Acasă Evenimente culturale Expozitii Corespondenta din SUA : Lumina lui Pedro Almodóvar

Corespondenta din SUA : Lumina lui Pedro Almodóvar

96
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

În seria de evenimente culturale din Manhattan, la loc de cinste poate fi pusă expoziţia unui mare cineast, care se prezintă şi ca artist plastic, de fapt, ca fotograf. Este vorba despre marele cineast spaniol Pedro Almodóvar (n. 1949), foarte popular şi în America, fiindcă a fost încununat cu două premii Oscar pentru filmele Todo sobre mi madre (2000) şi Hable con ella (2002), pe lângă zeci de alte premii internaţionale

Această surpriză ne-a fost prilejuită de faimoasa Marlborough Gallery, la locaţia sa din buricul târgului, de pe 57 St., unde atmosfera a fost tipic hollywoodiană. Este de neimaginat câtă lume, câte staruri s-au adunat să-l vadă sau să-l întâlnească pe Almodóvar, aflat la prima sa expoziţie la New York.

Nu vă dau decât un nume, pe David Duchovny, starul din serialul Dosarele X, care era îmbrăcat lejer, sportiv, cu un rucsac în spate, parcă venise de la un joc de tenis, era singur, nimeni nu părea să-l recunoască, privea ca un leu de pradă spre locul unde se afla Almodóvar, înconjurat de un puhoi de lume. Nu ştiu dacă o fi ajuns să discute cu Pedro, nici dacă i-a văzut expoziţia, fiindcă trebuia să faci un efort de voinţă să părtunzi în sala unde erau fotografiile şi autorul lor.

Eu mă aşteptam ca Almodóvar să fie însoţit de Antonio Banderas sau de Penélope Cruz, actorii săi preferaţi, prezenţi în mai toate filmele sale, dar era înconjurat de alte personalităţi, precum Lola Garcia, asistenta sa, de la celebrul lui studio El Deseo, care, după dialogul substanţial pe care l-am avut cu Pedro Almodóvar, mi-a oferit adresa sa de corespondenţă.

Esenţial este faptul că Pedro s-a simţit extraordinar în mediul newyorkez. Se vedea dupa nevoia sa de a dialog cu toată lumea. Era ca un burete care absoarbe toate emanaţiile curioşilor. În dialogul cu el, i-am spus că există o mare diferanţă între filmele lui, marcat erotice, obscure, suprasenzuale, la limita pornografiei, şi tablourile din expoziţia sa, numită „Waiting for The Light” / Aşteptând Lumina, tablouri ale luminii, ale frumuseţii, total edulcorate, printre ele fiind şi două omagii aduse lui Zurbaran şi Velázquez.

Ciudat că în cele 17 tablouri ale expoziţiei nu există nici un element de clarobscur, toate fiind pe aceeaşi temă: Vaze de flori, din sticlă sau ceramică, diverse, fie singure, fie cu flori ofilite în ele sau în jur. Mă aşteptam să fie desene, schiţe legate de opera sa cinematografică, în maniera lui Orson Welles (vezi albumul cineastului), dar sunt fotografii, prelucrate digital. Florile nu sunt imagini à la Ştefan Luchian, ci au o patină mortuară, deşi lumina le dă o coloratură princiară. Totul este majestic, ca şi tenhica de expunere, „digital print on cotton paper mounted on aluminium dibond” (imprimare digitală pe hârtie de bumbac montată pe suport de aluminiu).

Tot acest eveniment s-a desfăşurat într-o sală din faţă a galeriei, dar fundalul evenimentului Pedro Almodóvar a fost susţinut de o altă expoziţie, un fel de retrospectivă Marlborough, în care am revăzut copodopere cu care se mândreşte această galerie, lucrări faimoase semnate de Fernando Botero, Francis Bacon, Claudio Bravo, Frank Auerbach, Jaques Lipchitz, Chu Teh-Chun, Richard Estes, Juan Genovés, Antonio López Garcia, Paula Rego sau Zao Wou-Ki, ceva uluitor, fascinat. Iar pe terasa galeriei, tronau lucrările masive, sculpturale, ale lui Beverly Pepper, George Rickey şi Magdalena Abakanowicz.

Deci evenimentul principal a fost susţinut de opere ale unor clasici moderni, de un mare impact la public. Sigur, a fost un public numeros, o atmosferă de competiţie sportivă, ca la Madison Garden, fapt care i-a plăcut foarte mult lui Almodóvar, care mereu dorea să fie în mijlocul vizitatorilor.

Cineastul spaniol este o prezenţă plăcută, ataşantă, mereu surâzătoare, este un om de statură potrivită, pentru vârsta de 70 de ani, cu părul alb tuns în stil pank (arici), cu pantaloni şi pantofi negri, dar cu o haină hollywoodiană, aurie, cu linii negre, în formă de tigru sau stup. O albină extraterestră, venită la New York să culeagă nectarul unor flori pe care încă nu le-a fotografiat. Probabil că îi place această lume a artei plastice, foarte diferită de lumea filmului, precum tablourile sale faţă de filmele pe care le-a creat. Eu i-am văzut şi comentat în cărţile mele multe dintre filme. Să le pomenesc:

Kika (1993)

Todo sobre mi madre (1999)

Hable con ella (2003)

Mala Educacion (2004)

Volver (2006)

Los abrazos rotos (2009)

La Piel que habito (2011)

În mod special în volumele FILMUL ROMÂNESC ÎN CONTEXT EUROPEAN şi FILMUL EROTIC se pot găsi lesne comentatriile la aceste filme. Aşa cum i-am spus şi lui Pedro, copleşitoare în ele este atomosfera sexuală, meandrele psihice ale personajelor erotice, o mistică cu totul specială a relaţiei bărbat-femeie, foarte diferită de a unui Fellini, congener în abordarea sexului slab, Pedro fiind destructiv, un spiriduş al eroticismului, al descărnării lui, cu amprente sadice, greu de reperat într-o expoziţie dedicată luminii.

Sigur, nimic nu este mai senzual decât florile. Să nu uităm că artista cea mai erotică a Americii şi a lumii este Georgia O’Keeffe, artista erotismului floral prin excelenţă. Iar dacă ne gândim că florile lui Almodóvar sunt ofilite, avem parcă un racord cu drama personajelor sale triste din Volver, Proasta creştere sau Vorbeşte cu ea. Meandrele psihologice sunt de natură sexuală, este o psihanaliză a raporturilor dintre eu şi alt eu, care uneori se identifică, fiindcă homosexualitatea are valenţe de identitate. În acest punct, poate fi apropiat de Lars von Trier.

În general, eroticul, în filmul spaniol, are o componentă imposibil de realizat în alte cinematografii. Şi să ne gândim la filmele altui mare cineast spaniol Alejandro Amenábar, autorul faimoaselor opere Mar adentro / Marea dinlăuntru (2004) şi Agora (2009), cu care Almodóvar este înrudit.

Cu un cuvânt, un eveniment memorabil, o sărbătoare a artei şi a luminii, căci suntem pe drumul Învierii spre Înălţare.

Grid Modorcea, Dr. in arte

Corespondenta de la New York


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here