primariei Iasi, pe bani din bugetul public, la aproape 20.000 euro, adica cu o suma exacta de 103.998 lei/ bucata.

In aceste conditii, profitul facut de Unistil cu aceasta lovitura este de aproape 1,7 milioane de lei, adica jumatate din valoarea totala a contractului de 3.354.800 lei, ceea ce inseamna circa 370.000 euro.

Citeste si: Teapa anului, data de controversatul Vasile Puscasu: rablele vandute la pret de masini noi, puse pe chituci. Nimeni nu se foloseste de ele

“Vrajeala” autobuzelor cu aer conditionat, vandute la suprapret

O alta lovitura data de Vasile Puscasu bugetului public din Iasi a fost cu un an inainte de vanzarea lotului de 40 de autobuze second-hand, model Alliance City B96. Primaria Iasi a lansat in 2012 licitatia pentru achizitia de 20 mijloace de transport public, iar castigatoarea licitatiei a fost mica firma Transaccept SRL din Barlad, societate fara activitate si fara angajati, administrata la acea vreme de un anume Constantin Iacob. Ulterior s-a descoperit faptul ca acest Constantin Iacob era angajat la Unistil SRL, exact firma controlata de Vasile Puscasu. Mai mult, firma Transaccept Barlad, cea prin care s-a efectuat tranzactia, avea la vremea respectiva acelasi sediu si numar de telefon ca si Unistil SRL.

Primaria Iasi a desemnat castigatoare firma Transaccept Barlad, cu o suma de 1.590.000 lei, fara TVA, iar municipalitatea a platit pentru fiecare autobuz model DAF o suma de 98.580 lei, adica o suma de aproape 20.000 euro, iar asta in conditiile in care un mijloc de transport similar era estimat la 10.000 euro la vremea respectiva, asta cu tot cu cheltuielile de transport in Romania. Culmea, licitatia nu a fost castigata de firma SC Fila Company SRL, care venise cu oferta de pret mai buna, pe motiv ca autobuzele oferite nu aveau aer conditionat. SC Transaccept din Barlad a castigat insa licitatia, oferind autobuze cu aer conditionat doar pentru sofer.

Se pare ca valoare reala cu care au fost cumparate autobuzele de la sursa din Olanda a fost de aproape 190.000 euro pentru cele 20 de masini, insa, prin acesti intermediari, pretul oficializat de Primaria Iasi s-a dublat, platindu-se o suma de 98.580 lei pentru fiecare mijloc de transport. Asta inseama iarasi un profit de aproape suta la suta pe care il are firma Transaccept din Barlad, un fel de firma satelit pentru Unistil SRL.
Practic, profitul facut prin vanzarea celor 20 de autobuze DAF catre Primaria Iasi a generat un profit de aproape 795.000 lei, adica aproape 180.000 de euro.

Citeste si: Planul controversatului afacerist Vasile Puscasu de a pune mana pe banii publici. Iata cum incearca Unistil SRL sa dea lovitura la Iasi

Autobuze inchiriate la pret de achizitie

Ultima mare lovitura data de Vasile Puscasu la Iasi a fost la scurt timp dupa falimentarea RATP si infiintarea Companiei de Transport Public Iasi. Este vorba despre un contract prin care CTP Iasi a inchiriat de la Unistil SRL 16 autobuze model Scania la un pret cu care autobuzele s-ar fi putut cumpara. Practic, CTP Iasi a platit pentru inchirierea celor 16 autobuze de la firma Unistil SRL, pentru o perioada de un an, o suma de 1.440.000 lei, adica 90.000 lei (20.000 euro) pentru fiecare autobuz inchiriat pentru 12 luni.

Cu alte cuvinte, se va plati pentru inchirierea unui autobuz pe o perioada de 12 luni, tot atatia bani cat s-ar plati pentru cumpararea unui autobuz asemanator. In caietul de sarcini care a fost intocmit de specialistii in achizitii ai CTP Iasi, a existat o cerinta obligatorie care pare una cu dedicatie. Este vorba despre termenul de livrare a autobuzelor, care a fost fixat la doar 3 zile pentru un lot de 10 vehicule. “Prima transa sa fie de minim 10 autobuze in 3 zile de la semnarea contractului, iar diferenta in termen de maxim 30 zile. Livrarea se va face la sediul/locatia beneficiarului”, dupa cum se specifica in caietul de sarcini.

O astfel de cerinta este extrem de greu de indeplinit de majoritatea firmelor din Romania, insa o coincidenta suspecta face ca, fix la garajul companiei Unistil SRL din Tudor Vladimirescu, au aparut brusc mai multe autobuze cu podea joasa.
Mai mult, pe langa profitul imens castigat din inchirierea unor autobuze vechi, Vasile Puscasu ar putea primi si un mega-bonus pentru ca, dupa ce autobuzele vor fi rulate vreme de un an, ele pot fi vandute la CTP Iasi.

In conditiile in care aceste auobuze Scania nu au fost acceptate la nicio licitatie la care au fost propuse, in contractul incheiat pe plan local este specificat faptul ca CTP Iasi poate cumpara autobuzele respective. Astfel, Unistil SRL poate castiga in final, din aceasta afacere, 26.000 euro pentru fiecare autobuz in parte. Cele 16 autobuze Scania inchiriate de Puscasu catre CTP Iasi, in primavara acestui an, au circulat in Barlad pana cand licenta de tranpsort a Unistil SRL a fost restrasa, iar apoi, vehiculele au fost tinute in garaj vreme de un an.

Citeste si: Unistil nu mai opereaza pe strazile din Iasi. Traseele sunt preluate de RATP

Peste un milion de euro – “capac” la autobuzele second-hand

Pe langa profitul de 1,4 milioane lei obtinut din inchirierea autobuzelor, Vasile Puscasu mai poate castiga alti 1,8 milioane lei din vanzarea lor catre Compania de Transport Public Iasi, ceea ce ii aduce un castig total de aproape 3,2 milioane lei (aprox. 710.000 euro) numai din aceasta afacere scandaloasa pentru cetatenii orasului Iasi.

Citeste si: SOC pentru afaceristul Vasile Puscasu! Garda de Mediu a decis inchiderea Motelului Bucium. Amenda este URIASA

Practic, din livrarea celor trei loturi de masini, in total 76 de autobuze second-hand catre municipiul Iasi, Vasile Puscasu a castigat prin intermediul Unistil SRL o suma de 5.695.000 lei, adica peste 1,2 milioane de euro profit. Numai din vanzarea de mijloace de transport vechi catre ieseni, Puscasu a castigat aproape 3 milioane de euro. Cu acesti bani care s-au platit in plus pentru autobuze second-hand se puteau achizitiona mijloace de transport moderne, autobuze electrice sau chiar tramvaie noi pentru transportul public din Iasi.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here