Acasă Jurnalul Bucurestiului Evenimente Despre Jordan Peele și ”noi”

Despre Jordan Peele și ”noi”

74
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Problema pe care o ridică Jordan Peele nu este una nouă și de multe ori am considerat-o consumată. Rasismul adresat rasei negroide, asemeni holocaustului, a fost exploatat de cinema până la epuizare devenind o formă de manierism melodramatic sau aproape un subgen cinematografic. Cu toate astea, forma și atitudinea ce îmbracă cele două lungmetraje ale regizorului de culoare sunt noi și surprinzătoare. Get Out (2017) și Us (2019) au venit ca o adiere proaspătă de creativitate și original într-un moment în care subiectele rasiste devin tot mai mult un fundal fals al unor scenarii mult prea propagandistice și moralizatoare. Cele două filme sunt o reușită tocmai pentru că nu credeam și nici nu mă gândeam că s-ar putea face așa ceva.

Când am auzit prima dată de filmele lui am fost reticent, nu știam ce să cred de varianta unui thriller în care toată acțiunea merge înspre o critică adresată relației între rase. Părea o combinație stupidă asemenea muzicalurilor sf sau filmele horror-comedy și eram ferm convins că nu ar funcționa.

Us

Get Out (2017) este primul film scris și regizat de Jordan Peele. Filmul îl introduce treptat, printr-o tensiune hitchcockiană, pe Chris Washington (Daniel Kaluuya) în bizarul familiei ce se datorează a fi un întreg sistem de licitație de sclavi de culoare spălați pe creier și blajini.

Structura de horror funcționează perfect, regizorul știe că tema abordată e ultrafolosită, așa că preferă să o ducă înspre un straniu aproape necredibil, dar pe care îl susține puternic. Violența gratuită are un impact mai puternic decât situațiile revoltătoare și reale pe care ni le arată un film precum Green Book. Jordan Peele nu încearcă să ne educe despre ce e bine și ce e rău, ci se joacă cu tema rasismului ducând-o la limite. Dacă ar fi să compar cu cineva din afara cinemaului ar fi versiunea ecranizată a lui Stephen King, sau mai bine zis, filmele sale sunt standardul la care ar merita scriitorul american să aibă cărțile ecranizate.

ÎN CE MĂSURĂ GET OUT ȘI US SUNT BLAXPLOITATION ?
Jordan Peele este un regizor de culoare ce favorizează pe față actorii și personajele negroide, ambele filme ale sale fiind cu și despre negri. Cu toate acestea filmele sale nu sunt nici moraliste, nici istorice, nici propagandiste. Get Out și Us nu sunt nici urmașii filmelor din subgenul american blaxploitation ai anilor 70, adică versiuni ale filmelor de acțiune sau de aventuri făcute de negri, pentru negri și despre negri. Filmele sale sunt pentru publicul larg, ca și în cazul lui Jackie Brown, tot un film inspirat din subgenul blaxploitation feminist, dar regizat de un regizor caucazian, Quentin Tarantino.

O variantă modernă a filmelor subgenului sunt mai degrabă cele două participante la Oscar de anul acesta ce au fost primite cu căldură de Academie: Green Book (filmul anului 2019 la Oscar) și Black Panther (triplu premiant la Oscar). Ambele sunt niște blaxploitation-uri moderne ridicate la statutul de blockbustere, dar care rămân niște filme laudative și plate ce nu reușesc să iasă dintr-un favoritism rasial superficial.

Filmul cel mai bun cu care putem asocia Us și Get Out este Night of the living dead (1968), un horror în care problemele rasiale nu ghidează întreg filmul, ci susțin povestea ce creează analogii și trimiteri la actualitatea rasială a Americii șaizeciste. Filmul vorbește liber despre aceste lucruri datorită contextului cinematografiei americii anilor 60-70: o perioadă eliberată de sistemul de cenzură american și în care structura de rating abia începea să prindă formă, un moment în care regizorii au fost liberi să creeze și să spună ce vor.

Night of the Living Dead

La fel ca și în cazul lui Us, Night of the living dead preferă să nu vorbească direct despre rasismul ridicat la nivel de problemă națională pe planul american, ci alege să îl prezinte sub forma unei povești horror cu zombie, în care singurul supraviețuitor este Ben (Duane Jones), personajul de culoare al filmului. Cu toate că el singurul supraviețuitor al morților înviați, filmul punându-l într-un raport de superioritate față de restul personajelor , este ucis de poliție în finalul filmului, fiind confundat cu unul dintre zombi.

