Acasă Jurnalul Bucurestiului Evenimente Galateea Group, în Capitala „ceramisticii” româneşti! Jurnal vizual – Ion Bogdan Lefter

Galateea Group, în Capitala „ceramisticii” româneşti! Jurnal vizual – Ion Bogdan Lefter

85
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Galateea Group, în Capitala „ceramisticii” româneşti!

Am mai spus-o: mica Galerie Galateea de pe Calea Victoriei e de ani buni unul dintre cele mai efervescente spaţii expoziţionale ale Capitalei, poate cel mai luminos! Gestionată din 1953 de Uniunea Artiştilor Plastici, botezată cu numele creaţiei lui Pigmalion în 1975, a fost preluată în 2011 de gruparea ceramiştilor bucureşteni, care au şi „rebranduit-o”, internaţionalist, drept Galateea Contemporary Art. Cunoscătorii tot Galateea-i spun, fireşte!

Domeniul, aflat, ca toate „decorativele”, mai numite şi „aplicate”, la intersecţia dintre creativitatea plastică şi tehnicile meşteşugăreşti, are o dimensiune experimentală aşa-zicînd intrinsecă, derivată din lucrul cu materialele care-şi schimbă starea de agregare, se topesc în cuptoare şi se solidifică prin răcire, în matriţe modelate de artişti, care mai intervin şi pe parcurs, introduc variaţii, fac combinaţii, vor aplica şi alte straturi sau coloranţi sau substanţe care contribuie volumetric ori cromatic prin prefaceri, prin oxidări şi prin alte interacţiuni chimice, într-un spectru foarte larg de libertăţi combinatorii. Obiectele rezultate, tridimensionale, practic sculpturi din ceramică, gresie şi alte materii arse, acceptă – vasăzică – şi intervenţii pe suprafeţe, bidimensionale, grafice ori picturale, pot prelua şi componente din lemn, sticlă, metal, hîrtie şi carton, din orice, au – pe scurt – un inepuizabil potenţial de versatilitate. Dezvoltă serii, se prefac progresiv, „evoluează”, au un dinamism pe care marea artă clasică, imobilă, de o monumentalitate patrimonială, o refuză. Alunecă rapid din realism în nonfigurativism, explorează formal, dar şi revin, fără efort, la sugestiile „mimetice” şi la „cópiile după natură”, la siluete antropomorfe sau zoomorfe, la contururi şi aglomerări parcă vegetale sau înapoi la materialitatea grunjoasă ori lutoasă a pămîntului, a materiilor care definesc branşa. De obicei de dimensiuni mici, „ceramicile” se „mişcă” dezinvolt, se expun uşor şi flexibil, mai sus, pe postamente şi pe alte suporturi, ori jos, pe suprafeţe abia supraînălţate sau direct pe podele, se caţără şi pe pereţi sau vin către mijlocul încăperilor, alcătuiesc ansambluri, „instalaţii” şi „scenografii”. Te atrag şi te „provoacă”, te impresionează şi te amuză, le dai roată încercînd să descoperi din ce şi cum au fost făcute, îţi vine să le ridici şi să le pipăi, să le testezi porozităţile, asprimile ori suprafeţele lise, lucioase, fine. Ne pun în faţă un univers… divers, plurivers (!), de obiectualităţi expresive şi cultivate, bogat-cultivate, în toate sensurile, de la cele mai concrete, ale prelucrării, la reflexivitatea încorporată, conceptuală şi mai larg-culturală: o lume „alternativă”, mereu surprinzătoare, interesantă, fascinantă!

În Bucureşti s-a constituit de la o vreme o puternică „falangă” de ceramiste şi ceramişti, foarte active şi activi, cu idei, de o spectaculoasă productivitate, creaţiile lor cerînd expuneri ritmice, pe măsura proliferărilor din ateliere. Au primit – aşadar – Galateea: o singură sală, nici minusculă, dar nici mare, de circa 30, poate 30 şi ceva de metri pătraţi (din ochi!). Luminoasă, spuneam: şi la propriu, căci are întregul perete dinspre stradă din sticlă. În rest – paralelipiped alb, receptacol primitor pentru carnavalul micilor obiecte invadatoare. „Grupul de iniţiativă”, constituit în 2009: Ioana Şetran, Cristina Popescu Russu, Gherghina Costea, Vasile Cercel, Georgiana Cozma, Romana Mateiaş, Aniela Ovadiuc, Mónika Pădureţ, Bianca Boeroiu, Simona Tănăsescu, Cristina Bolborea şi Adela Bonaţ. „Manager de proiect”: Cristina Popescu Russu. După reamenajare, care a durat doi ani – lansarea propriu-zisă, în decembrie 2011, ca galerie de ceramică. S-au adăugat ulterior Nicolae Moldovan, Lucia Lobonţ şi, ultim sosit, Vlad Basarab. În secţiunea de „Artişti reprezentaţi” de pe site-ul galeriei (de unde preiau informaţiile) mai apar Ioana Stepanov, clujeanul Ernest Palko, tîrgu-mureşeanca Mana Bucur, Diana Butucariu, emigrată în Suedia, şi Anca Vintilă Dragu. Lista se mai poate extinde şi cu alţi ceramişti bucureşteni, de pildă cu binecunoscuta Daniela Făiniş, la Galateea au mai expus şi alţii, mulţi, mai ales tineri, dintre absolvenţii din ultimii ani ai secţiei de specialitate de la Universitatea Naţională de Arte, plus că – aşa cum am mai avut, de asemenea, ocazii să arăt – sînt susţinuţi şi găzduiţi colegi de la Cluj, Baia Mare şi de prin alte locuri, cu toţii participînd la entuziasmanta etalare de fantezii experimentale pe care nu-ţi vine să-ţi crezi ochilor văzînd-o cuprinsă, de-a dreptul „înghesuită”, în spaţiul restrîns dar – iată! – luxuriant al Galateei. Aici e – la urma urmei – „miezul” mişcării, un soi de Capitală a „ceramisticii” româneşti!

Din decembrie 2018 (vernisaj pe 17 ale lunii) şi pînă în februarie (15) 2019 – expoziţia Galateea Group, de asumare a proiectului. Au mai fost prezentări colective, repetate, însă acum e adoptat genericul englezesc, de parcă ar fi vorba despre o trupă… rock cu denumire mitologizantă, „new age”-istă! Gestul, evident programatic, vine să mai îngroaşe o dată profilul galeriei şi al mişcării. Participă (în ordine alfabetică): Vlad Basarab, Bianca Boeroiu, Cristina Bolborea, Adela Bonaţ, Gherghina Costea, Georgiana Cozma, Lucia Lobonţ, Nicolae Moldovan, Aniela Ovadiuc, Cristina Popescu Russu, Ioana Şetran, Simona Tănăsescu, iar Anca (Vintilă) Dragu e anunţată pe afiş ca „invitată”, mai recent integrată, deci… nu chiar membră a „Galateea Group” sau proaspătă membră! Din nucleul vechi lipsesc Vasile Cercel, Romana Mateiaş şi Mónika Pădureţ.

Trăsăturile ştiute: diversitate, apetit experimental exhibat, înclinaţii simbolizante, expresivitate, vivacitate, graţie, ispite ludice.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here