Acasă Supliment Cultural La pas prin galeriile bucurestene La pas prin galeriile bucurestene: recomandările inceputului lunii decembrie ale partenerului media...

La pas prin galeriile bucurestene: recomandările inceputului lunii decembrie ale partenerului media Jurnalul Bucurestiului

Articolul face parte din ciclul ”La pas prin galeriile bucurestene”, rubrică infiintată de mine si consacrată deja, din luna Mai 2015, in ziarul Jurnalul Bucurestiului. Ziarul Jurnalul Bucurestiului si agentia de presă Intell News (al căror Senior Editor sunt) au plăcerea să fie parteneri media pentru toate aceste expozitii.

96
0
DISTRIBUIȚI
Palatul CEC(fragment), București, Calea Victoriei nr. 13, fotografie de Claudiu Victor Gheorghiu, iunie 2016
Raspandeste cu incredere
  • 18
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    18
    Shares

Articolul face parte din ciclul ”La pas prin galeriile bucurestene”, rubrică infiintată de mine si consacrată deja, din luna Mai 2015, in ziarul Jurnalul Bucurestiului. Ziarul Jurnalul Bucurestiului si agentia de presă Intell News (al căror Senior Editor sunt) au plăcerea să fie parteneri media pentru toate aceste expozitii.

 

 

Expoziţia “Gânduri” a grupului Prolog la la Galeria Romană

 

Ziarul Jurnalul Bucurestiului si agentia de presă Intell News (al căror Senior Editor sunt) au plăcerea să fie parteneri media ai Galeriei Romană.

Comunicat de presă:

Sărbătorile de iarnă prilejuiesc din nou, întâlnirea mult așteptată cu PROLOG.

Galeria Romană vă invită cu drag la deschiderea unei noi expoziții a grupului Prolog, intitulată GÂNDURI.

Christian Paraschiv, Constantin Flondor, Horea Paștina, Mihai Sârbulescu, Valentin Scărlătescu, Ion Grigorescu – toți vor fi din nou prezenți pe simezele Galeriei Romane, cu lucrări cu teme consacrate, dar și cu multe surprize.

Cuvântul de deschidere va fi ținut de dl. Sever Voinescu.

Deschiderea expoziției va avea loc în data de 7 decembrie, cu începere de la ora 19.00, la sediul galeriei din Bd. Lascăr Catargiu, nr. 1.

Parteneri: Catena pentru Artă;

Parteneri media: Evenimentul Zilei, Senso Tv, Jurnalul Bucureştiului, Intell News, Modernism.

 

Prolog ROMANA

 

 

Expoziţia „ Cori Spezzati ” la galeria Rotenberg-Uzunov

 

Ziarul Jurnalul Bucurestiului are plăcerea să fie partener media al galeriei Rotenberg-Uzunov.

In perioada 28 noiembrie -10 decembrie 2018, Galeria Rotenberg-Uzunov găzduieste expozitia „ Cori Spezzati “, cu lucrări semnate de Lena Vieru Conta.

Expozitia se poate vizita de marți până sâmbătă, între orele 14:30 – 19:30, iar galeria este localizată in buricul Bucurestiului, lângă Ateneul Român, str. Constantin Esarcu nr. 1, coproprietari Mihail Rotenberg si Eduard Mircea Uzunov.

Comunicat de presă:

Impresii pe marginea unei expoziții

“ Încep aceste rânduri/gânduri despre noua expoziție a Lenei Vieru-Conta cu o amintire personală: în urmă cu două decenii, o întâmplare fericită ne-a făcut să citim și să analizăm împreună câteva texte fundamentale din zona studiilor vizuale contemporane; m-am întrebat atunci ce motivație intelectuală determina o pianistă sensibilă și talentată să consume un timp prețios încercând să descifreze misterul imaginilor. Am admirat însă efortul interdisciplinar asumat de muziciana care alesese să-și realizeze studiile masterale în cadrul Universității de Arte din București, cercetând opera lui Paul Klee din perspectiva dualității pictură-muzică. Melomană pasionată la rândul meu, am urmărit întotodeauna dialogul dintre cele două limbaje artistice, căutând exemple relevante pentru un dialog care mi s-a părut adesea mai semnificativ decât cel clasic, ce opunea pictura poeziei: ut pictura poesis.

