Acasă Colţul specialistului Medic Cum ne pregătim sănătatea pentru sărbători

Cum ne pregătim sănătatea pentru sărbători

142
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  • Iarna este anotimpul în care se testează la maxim capacitatea noastră de apărare şi răspuns la bolile cu specific de sezon, în special pentru grupele de vârstă extreme, copiii şi vârstnicii. De aceea, pentru a ne bucura de sărbători cum se cuvine, trebuie să respectăm recomandările doctorilor, să ne ferim de excese de orice fel şi, nu în ultimul rând, să gândim pozitiv. “O bună imunitate se dobândeşte printr-un echilibru în dietă (alimente imunoprotectoare, cât mai multe şi mai variate), alături de câteva reguli de bază ce trebuie învăţate de la cele mai fragede vârste şi aplicate până la cele mai înaintate. Să urmărim astfel: odihna corespunzătoare, igiena corectă, lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv, consumul de alcool), evitarea tratamentelor agresive şi repetate cu antibiotice, mişcare cât mai multă în aer liber şi evitarea spaţiilor închise şi a sedentarismului prelungit.”, explică Luminiţa Florea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice, Centrul Medical ProVita – Diagnostic şi tratament. Specialistul ne îndeamnă să alegem în primul rând alimente cu valoare nutritivă mare, care aduc un aport proteic de bună calitate (carne albă slabă, peşte şi derivate, ouă, lactate şi brânzeturi cu aport mediu de grăsime în locul cărnii roşii sau bogatăîn grăsimi, procesate). Să optăm pentru alimente cu glucide integrale, nerafinate, care dau un aport energetic de durată, în locul glucidelor rafinate, a alimentelor bogate în făinuri albe şi zahăr, precum şi grăsimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale şi oleaginoase în locul grăsimilor animale, a derivatelor de tip tocături grase şi intens procesate. Nu în ultimul rând, să includem surse bogate în vitamine, minerale şi fibre: fructe şi legume din abundenţă, cât mai crude, nepregătite termic sau chimic. Astfel, nu mai avem nevoie de alte suplimente nutritive, oferindu-i organismului necesarul pentru anotimpul rece, inclusiv pentru efortul fizic de sezon. Sărbătorile vin cu obiceiuri multe și frumoase, obiceiuri care se regăsesc din plin și în belșugul gastronomic al meselor de sărbătoare, pe care nu trebuie să le transformăm însăîntr-o amenințare la sănătatea noastră. De aceea, fără să renunțăm la tradiții, putem adapta aceste rețete, să le facem mai dietetice și mai prietenoase. “Cele mai periculoase alimente pentru stomacul, pancreasul sau colecistul nostru sunt: salata boeuf, sarmalele, friptura de porc, cârnații din carne de porc sau ouăle umplute. Putem alege ingrediente mai dietetice (o maioneză mai ușoară, o carne mai slabă), metode de preparare mai potrivite (gătitul la cuptor sau grătar, în loc de prăjit) și să le consumăm cât mai simplu, cu salată din belșug și fără pâine, cartofi sau orez. Să nu uităm de tradiționalul cozonac, pe care este indicat săîl consumăm la masa de dimineață, împreună cu o cană de lapte/ ceai/ cafea, fără alte alimente.” Recomandă dr. Luminița Florea. Deşi există o puternică asociere a sărbătorilor cu relaxarea şi buna dispoziţie, pentru multe persoane ele reprezintă de fapt un moment dificil, în această perioadă confruntându-se mai mult decât în restul anului cu gânduri şi emoţii negative sau depresii. “Apropierea sărbătorilor, presiunea socială, aşteptările personale sau ale familiei, dificultăţile financiare pot reprezenta un stres suplimentar, agravând starea noastră psihică. Pentru a depăşi aceste momente trebuie să ne concentrăm pe lucrurile pozitive din viaţa noastră, acelea care funcţionează. Gândirea pozitivă poate duce la găsirea de soluţii, la rezolvarea concretă a problemelor şi la a obţine ceea ce ne dorim. Este mult mai profitabil să ne propunem ce să facem, ce vrem să obţinem, decât să ne gândim la ce să nu facem, ce nu vrem, ce nu avem. Să dăruim bunătate, răbdare şi înţelegere pentru cele mai frumoase sărbători!”, adaugă dr. Alexandra Siru, psiholog, Centrul Medical ProVita – Diagnostic şi tratament.                                                 CS

Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here