Acasă Evenimente culturale Expozitii Corespondenta din SUA : Lumina tabletelor selenare

Corespondenta din SUA : Lumina tabletelor selenare

152
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Mi-a facut o deosebita placere sa o cunosc pe Laura de Santillana, o faimoasa artista italiana, aflata intr-un turneu mondial cu expozitia “Moon. From Kyoto to New York”. La New York a expus in Ippodo Gallery, o galerie japoneza, director Shoko Aono, care i-a facut artistei legatura intre Japonia si America, dat fiind ca galeria sa este o punte intre cele doua tari. Galeria se afla pe 86 St, in apropiere de Metropolitan Museum of Art, intr-o cladire ca un labirint, un simbol al fortei dolarului.

Atmosfera din galerie purta o amprenta japoneza, tinerele japoneze care intretineau protocolul erau ca in filmele cu samurai.

Dar ceea ce facea sarbatoarea acestui moment era Opera italiencei Santillana, venita din Italia ca Laura lui Petrarca, mai exact, venita de pe insula Murano, langa Venetia, ea fiind nascuta la Venetia, de unde ne-a adus minuni create prin arta focului.

Am avut ocazia sa vorbesc cu Laura despre miracolul vaselor de Murano, loc pe care l-am vazut in urma cu 15 -20 de ani si care m-a uimit. Am fost acolo impreuna cu Coriolan Babeti, pe vremea cand el era directorul Casei Romena din Venetia, fondata de Nicolae Iorga. Coriolan stia bine sa conduca o barca si am mers acolo cu barca institutului roman. Am stat o zi intreaga si am vazut cum plasmuiau mesterii de la Murano minunile artizanale, care au facut inconjurul lumii. Dar Laura mi-a spus ca de atunci aceasta cetate a sticlarilor s-a degradat, nu mai are faima de odinioara.

Ea a adus si un film, un documentar in care prezinta cum si-a creat operele, care arata ca niste placi duble, de diferite dimensiuni, in ineriorul carora are imprimata o pictura, o forma abstracta. Placile (ea le numeste tablete) se fac prin topirea si modelarea sticlei. Cand mesterul sticlar sulfa in lungul tub ca un cimpoi, bolul de sticla din capat se face rotund, ca un balon. Balonul incandescent se pune pe nicovala si se bate, pana devine plat. Forma rezultata este o materie din doua corpuri lipite. Care se taie la capete sub forma de tableta patrata. Iar tehnica pictarii lor este secrtetul artistei, probabil ca ea toarna culoarea in anumite faze ale prelucrarii. E nevoie de multa munca, de multe incercari, ca sa poti controla efectul culorii. Aceste corpuri duble, daca le privesti intr-o singura camera, luminata in clarobscur, ofera expresia unui spatiu extraterestru.

Am mai vazut astfel de minuni la Londra, creatia celebrului artist sticlar Dale Chihuli, dar la el totul este un spectacol floral, baroc, plin de exuberanta, un colorit extravagant. Sculpturile sale din sticla sunt monumentale, impodobesc piete, parcuri, ba au colorat acum cativa ani si Jocurile Olimpice. Am facut si un film numit Chihuli si transmis pe TVR.

Dar Laura este exact la extrema cealalta, operele sale sunt sobre, foarte economicoase in exuberanta, par venite dintr-un limbaj de samurai, un limbaj al umbrelor si al tacerii. De fapt, limbajul ei este selanar, ca si titlul expozitiei, Moon.

A realizat si o trilogie numita Bamboo, din sticla de un verde inchis, forme suple, de o mare eleganta, cu un rol important in cultura japoneza, fiindca simbolizeaza puritatea si norocul (“good fortune”). Shoko Aono ne spune ca la Kyoto, in toamna, Laura a combinat forme traditionale japoneze, precum kimonos si obi (esarfa), si le-a armonizat cu covoarele tatami, pe care le-a transpus apoi pe sticla, rezultand niste forme mai estetice decat cele japoneze, considerand ca arta ei este foarte subtila. Sa nu uitam, i-am spus lui Aono, ca Laura vine din tara care conserva 70 la suta din arta lumii. Iar rafinamentul ei s-a format in familie, in grupul Eros, alcatuit impreuna cu tatal ei, Ludovico, si fratele, Alessandro, apoi l-a dus pe Eros la Murano si l-a trecut prin arta focului.