Night of the Living Dead

De fapt, pentru a spune dacă Us și Get Out sunt blaxploitation, sau mai degrabă o formă de neo-blaxploitation, trebuie să înțelegem ce a fost mișcarea și ce rezultate are în prezent. Filmele anilor 70 erau filme făcute pentru publicul de culoare, iar filmele contemporane, precum Green Book vorbesc despre dramele negroidului publicului larg. Jordan Peele nu face nici una, nici alta. Forma lui de favorizare a negrilor este alegerea de a spune poveștile unor personaje negroide, nefăcând însă referiri la drame istorice sau situații reale. Referințele lui rasiale sunt rupte de clasicul subiectului. Într-o oarecare măsură filmele sale sunt blaxploitation, dar în același timp, Jordan Peele este atât de original încât nu putem spune că filmele lui aparțin în totalitate genului, sunt atât de noi și rupte de restul cinemaului de până acum încât putem crede că este deschizătorul unui nou sub-gen. Filmele sale vor deveni cu siguranță un nou mod de a face cinema.

US (2019)
Cu ultimul său film Jordan Peele ridică ștafeta așteptărilor și mai sus. Povestea este una mai complexă, mai fantastică și mai atent spusă. Atmosfera creată este poate mai puțin apăsătoare, dar mult mai colorată și diversă. Replicile bine scrise conțin mai mult umor ce nu ne scoate din sentimentul de survival movie.

Us

Regizorul-scenarist construiește o poveste ce tratează totul mult mai politic și cu mai multe substraturi decât primul său film, problema nu mai este numai una rasială, ci una a ignoranței aproapelui. Răzvrătiții, sau sclavii ce se revoltă nu mai sunt o reprezentare rasială, ci una de clasă socială. Problema culorii aici devine mai degrabă o problemă a comunității în care ajungi să te naști, o problemă ridicată la nivelul țării. Într-un interviu pentru MTV Jordan Peele spune că intenția lui nu a fost să critice America post-Trump, dar nu e o coincidență prezența în filmul său a fricii comunității și a demonilor colectivi.

În același interviu el mai spune că cele mai înfricoșătoare filme ar fi cele filmate în locații idilice și frumoase, nu în case murdare și dărăpănate. Așa a făcut și Us. Filmul este frumos și atent filmat de la început până la sfârșit. Mult din el este filmat în lumina zilei, departe de colțurile întunecoase și claustrofobice ce sunt mult prea folosite și au devenit aproape o caracteristică a genului.

Us

Ideea doppelgängului a venit, spune Jordan Peele, dintr-o frică a sa din copilărie, o fobie de a se vedea pe sine, de a se uita întâmplător pe stradă și de a da peste el însuși, sau peste o copie a lui. Doppelgängerii familiei de culoare sunt cel mai probabil niște antagoniști ce vor intra în cărțile de istorie a monștrilor. Simplitatea lor șochează, regizorul a reușit prin niște costume banale, o mănușă și o pereche de foarfece să transforme eroii filmului în niște oglindiri grotești. Exceptând jocul actoricesc dual foarte bun, în special al Lupitei Nyong’o, costumația reprezintă criteriul principal prin care identifici personajele.

Întrebat ce înseamnă această mănușă de piele, regizorul face referire la mai multe presonaje ”cool” din istorie ce poartă o singură mănușă: Michael Jackson (imaginea căruia a fost în ultimul timp pătată și învăluită în controverse, în ochii publicului existând mai multe variante de Michael), Freddy Krueger și OJ Simpson (fostul jucător de fotbal american care, acuzat de crimă, a fost pus să încerce proba crimei, o mănușă pătată de sânge ce s-a dovedit a fi mult prea mică pentru mâna lui – există anumite voci ce susțin că mănușa ar fi fost schimbată cu una falsă și intenționat nepotrivită).

Us

Scenariul nu alege o singură linie pe care să meargă, are și o dimensiune mistică și stranie, este și o critică politică a societății de astăzi, este și un film inspirat de mișcarea blacksploitation. La fel ca multe povești bine scrise, toate aceste straturi se întrepătrund pe diferite nivele.