Aveam să descopăr mai târziu că Lena Vieru-Conta este și o artistă vizuală cu un potențial creator remarcabil, pe care l-am descifrat în tensiunea vizual-haptic cultivată în mai toate lucrările sale. Un moment fericit care ne-a adus din nou împreună a fost expoziția sa Tempo rubato din primăvara lui 2010. Am înțeles atunci de ce o pianistă dorea să (și) picteze: pentru ca imaginea care se naște mental din jocul imprevizibil al clapelor să prindă formă fizică în colajele ce îmbinau diversele tehnici picturale cu inserțiile textile. Mai obișnuită cu exercițiul muzical practicat de plasticieni ca violon d’Ingres, am descoperit atunci, în operele Lenei, exerciții vizuale ca transpuneri muzicale. Îmi amintesc precis lucrarea intitulată Prestissimo: la prima vedere, mi-a răsunat în minte ultima parte din prima sonată beethoveniană. Eram atunci într-un dialog oarecum dizarmonic cu autoarea însăși, care afirma că practică cele două arte în paralel, fără să aspire neapărat la un dialog. Mi se părea, dimpotrivă, că ele sunt inseparabile în demersul practicat de Lena Vieru-Conta, pentru că se potențează și se reliefează reciproc. Inevitabil subiectivă, am privilegiat dimensiunea vizuală, considerând că-i putea oferi artistei o mai mare libertate de creație, în raport cu limitările interpretării muzicale (pianistice, în acest caz). Consideram, în egală măsură, că dimensiunea de materialitate distinctivă a artelor plastice putea explica pasul făcut de la pian la șevalet.

Ce ne dezvăluie actuala expoziție a Lenei Vieru-Conta? Dacă pornim de la titlu, Cori spezzati, suntem din nou confruntați cu aluzia muzicală, mai mult decât explicită: dincolo de traducerea fidelă, e vorba, cred, de discursuri muzicale care angrenează spațiile în care sunt performate, deci de provocarea unui dialog în care partenerii sunt sunetul și spațiul.

În cazul lucrărilor expuse acum, dialogul se ramifică, privilegiind imaginea (și) în raport cu textul literar (teatrul, mai precis) în două secțiuni distincte: prima (și cea mai consistentă, din perspectivă cantitativă) reprezintă meditațiile vizuale pe marginea Neguțătorului din Veneția de Shakespeare, în vreme ce a doua se concentrează asupra piesei État de siège de Albert Camus. Aluzia muzicală, inteligent aleasă de Lena, ne trimite la spațiul venețian contemporan cu Shakespeare, al manierismului și inceputului erei baroce, marcate deopotrivă de o remarcabilă efervescență de înnoire artistică. Nu putem să nu ne gândim la Gioseffo Zarlino, autorul tratatului muzical Istituzioni armoniche, care avea să-l influențeze decisiv pe Nicolas Poussin, inspirându-i teoria modurilor în pictură. Astfel, pictorul filosof a putut descifra mecanismul intern coerent al unei opere și capacitatea acesteia de a genera nu doar pasiuni, ci și ethos.