Laura picteaza pe sticla ca un pictor pe panza. Ea chiar marturiseste: “My studio is in my head, where my ideas are born in glass. The artwork is my diary. / Studioul meu este in capul meu, unde ideile mele se nasc in sticla. Opera de arta este jurnalul meu”.

In general, placile par niste pietre transparente, pe care se afla urme selenare sau, altfel spus, urme arhaice. Sunt ca niste rune sau ca tablitele de la Tartaria, unde s-a conservat cea mai veche limba de pe pamant. Insa au dimensiuni mari, de exemplu Moon 6 are dimensiunile 27, 6 x 18, 5 x 3, 4 cm si un pret la fel de mare, 11 mii de dolari. Formele mari includ expresii de culoare, de regula un gri patinat, culori cat mai naturale. Amintesc de marile sculpturi /placi de piatra ale lui Isamu Noguchi si expuse in spatii publice. Nu intamplator, si placile lunare ale Laurei se afla in marile muzee ale lumii, mai ales in cele din America, de la New York la Los Angeles, fiindca ea a devenit americanca odata cu absolvirea Scolii de Arte Visuale in 1975.

Unele placi de sticla sugereaza altceva, ca avand in ele urme antropomorfe, de parca ar conserva fosile, urme de ominizi, oase, fluturi, frunze, cioburi de traditie, cum ar spune Lucian Blaga. In documentarul pe care ni l-a aratat Laura, vedem unele tablete puse pe apa, instalate ca niste borne, intr-un fundal de padure. Acest cadru natural le face sa semene cu niste semne extraterestre.

Artista nu urmareste decat sa produca efecte estetice. Conteaza foarte mult reflexia luminii, felul cum cade lumina pe aceste piese si pune in valoare o culoare sau alta. Apare un dialog intre luminia din exterior si lumina incorporata in vasul plat de sticla, producand un efect care nu pare pamantesc, de parca placile de sticla ar pluti intr-un spatiu intergalactic. Efectul de culoare este categoric dat de lumina care emana din interiorul placilor stravezii. Evident, cele doua placi sunt lipite, sunt gemelare, si transparenta lor produce acest efect dublu, care imparte culoarea in doua. Iar in cazul pictarii placilor, apar formele runice, arhaice, rudimentare.

Nu ma indoiesc ca mesterii sticlari de la Murano au si ei rolul lor, fiindca sunt artisti in arta focului, in prelucrarea sticlei, din care fac adevarate bijuterii (le-am vaut si recent minuile in aeroportul din Venetia, la un mare magazin de arta artizanala, care face legatura intre portile de transfer al zborurilor).

Dar sa-i dau cuvantul Laurei, care ne explica mai bine cum a prins acest miracol al luminii: “The glass tablets are envelopes in which the light lives and refracts; there is the surface work, a skin. This light that is incorporated in the object becomes the body of the object. Light is not outside, it’s inside, a liquid frame between the inside and the outside / Tabletele din sticlă sunt plicuri în care lumina trăiește și refractă; există munca de suprafață, o piele. Această lumină care este încorporată în obiect devine corpul obiectului. Lumina nu este în exterior, este înăuntru, un cadru lichid între interior și exterior”.

Asadar, fenomenul consta in acapararea luminii, cele doua parti ale tabletei sunt ca o gura de crocodil care insfaca lumina si o pastreaza. E ca in povestea lui Pacala care vrea sa prinda luna cu cofa si s-o vare in casa. Aici apare ideea de plic. Un plic poate conserva lumina? Diferenta este ca sticla este translucida si daca in “cadrul lichid” se pune culoare, tableta se coloreaza. Arta apare in masura pe care o pune artista, in echilibrul formelor, ca efectul sa fie pur estetic. E ca si cum luna are lumina in ea si noi o vedem cand razele soarelului cad pe ea, cand exista acest dialog intre interiorul lunii si lumina soarelui. Intre materie si harul artistei. Sigur, lumina lunii ne poate transforma in varcolac, ca in noptile pictate de Van Gogh, dar arta focului ne infrumuseteaza.

Grid Modorcea, Dr. in arte

Corespondenta de la New York


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here