Acasă Jurnalul Bucurestiului Colţul specialistului Depresia de Sarbatori

Depresia de Sarbatori

397
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

[vc_custom_heading text=”Depresia de sarbatori – ce ne sfatuieste psiholog Carmen-Elena Ioan” font_container=”tag:h2|font_size:18|text_align:left|color:%23ffffff” google_fonts=”font_family:PT%20Serif%3Aregular%2Citalic%2C700%2C700italic|font_style:700%20bold%20regular%3A700%3Anormal” link=”url:http%3A%2F%2Fpsihologcenter.ro%2F||target:%20_blank” css=”.vc_custom_1450956314713{background-color: #0066bf !important;}”]

Sarbatorile sunt prilej de fericire pentru toata lumea, dar, din pacate, in realitate, in aceasta perioada foarte multe persoane sunt afectate de emotii negative, chiar depresie, ne explica d-na Psiholog Carmen-Elena Ioan de la www.PsihologCenter.Ro din Bucuresti.

Statisticile ne  arata ca in aceasta perioada a anului  incidenta depresiei creste. Politia, spitalele  raporteaza o crestere a tentativelor de suicid, a suicidului,  a problelemor datorate consumului de alcool, a violetei domestice. Specialistii  raporteaza o crestere semnificativa a numarului persoanelor care acuza stari de depresie . Sunt multe persoane care vor face un gest disperat macar din nevoia de a-si petrece sarbatorile in siguranta – intr-un spital, printe oameni.
Intr-un studiu realizat in America de Nord,  45% dintre persoane chiar  au spus ca, din acest motiv, se tem de sarbatorile de iarna.
Pentru ca suntem in plina iarna, ne-am propus sa aflam cate ceva despre depresia de sarbatori si cum sa facem sa ne protejam daca apare.

Ce este depresia de sarbatori?

Depresia de sarbatori este o forma specifica a depresiei si face parte din asa numitele tulburari afective sezoniere, adica cele care par a fi cauzate de anotimpuri si de conditiile meteorologice si implicite.
Fiecare dintre noi isi doreste sa fie fericit de sarbatori, sa respecte urarea “sarbatori fericite”.
Uneori insa, ne confruntam cu neputinta de a o respecta sau de a raspunde asteptarilor celorlalti, poate chiar asteptarilor noastre de la noi.

Cum se manifesta depresia de sarbatori?

Depresia de sarbatori poate imbraca forme variate.  Nu prea ne mai intereseaza ce se intampla in jurul nostru, resimtim oboseala, o dificultate in a ne trezi dimineata, devenim brusc mai iritabili, amanam cumpararea cadourilor, bucuria si agitatia celorlalti ne enerveaza.
Ca si simptome,  depresia de sarbatori prezinta anxietate, agitatie, scaderea interesului pentru placerile obisnuite, diminuarea capacitatii de concentrare, lipsa de motivatie pentru orice, tulburari de somn(apar insomniile sau nevoia exagerata de somn),modificari ale apetitului alimentar, sentimente de vinovatie, de inutilitate, somnolenta pe parcursul zilei, dificultate in concentrarea atentiei si realizarea eficienta a sarcinilor zilnice, retragerea in sine, evitarea activitatilor amicale, sociale si chiar familiale.

De ce apare depresia de sarbatori?

Depresia din perioada sarbatorilor poate aparea ca urmare a asteptarilor nerealiste de la viata, de la sine si de la ceilalti (sau chiar de la sarbatori), stresului crescut, agitatiei din jur cu petrecerile, cadourile, autoanalizei excesive asupra vieții personale,  conditiilor sociale si familiale, oboselii.
Si temperaturile scazute de afara si durata scurta a zilei pot predispune la aparitia unei depresii.
Privitul in exces la televizor de asemenea, favorizeaza depresia.

Evita DEPRESIA apeland la un specialist care te poate ajuta.

Tel: 0723-198.699

[vc_btn title=”Fa-ti o Programare” style=”3d” color=”danger” link=”url:http%3A%2F%2Fpsihologcenter.ro%2Fcontact-psiholog-psihoterapeut-carmen-elena-ioan-consiliere-psihologica-psiholog-bucuresti-piata-iancului%2F||target:%20_blank”]

Cine e predispus la depresia de sarbatori?

Poate ca o avem cu totii, dar o simţim diferit şi suferim în felul noastru de o tulburare afectivă sezonieră.
Educatia primita si modelul traditional ne obliga sa avem anumite comportamente specifice unei perioade in care “trebuie” sa impartasim emotii si sa ne bucuram de prezenta celor dragi.
Singuratatea este un factor care favorizeaza instalarea depresiei de sarbatori, cele mai vulnerabile fiind persoanele care au incheiat de curand o relatie, persoanele divortate, cele carora le-a murit partenerul si persoanele in varsta.

Cum putem recunoaste depresia de sarbatori daca o intalnim la cei din jur?

Persoanele afectate de depresia de sarbatori sunt destul de usor de identificat pentru ca in primul rand se izoleaza in casa, au comportamente sedentare (privitul la televizor, mancatul excesiv, consumul de alcool, somn), evita dialogul cu ceilalti.