Tot așa, Veneția Lenei Vieru-Conta rezumă intuitiv și retrospectiv, o sumă de empatii și exigențe etice. Peisajele vag decrepite ne oferă o binevenită alternativă la vederile (inevitabil) turistice: fără a eluda detaliile figurative uneori explicite, ele ilustrează urmele vizibile ale timpului scurs din zorii modernității shakespearene până azi, iar mijloacele plastice mobilizate sunt în acord în sensibilitatea contemporană. Lena cultivă cu predilecție spontaneitatea schiței în culoare (fie ea acrilică sau textilă) și dimensiunea haptică a colajului textil. Această tehnică mixtă este o marcă personală, studiată cu atenție, practicată cu tenacitate și subtilitate de artistă cu scopul explicit de a crea sinesteziile vizual/tactil/auditiv. Atât schițele înfățișând personajele, cât și vederile venețiene sunt, în primul rând, impresii și improvizații compoziționale ce anulează distanța și ierarhia dintre genurile picturale tradiționale: portretul și peisajul. Subsumate unei intenții scenografice, ele oferă spectatorului un parcurs vizual de la detaliul recognoscibil (fie prin atributele de costum ale personajelor, fie prin detaliile arhitectonice venețiene) la ansamblul compozițional abstractizant. Între acestea două se situează lucrarea înfățișând ghetoul venețian, în care localizarea devine voit imprecisă, iar diferența specifică (ilustrată în piesa lui Shakepeare) se transformă într-un generic gen proxim, acoperind alte posibile spații și epoci.

Dacă privim astfel seria lucrărilor inspirate de Neguțătorul din Veneția, putem înțelege mai lesne alăturarea lor cu cele trei compoziții evocând starea de asediu camusiană. Spectatorul se confruntă aici cu o dimensiune haptică pregnantă în colaje predominant textile, în care detaliul prețios (firele strălucitoare, fragmentele de cusături și broderie) eludează orice dimensiune decorativă, accentuând, dimpotrivă, o tensiune dramatică, în acord cu intenția lui Camus, explicită în mărturia sa: Mon but avoué était d’arracher le théâtre aux spéculations psychologiques et de faire retentir sur nos scènes murmurantes les grands cris qui courbent ou libèrent aujourd’hui des foules d’hommes.

Aceste strigăte răsună în compozițiile Lenei Vieru-Conta prin contrastele cromatice și expresivitatea măștilor negre, care devin astfel un lait-motiv al seriei.

Se cuvine subliniat că, zăbovind auspra acesor exemple literare, artista nu ilustrează, ci interpretează. Mi se pare că regăsesc aici un anume tip de raportare la literatură, care devine pretext şi nu suport, permitând păstrarea distanţei faţă de text. Literatura devine astfel un fundal al picturii: ca o muzică de fond, necesară, dar niciodată copleşitoare.

Astfel am descifrat actuala călătorie în lumea formelor săvârșită de Lena Vieru-Conta. Inspirată de două piese de teatru, depărtate în timp și spațiu, dar împărtășind unele constante dramatice ale istoriei umanității, artista a creat un corpus de compoziții plastice menite să acționeze ca aluzii vizuale, nu ca ilustrații explicite. Ele par totodată să confirme afirmaţia lui Mario Praz că ut pictura poesis este de fapt o punere în gardă a poeţilor, căci pictura demonstrează că arta nu-şi atinge cu adevărat culmea decât în măsura în care păstrează legătura cu vizibilul.

Misterioasă rămâne inspirația muzicală ce se ascunde în spatele imaginilor. Spectatorul pare să fie invitat să aleagă muzica preferată, pentru a-și crea propriul fundal sonor, fără de care orice text, dar și orice imagine rămân, în mod paradoxal, neîmplinite…”

text: Ruxandra Demetrescu

Parteneri culturali: ArtWall, E-Zeppelin, Feeder.ro, Igloo, Jurnalul Bucurestiului, Modernism.ro, Radio Romania Cultural, Radio Guerilla, Șapte Seri.

 

uzunov

 

 

Expozitiile “Imagini elementare” si “ Remember ” la Art Yourself Gallery

Ziarul Jurnalul Bucurestiului si agentia de presă Intell News (al căror Senior Editor sunt) au plăcerea să fie parteneri media ai Art Yourself Gallery.

