Acasă Opinii Corespondenta din SUA : Cine este uimit de falimentul culturii?

Corespondenta din SUA : Cine este uimit de falimentul culturii?

313
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nu sunt Mafalda, dar colapsul care se intampla in aceste zile pe scena artistica a Romaniei, imi confirma ceea ce am tot scris de ani de zile si anume ca teatrul romanesc este falimentar, ca si TVR, ca si Academia Romana, ca si ICR, ca si CNC, ca si toata cultura in general. Ganditi-va numai la falimentul editurilor si al ziarelor! Dar galeriile de arta? E dezastru! Dar opera? Dar orchestrele simfonice? Abia supravietuiesc. In zeci de articole am semnalat ca daca aceste institutii nu vor mai fi finantate de stat, s-ar dovedi ca ele sunt incapabile sa traiasca dupa legea cererii si a ofertei, care este regula in capitalism. Vor libertate, vor capitalism, dar cu suport financiar de la buget! Adica un fel de socialism mascat. Cum e posibil asa ceva? Nimeni nu observa?

De aici ne dam seama ce politica mioapa au practicat politicienii, Basestii si Udrestii, ce cap politic poarta pe umeri un Chiolhanis! Nimeni nu a tras semnalul de alarma. Toti s-au complacut in sucul fariseismului. Si simbol este un politician-actor ca Ion Caramitru. Care este profitorul nr. 1 al acestei confuzii de sistem. Mereu a fost, sincron, si cu Cenaclul “Flacara”, si cu “Europa libera”. Adica nu el, prin politica sa de “clarviziune” teatrala, de asteptare perversa, vinovata, dupa dictonul “fa-te ca lucrezi”, i-a lasat pe actori neplatiti si i-a dat pe tehnicieni afara, se mira ca a facut-o primaria?

Institutiile culturale traiesc exact ca pe vremea comunismului, ele s-au invatat cu sistemul comunist, cu nemunca si cu pomana, si trai-neneaca, nici nu le pasa daca vine sau nu publicul pentru ceea ce ele produc, caci leafa le merge, fondurile ii ajuta sa puna doua-trei spectacole pe stagiune, si tot asa, de 30 de ani aceste institutii sunt falimentare, dar nimeni nu vede.

Daca Romania vrea sa fie o tara europeana, adica libera, occidentala, ba cu nebunia americanizarii, institutii ca ICR, TVR, Ministerul Culturii si alte zeci de “oaze” ale nemuncii, ar trebui desfiintate. Nici Festivalul “Enescu” nu ar rezista in forma actuala. Intr-o tara capitalista functionabila, institutii ca ICR nu exista. Nu exista nicaieri o magaoaie inutila ca Ministerul Culturii, care inghite bani de pomana, cu ministri de paie, vilegiaturisti, care se schimba de la o stagiune la alta.

Oare oameni ca Ion Caramitru sau George Mihaita sa nu stie cum se face teatru in Occident, sa nu stie ca ea, cultura, se autofinanteaza, dupa un sistem foarte bine pus la punct? Cunosc foarte bine cum functioneaza sistemul artistic american, in special teatrele de pe Broadway, am tot descris acest sistem, il cunosc din interior, gratie unui spectacol numit Wicked Clone, un musical cinematografic, realizat de fetele mele pe Broadway, unde se joaca de 7 ani la diferite teatre, cu mult succes.

Ma mir de uimirea oamenilor de teatru, care nu sunt pregatiti pentru colaps, care vad o tragedie in taierea fondurilor de la primarie. Oamenii de teatru sunt primii vinovati ca au toot prelungit agonia, ca au trait ca in povestea cu para malaiata. I-au umflat pe alde Purcarete si Andrei Serban cu milioane, ca sa puna niste spectacole proaste, asa-zis elitiste, sa arunce – in ochii cui? – cu praf, sa dea impresia ca s-au occidentalizat. Ce teatru, ce actori, ce trupa au realizat spectacole care sa-i faca independenti de buget? Intre teatrul romanesc si teatrul american sau occidental este o prapastie la fel de mare ca si intre pensia mea si pensia unui scriitor din America, ca intre nivelul de trai al romanilor si cel al americanilor!

Era firesc sa vina scadenta, sa se taie sprijinul culturii, caci romanii au votat sa fie condusi de oameni corupti, de un guvern pus sa taie pensiile si sa scoata bani si din piatra seaca pentru a-si sustine falimentul. Fiindca, daca Romania merge pe calea capitalista, guvernul actual este falimentar pe toate planurile. Criza este profunda si guvernul se va prabusi, din cauza ca el trebuie de acum incolo sa reziste la revoltele de strada, cum este si mobilizarea tardiva a actorilor romani, care cer ca populatia, oamenii de cultura, iubitorii teatrului!, sa iasa in strada, sa le sustina falimentul.

O viata intreaga am fost om de teatru, dramaturg si critic, in primul rand, am scris numeroase carti de teatru, mii de cronici, au fost ani in care vedeam tot ce misca pe scandura, iubesc enorm teatrul romanesc, valorile lui, si tocmai de aceea i-am avertizat pe actori, pe minunatii mei prieteni actori, in cap cu George Motoi, Ovidiu Iuliu Moldovan, Nicolae Praida, Eusebiu Stefanescu, Badia (Ernest Maftei), Radu Beligan, Horatiu Malaele, Dinica si Moraru, Mircea Constantinescu, Ioana Bulca, Florin Piersic, o, sunt atat de multi, imi cer iertare, n-am cum sa-i pomenesc aici pe toti, i-am avertizat ca teatrele din Romania sunt niste fantome.

Si chiar daca obtin acum niste subventii, va fi o acoperire de moment, superficiala, nu de fond, fondul teatrului romanesc trebuie salvat cu o revolutie, cu o capacitate noua de renastere si promovare in conditii de libertate deplina, nu de dependenta de fondurile de la primarie! Cat poate sa mai tina aceasta subventie? Cat sa se dea mare cine stie ce Fecali, sa-si asigure simpatia actorilor, pentru cine stie ce festivism electoral? Ata (firea ei) e subtire, era firesc ca sandramaua sa se prabuseasca. N-am decat sa amintesc o paremie pentru situatia actuala: Rezista cine poate si poate cine rezista.

Comunismul era rai pentru cultura romana, capitalismul e de jale, e un sistem nemilos. Prin ceea ce se intampla acum cu institutiile culturale, cu teatrele, se arata ca in Romania, daca vrea sa se capitalizeze, este nevoie sa se petreaca o schimbare radicala. Acum se vede tot mai limpede ca Revolutia din decembrie 1989 a fost o mascarada / o confiscare cu un singur scop: sa fie ucis Ceausescu pentru ca sa se inscauneze iliestii, basestii si cei care au defilat la putere de atunci pana azi. Revolutia adevarata nici n-a inceput. Si actorii sunt primii care ar trebui sa fie pregatiti pentru ea. 

Grid Modorcea, Dr. in arte

Corespondenta de la New York


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here