Cum putem ajuta persoanele dragi predispuse la depresie?

Cel mai important ar fi sa le ajutam sa descopere ca nu sunt singure.
Indiferent ca avem sau nu un partener,nu e bine sa renuntam la placerea de a petrece timp cu prietenii, de a sta la masa cu rudele, de a primi invitati la noi acasa.

Cum ne putem feri de depresia de sarbatori ?

Fiecare dintre noi stie cel mai bine ce e potrivit pentru momentele dificile, e bine sa  experimentam cu curaj.
Daca ramanem ancorati in trecut, uitam sa mai traim in prezent. Este important sa reusim sa ne acceptam asa cum suntem, cu bune si rele, cu limite si calitati, cu bucurii si necazuri, cu impliniri si fara. Ideal ar fi  sa descoperim partea buna in orice lucru.
Putem incepe prin a renunta la tipare. Multi dintre noi devenim tristi pentru ca sarbatorile noastre sunt “altfel”. Exista convingerea ca sarbatorile sunt frumoase doar daca se petrec intr-un anumit fel si nu in altul. Acestea sunt doar autoconditionari, asteptari nerealiste iar neimplinirea lor ne poate face sa credem ca nu ne mai putem bucura. Complet fals! In fiecare an putem face lucrurile diferit si asta sa ne aduca bucurie.
Putem accepta de exemplu ca aceasta perioada nu este neaparat una de maxima fericire pentru toti si ca aceasta presiune este greu de dus pentru multi dintre noi.

Ce e bine sa  facem sa nu picam in capcana depresiei de sarbatori?

O recomandare mai practica este sa ne stabilim obiective realiste,  sa nu exageram cu pregatirile, sa renuntam la perfectionism, sa ne protejam sanatatea.
Si nici bugetul nu e de neglijat, e bine sa-l planuim cu atentie si sa nu-l comparam cu al celorlalti.
Sa ascultam muzica vesela, sa facem miscare – miscarea stimuleaza secretia de serotonina, hormonul responsabil cu starea de bine, sa facem lucrurile pe care le-am tot amanat.
Specialistii nutritionisti spun ca banana si ciocolata sunt alimente care contin serotonina , deci sa consumam si sa ne ajutam pe perioada iernii.
Perioada sarbatorilor este un bun prilej pentru oameni sa se implice in activitati caritabile. A oferi ne creeaza noua insine stari pozitive, in plus este un prilej de a face noi cunostinte care pot deveni prietenii. Sa ajutam un copil sau un batran cu ceea ce avem in plus material, emotional poate deveni cel mai frumos sentiment si pentru noi si pentru cel ajutat.
Daca e frig si preferam sa ramanem in casa, cel mai bine ar fi sa folosim televizorul pentru a urmari filme cu mesaj pozitiv, comedii, cu scopul de a ne imbunatati starea de bine.
Miscarea la sala de fitness sau chiar in aer liber, activitati alaturi de cei apropiati pot de asemenea sa ne readuca veselia.
In concluzie, depresia de sarbatori sau orice stare mai proasta in orice anotimp, ar trebui tratata cu o atitudine mai detasata din partea noastra. Tendinta generala este de a ne ingrijora pentru ca nu ne simtim foarte bine oricand si este generatoare de ganduri si emotii negative care, nu numai ca mentin dar si agraveaza starea.
Uneori este usor sa confunzi depresia de iarna cu tonusul general mai scazut care este foarte firesc pe timpul iernii  datorita temperaturilor scazute care, spun medicii, cresc presiunea arteriala, ingreuneaza gandirea si provoaca apatie. Zilele sunt  scurte si  innorate  si  prin absenta luminii  stimuleaza secretia de melatonina (hormonul somnului).
Pana la urma, sa ne amintim ca perioada sarbatorilor nu dureaza o vesnicie! Lucrurile reintra in normal dupa doua saptamani de vacanta.
Vestea buna este ca majoritatea cazurilor de depresie aparute in aceasta perioada nu sunt neaparat  forme grave. De multe ori este suficienta o mai buna organizare a timpului si a resurselor financiare, o mai buna evaluare a resurselor proprii si o stabilire mai realista a asteptarilor de la viata si de la noi insine.

Sa nu excludem nevoia intalnirii cu un psihoterapeut pentru a rezolva cat mai rapid si cat mai corect situatia.
Depresia usoara poate fi depasita dupa cateva sedinte de psihoterapie, specialistul ajutand persoana sa-si descopere resursele proprii, sa-si restabileasca prioritatile si posibilitatile.
Formele mai grave de depresie insa, necesita atentie pe masura.
Evaluarea facuta de un specialist si interventia acestuia in urma evaluarii pot ameliora starea depresiva si preveni evolutia acesteia.

Evita DEPRESIA apeland la un specialist care te poate ajuta.

Tel: 0723-198.699

[vc_btn title=”Fa-ti o Programare” style=”3d” color=”danger” link=”url:http%3A%2F%2Fpsihologcenter.ro%2Fcontact-psiholog-psihoterapeut-carmen-elena-ioan-consiliere-psihologica-psiholog-bucuresti-piata-iancului%2F||target:%20_blank”]


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here