Acasă Jurnalul Bucurestiului Colţul specialistului Lansarea studiului „Sectorul comerţ în România – un bilanţ după trei decenii...

Lansarea studiului „Sectorul comerţ în România – un bilanţ după trei decenii de transformări”

62
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Saptamana trecuta, vineri 22 noiembrie a.c, la Hotel Intercontinental, in Bucuresti, a avut loc lansarea studiului „Sectorul comerţ în România – un bilanţ după trei decenii de transformări”, realizat de către Fundaţia Friedrich Ebert, împreună cu Syndex România.

Imagini pentru ecommerce

Toate statisticile publice legate de comertul electronic publicate in ultimii ani in Romania vorbesc fara exceptie despre cresteri impresionante pe toate segmentele, in toate sectoarele economice, pe toate nisele, in toate privintele, de la cantitati, valori si pana la piete online.

Discursul public privitor la economia națională se concentrează
preponderent asupra așa-ziselor vedete, suspecții de serviciu fiind
în ultimii ani sectorul IT și industria auto; ocazional, se vorbește în termeni similari despre agricultură, construcții sau sectorul bancar.

Justificarea este de cele mai multe ori explicită (se subliniază
importanța macroeconomică a fiecărui sector în parte, pentru
formarea PIB, pentru ocupare ș.a.m.d.), la care se adaugă un
element implicit mai mereu prezent — funcția economică asumat
dominantă a fiecăruia: integrarea în lanțurile de producție
transnaționale pentru industria auto, inovația pentru sectorul IT,
intermedierea financiară pentru sectorul bancar etc.

De aici și criticile sporadice față de impactul dezvoltării sectoriale asupra economiei în ansamblul ei: dezvoltarea dependentă exacerbată de investițiile auto, accentul predominant pe activități cu valoare adăugată mică în IT, sau insuficiența cronică a finanțării directe a activității economice din partea băncilor.

Acest peisaj este în mod evident incomplet, sectoare întregi de activitate intrând rareori sub atenția publică, cu excepția poate a ocaziilor în care se anunță investiții substanțiale.

Cel mai semnificativ exemplu în acest sens este sectorul comerț, care, deși are o pondere considerabilă în economie și îndeplinește o funcție vitală de coordonare între consum și producție, nu constituie de regulă un subiect de dezbatere sau analiză.

Când vine vorba de dezvoltarea economică a României, atât
dezbaterile publice, cât și politicile guvernamentale din ultimul
deceniu și jumătate au pendulat între ceea ce, după toate
aparențele, nu pot fi caracterizate decât ca două modele extreme:
creșterea producției industriale și, respectiv, creșterea consumului
populației.

Bazându-se pe atragerea de investiții străine directe, vizând îndeosebi creșterea exporturilor și îmbrățișând viziunea
mai generală a austerității, prima s-a impus ferm odată cu
izbucnirea crizei în 2009-2010, obiectivul declarat fiind de a
corecta dezechilibrele externe (deficitul de cont curent explodase
în 2007-2008), cu prețul adâncirii celor interne (creșterea
șomajului și a inegalităților, reducerea veniturilor reale pentru cea
mai mare parte a populației etc.).

Cea de-a doua a venit ca răspuns la acumularea în creștere de tensiuni interne, creșterile salariului minim și politica salarială din sectorul bugetar marcând o reorientare majoră a politicii guvernamentale începând cu 2014.

Chiar dacă nu în aceeași măsură ca înainte de criză, temperarea
dezechilibrelor interne pare să ducă din nou la creșterea
dezechilibrelor externe (în 2018, deficitul comercial pentru bunuri
a depășit nivelul anului 2006, fiind de 2,6 ori mai mare decât în
2013). În consecință, se înmulțesc din nou vocile care subliniază
nevoia iminentă a unei „corecții”— altfel spus, o întoarcere sub o
formă sau alta la politica dominantă în perioada 2009-2014.

După 1990, putem identifica cel puțin trei faze de dezvoltare a sectorului comerț: (1) anii 1990 – prima parte a anilor 2000: perioada de glorie a micului comerț; (2) mijlocul anilor 2000 – sfârșitul anilor 2010: ascensiunea marilor lanțuri multinaționale; (3) sfârșitul anilor 2000 – prezent: dezvoltarea comerțului electronic.

Dezvoltarea comerțului electronic în ultimul deceniu a pus presiune suplimentară asupra comercianților cu magazine fizice, reprezentând totodată o oportunitate importantă pentru capitalul autohton.

Expansiunea agresivă din ultimii ani a jucătorilor specializați în vânzările online erodează marjele comerciale pe piață, afectând în special comerțul mic.

Necesitatea de a urma tendințele pieței impune comercianților cu magazine fizice să-și dezvolte canale proprii de vânzare online. Comerțul electronic este totuși relativ subdezvoltat în România, existând suficient potențial de creștere.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here