Acasă Supliment Cultural Licitatii de arta Corespondenta din SUA : Un român printre titani

Corespondenta din SUA : Un român printre titani

92
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Va marturisesc ca am mers la licitatia “Contemporary Art Day” de la Sotheby’s, ce a avut loc azi, 17 mai, cand scriu aceste randuri, pentru ca am vazut o floare rara, un roman printre titanii artei americane: normal, Adrian Ghenie, artistul care si-a facut vad si la New York, dar nu suficient, este nevoie de multa munca si investitie daca vrea sa fie in rand cu acesti titani, care isi vand lucrarile lor modeste cu milioane de dolari.

Spun modeste, fiindca aici nu este vorba despre o competitie artistica, valorica din punct de vedere estetic, ci despre una mecantila, in care criteriul relativ si absolut este Dolarul. Asa cum am scris nu o data, cei care cumpara lucrari la licitatii urmaresc cota in dolari a artistului, uneori nici nu stiu nimic despre valoarea sa estetica. De fapt, nici nu-i intereseaza. De ce? Fiindca nici o casa de licitatii, nimeni, nu promoveaza asa ceva, tot ceea ce se promoveaza este cota vanzarilor unui artist sau altul.

Am ajuns sa stiu cu ochii inchisi, fara sa le vad, la ce sume se vand tablouri de Andy Warhol, Ed Ruscha, Cy Twombly, Edward Serra, Frankenthaler, Basquiat, Ad Reinhardt, Adolph Gottlieb, Cindy Sherman, Roy Lichtenstein, Donald Judd, Ellsworth Kelly, Calder, Willem de Kooning, Frank Auerbach, Shapiro, Chamberlain, Bourgeois, Rauschenberg, George Condo, Sol Lewitt, Tom Wesselmann, Oldenburg sau Richard Prince, circa 30-40 de nume, care se tot perinda pe la casele de licitatii si este foarte greu sa schimbi ierarhia.

Altfel, mi-e greu sa inteleg de ce un tablou modest de Laura Owens (lot 506), fara titlu, s-a vandut cu aproape un milion de dolari! Sau o prostie digitala ca un echer alb/negru cu o sageata, semnat de la fel de necunoscutul Wade Guiton, cu 1 100 000 de dolari! Pe zeci de lucrari modeste se aruncau cu sutele de mii de dolari! Nici o valoare estetica sau ideatica nu are mazgaleala Guns a lui Andy Warhol, dar s-a dat cu 650 000 de dolari! Ghenie a patruns in elita, prin Pace Gallery, iar Sotheby’s i-a vanat succesul american si londonez.

In cartea mea ARTISTI ROMANI LA NEW YORK i-am facut un amplu portret lui Ghenie si, la un moment dat, l-am comparat cu Halep. Unde era Halep acum vreo zece ani? La distanta de 10 poste fata de Serena Williams sau Maria Sharapova, dar acum le-a intrecut. Compar aceasta competitie cu tenisul fiindca si cota vanzarilor se poate calcula precum punctele la tenis. Tenisul nu tine cont de estetica decat daca aduce puncte, adica bani. E o competitie pragmatica, la fel si licitatiile. Dovada ca toti colectionarii americani cu care am vorbit nu discuta ceea ce cumpara in functie de placerea estetica, ci in functie de pulsul pragmatic. Ei nu spun ca achizitioneaza sau cumpara un tablou, ci ca investesc intr-un tablou. Achizitiile sunt investitii. Cei care au un surplus de bani, investesc in arta. Poate ca aici este partea pozitiva a afacerii, faptul ca Licitatia este un mod de a mentie interesul artistilor si pentru competitivitatea estetica, fiindca este posibil ca goana dupa castig sa genereze si valori estetice. Si ma gandesc imediat la o lucrare ca Abstraktes Bild / Imagine abstracta (lot 154), datata 1986, a faimosului artist plastic german Gerhard Richter, un adevarat titan, in care cota de vanzare, 2 500 000 de doari, coincide cu valoarea estetica.

Aceasta este idealul. Dar mi-e greu sa-mi imaginez ca Ghenie se mai gandeste daca sa mai creeze ceva demn de istoria artei romanesti. In caz ca s-a gandit vreodata. El se plaseaza in competitia cotei de vanzare. Aici, la Sotheby’s, unde a existat un maraton formidabil, in doua sezoane, loturile 101 – 281 si respectiv 401 -645, tabloul lui Graceland (lot 526), datat 2009, reprezentand o scena de cabaret cu un muzician la pian (totul pe fond rosu), s-a vandut cu 270 000 de dolari, dupa o licitatie scurta in patru trepte/ patru strigari.

Nesansa lui a fost ca a urmat unei serii de licitatii cu preturi mari, peste 2 milioane de dolari, de pilda, Cowboy de Richard Prince, 2 300 000 de dolari, Portage de Mark Tansey, 2 550 000 dolari, apoi Nerve de Ed Ruscha, 1 500 000 de dolari, Attention de Yoshitomo Nara, 1 250 000 dolari, si altele, tot la preturi foarte mari. De regula, dupa o asemenea serie, este sacrificat artistul mai putin cunoscut, adica exista un fel de diagrama, ca la starea vremii, dupa o serie de zile fierbinti, brusc se raceste.

Fara indoiala, este foarte greu sa tii piept titanilor, care sunt sustinuti si din ratiuni de prestigiu national (americanii tin cu dintii la orgoliul lor de a fi primii in toate), caci artistul roman pare o oaie ratacita, este izolat, se lupta singur, nu putem decat sa-i aplaudam vointa si sa-l urmarim, sa-i sustinem cursa cu posibilitatile pe care le avem (poate ne citeste cineva care sa-l ajute). Sigur, Graceland-ul lui Ghenie merita o soarta mai buna. Poate va veni si seria lui fierbinte.

Altfel, Tara Gratiei, tara artei, ramane un obiectiv tot mai indepartat. Dupa o serie de meciuri foarte bune, Halep se ineaca ca tiganul la mal, ca in turneul de la Madrid. Si locul din capul coloanei se vede acum ca prin ceata.

Grid Modorcea, Dr. in arte

Corespondenta de la New York


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here