Filmul nu explică prea mult cum și de ce există dublurile din subterană, ci se concentrează pe atitudinea și reacțiile protagoniștilor. Regizorul se joacă cu trimiteri și conotații: prezența orei 11:11 ce ne reamintește că toate aceste coincidențe nu sunt întâmplătoare (cu toate acestea repetiția constantă nu duce spre un mare secret, ci doar amplifică sentimentul de inevitabil și fatal), iepurii ce par niște animale pe cât de blănoase și blajine, pe atât de înfricoșătoare și demonice, arhitectura subteranului de tipul Odiseei Spațiale, oglinzile și parcul de distracții contribuie la atmosfera generală a lungmetrajului. Neînțelegând toate aceste lucruri întreaga dimensiune subterană se plasează într-o zonă obscură și mistică care, prin faptul că nu o înțelegem, o acceptăm ca prezență cotidiană.

Us

La fel ca și la Stephen King, Jordan Peele nu construiește întreaga poveste cu scopul de a ne explica cum și de ce sunt lucrurile așa cum sunt, ci alege să își susțină atmosfera filmului cu ajutorul acestor întrebări fără răspuns. Pentru ei neexplicabilul și fantasticul sunt tușe ce îmbogățesc întreg aspectul operelor lor.

Us este un film cu o puternică dimensiune feministă. Adelaide Wilson este o Ellen Ripley de culoare ce uită de fobii și se luptă cu demonii în roșu pentru a-și proteja copii. Forma de survival a filmului se aseamănă cu Alien, pe tot parcursul poveștii Adelaide fiind cea în jurul căreia se învârt lucrurile. Inclusiv doppelgängerul ei, Red, este un antagonist superior celorlalți, ambele femei ajungând capii propriilor familii. Nu este primul film blaxploitation feminist. Înainte de el a fost Jackie Brown, cu toate astea Adelaide nu este luptătoare în felul lui Jackie, ci este o Ripley ce se revoltă forțată de niște situații extreme, lupta lui Wilson și Ripley fiind cu niște monștri, nu un conflict al femeii cu bărbatul contemporan.

Us

Cheia filmului este în relația dintre femeie și copia ei. În final aflăm că de fapt Adelaide este cea din subterană, care atunci când erau mici i-a luat locul lui Red în lumea de sus, conflictul dintre cele două devenind o reprezentare a diferențelor de trai în America și nu numai. Dincolo de dimensiunea fantastică, filmul vorbește despre existența a două Americi ce trăiesc foarte aproape una de alta, dar sunt extrem de diferite. Nu numai America trăiește această trunchiere, și la noi există două Românii și nenumărate alte țări trec prin despărțirea majoră a felului de trai dat de discrepanța financiară și de lipsa de educație.

Au săracii dreptul de a se răzvrăti? De a protesta? E corect ce a făcut? O putem învinui pe Adelaide pentru că a lăsat-o pe geamăna ei în Iadul subteran? Dar pe Red? Ea nu a fost corectă, dar oare viața a fost corectă cu ea? Există una bună și una rea? Toate întrebările astea fără răspuns au plecat de la niște idei ce mulți gânditori și conducători de-a lungul istoriei le-au ridicat. Jordan Peele nu încearcă să le răspundă, ci doar să le amplifice în mințile spectatorilor săi.

Noi vedem versiunea poveștii învingătoarei. Nu avem de ce să o judecăm, nu există o femeie bună și alta rea, totul depinde de contextul în care trăiești. Regizorul contestă ideea de bun și rău absolut. Red nu e latura rea a Adelaidei, ci o posibilă Adelaida, dar care, datorită lumii în care a crescut, a ajuns altceva.

Us

Jordan Peele a spus că filmul lui este despre cum noi vom valorifica tot timpul ce este al nostru mai mult decât ce este al celuilalt.

Regizorul ce s-a lansat ca scriitor și actor de comedie folosește stilul horror într-un fel foarte diferit de producțiile genului din ultimii ani. Nu este agresiv cu spectatorii, nu profită de tehnicile clasice de a ne speria, nu are nici jump scare-uri, nici muzică mult prea puternică, cu toate acestea nu încearcă să facă altceva decât un thriller. Filmele sale reușesc să fie atât filme de gen cât și filme de autor. Jordan Peele este comod în interiorul genului nesufocându-se în structura rigidă de horror, ci o folosește la maxim pentru a-și spune poveștile și ideile proprii unui public cu care îi place să se joace negându-i vechile așteptări și lansând altele noi.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here