Art Yourself Gallery continuă seria expozitiilor 2 in 1 cu care ne-a obisnuit, recte “Imagini elementare” de Ovidiu Avram si “ Remember ” de Marcel Guguianu.

Expozitiile vor avea vernisajul pe 5 decembrie, ora 18:00, se pot vizita in perioada 5 decembrie 2018- 31 ianuarie 2019. Adresa galeriei: Bd. Dacia nr. 51, etaj 1, sector 1, Bucuresti. Programul de vizitare este următorul: marti-vineri: 12:00-19:00; sâmbăta: 10:00-13:00.

 

artyourself

 

 

Grupaj de: Claudiu Victor Gheorghiu, Senior Editor al paginii de Cultură a agentiei de presă Intell News si al ziarului Jurnalul Bucurestiului; artist vizual, afilieri: Asociația Filială Artă Plastică Religioasă și Restaurare a UAP din România : AFAPRR, totodată consilier media si al Comitetului Director al AFAPRR a Uniunea Artiștilor Plastici din România si membru al Consiliului Director al Visarta(Societate de gestiune colectivă a drepturilor de autor în domeniul artelor vizuale), 2 decembrie 2018

 

1. CVG, foto oficiala
Claudiu Victor Gheorghiu, Senior Editor al paginii de Cultură a agentiei de presă Intell News si al ziarului Jurnalul Bucurestiului

Raspandeste cu incredere
  • 18
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    18
    Shares
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentHistoria.ro : De pus în ramă!
Articolul următorExpoziție irano-română la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
My name is GHEORGHIU CLAUDIU VICTOR and I was born in October 1967 in Bucharest. In 1998 I took the master degree at University from Bucharest , the Faculty of History- universal old history section- with theme (CONSTANTIN the GREAT and CHRISTIANITY) at professor LIGIA BARZU. In 1991 I graduated Art School , PAINTING section with TITU DRAGUTESCU. I painted sacred pictures from 1990.I paint in technique tempera or tempera with egg on wood. During the period 1992-1994 I was managership at COLEUS modern art gallery . I am member of the Association Branch of Religious Plastic Arts and Restoration : AFAPRR of UAP from Romania: Romanian Fine Arts Union from 9th of April 2016, admitted by contest. I was member in Plastic Background(FP) belong Romanian Fine Arts Union (UAP) from 7th of December 2000, admitted by contest. From 25th of May 2015 I was elected Media advisor of the Steering Committee of the Association Branch of Religious Plastic Arts and Restoration : AFAPRR of UAP from Romania: Romanian Fine Arts Union. From 2014 I am member VISARTA( from March 31, 2017, I was elected in the Steering Committee of Visarta, during the period 2017-2022), the Romanian Visual Arts Copyright Collecting Society. I have 4th Personal Exhibitions with sacred art organized by UAP from Romania- Romanian Fine Arts Union in Bucharest (2001,2003,2004 at ArTei Gallery, 2007 at Galateea Gallery) and another at Silva Gallery in Busteni(2007-2008). I have also 2 Personal Exhibitions in Italy : I was Honor Guest, representing Romania, with sacred art, June 2003 at Pisa and in October 2006 ”The ICONS, sacred pictures in contemporary world” at Viadana(Mantua). I won some prizes in Italy and I participated, admitted by contest, at some art fairs and international exhibitions around the world, representing Romania: most of them in Italy, but also in France, Greece, Japan, South Korea, Switzerland, Peru. From May 2015 to January 2016 I was Contributing Editor at CULTURE (Fine Arts, Exhibitions, History, Religion) at the newspaper Jurnalul Bucurestiului. From 17th of January 2016 I was advanced Senior Editor at the same newspaper . From 1st of November 2015 to 31st of December 2016 I was Contributing Editor and Thematic Advisor at News Agency Lacasuri Ortodoxe and Press service LO News. From 1st of January 2016 I am Senior Editor at CULTURE at the Intell News: Global news, press and event analysis.