Acasă Jurnalul Bucurestiului Conferinte, Dezbateri Principii pentru Constitutia educatiei si cele zece porunci în noua ordine mondiala...

Principii pentru Constitutia educatiei si cele zece porunci în noua ordine mondiala a educatiei!

654
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 113
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    113
    Shares

 

Thomas CSINTA, Profesor de Matematici Aplicate în Stiinte ingineresti si social – economice, Director de Studii CUFR ROMANIA, Redactor – Corespondent (Franta)

 Principii pentru Constitutia Educatiei

Prezentam pe scurt, Principiile fundamentale pentru Constitutia Educatiei in Romania, asa cum ele au fost elaborate in urma unor dezbateri la seminarii, colocvii si intruniri nationale cu participare internationala, de catre echipa de specialisti de la IRSA – Gifted Education[1][2]

  1. Principiul subsidiaritatii (decizia este eficace si utila atunci cand este luata de cei pe care ii afecteaza)
  2. Principiul coresponsabilitatii(statul si cetatenii sunt coresponsabili pentru educatia lor si a copiilor lor.
  3. Principiul alocarilor bugetare in infrastructura educatiei pana la atingerea unor standarde decente.
  4. Principiul adecvarii la piata muncii(azi in liceu 45% dintre elevi se pregatesc in filiera teoretica, pentru care exista 10% joburi in piata muncii)
  5. Principiul solidaritatii (cu cei aflati in situatia de excludere sau marginalizare sociala).
  6. Principiul eficientei (educatia trebuie sa dea societatii serviciile pe care aceasta le pretinde, la costuri controlabile).
  7. Principiul competitiei (nu exista calitate fara competitie si competitie fara ierarhii. Invatamantul privat trebuie sa functioneze pe o piata nedistorsionata de faptul ca finantarea de la stat, din taxe si impozite, nu urmeaza elevul, inclusiv in invatamantul privat).
  8. Principiul compatibilizariicu UE.
  9. Principiul finantarii directe a beneficiarilor, nu a institutiilor(odata cu aparitia concurentei din UE, beneficiarii au de unde sa aleaga).
  10. Principiul incurajarii investitiilor private in educatie.
  11. Principiul Clarelor Delimitari (Orice reglementari legislative sau metodologice au prerogative pe arii clar delimitate. In cazul unor zone comune interferenta este cat mai mica posibil)
  12. Principiul Autonomiei Institutionale(Putere de decizie si cointeresare maxime, corelate cu responsabilitati pe masura. Atat in preuniversitar,in Universitar si transsectorial))
  13. Principiul Independentei Serviciilor de Educatie(MECT) are numai prerogative de reglementare si de luare a deciziilor privind politicile si strategiile de Educatie cadru. Orice alte Servicii se fac de catre Organisme Independente specializate)
  14. Principiul Evaluarii/Controlului Externe/incrucisat(Orice Furnizor de servicii de Educatie se supune unei Evaluari Externe, indiferent de tipul de furnizare a serviciilor-Inclusiv pentru Furnizorii de Audit si Evaluare a furnizorilor de educatie. Exemplu: O scoala este evaluata de o Agentie de Audit Extern, care este evaluata la randul ei de o Autoritate internationala de Evaluare care isi culege datele direct de la beneficiarii serviciilor Scolii- bucla feed-back)
  15. Principiul Validarii Competentelor (Institutionale, de Project/Program cat si Individuale. Exemplu: Oricat de grea ar fi acreditarea unui furnizor de Educatie el se supune si/mai ales validarii de catre benficiarul direct. Pentru Preuniversitar, de catre Elevi si Parinti, pentru Universitati de catre Studenti si/sau Angajatori potentiali. Analog, oricat de “tare” este Diploma/Certificarea unui profesor ea se valideaza si se recunoaste, inclusiv financiar, de catre Finantatorii si Beneficiarii directi)
  16. Principiul Privatizarii Invatamantului de toate nivele si gradele
  17. Principiul Complementaritatii/Alternativelor(Cadru Legislativ si metodologic trebuie sa fie suficient de flexibil si larg pentru a permite si incuraja dezvoltarea alternativelor Educationale institutionalizate, din chiar interiorul scolii publice, formale , informale si non formale. Cercetarea si Inovatia trebuie statuate ca sursa principala de dezvoltare a ofertelor de educatie complementare)
  18. Principiul liberalizarii profesiei de Educator.(Orice persoana poate candida la orice pozitie din sistemul educational si in oricare din institutii/organism, daca satisface standardul de competente corespunzator pozitiei respective. Fie ca este format la Oxford, la Vintu de Jos, in medii informale si sau non formale- Egalitatea vocatiei in raport cu experienta si formarea formala in ocuparea unei pozitii)
  19. Principiul Controlului financiar comunitar si al re-validarii(Orice Furnizor de Educatie publica sau de Asistare a Educatiei ,se supune, in comunitatea in care isi desfasoara activitatea controlului direct al Comunitatii- asa numitele “Regent Boards”Odata la doi ani Organizatia este re-validata sau nu, indiferent de acreditarea detinuta)
  20. Principiul coerentei si consistentei si coordonarii transectoriale. La centru, Zonal si local. Exista o coordonare atat pe vericala cat si pe orizontala. Orice Autoritate educationala de la Centru isi are reprezentanti in teritoriu cu efectivitate pana in ultimul catun, toate organismele, indiferent de nivel- Central, Zonal, Local- au nuclee de Coordonare pe orizontala, la acelasi nivel.  Exemplu: MECT are reprezentativitate in Departamentul de Educatie Zonale/Locale, Agentiile de Evaluare externa si Acreditare Institutionala au Experti in teritoriu, Serviciile de Evaluare si Examinare idem, etc.
  1. Cele zece “porunci” în noua ordine mondiala a educatiei

Procesul de învăţare va fi în curând personalizat, adaptat nevoilor tuturor elevilor, iar predarea nu se va limita la cele 45 de minute de la şcoală, ci va putea fi practicată „oricând, oriunde”, sunt de părere specialiştii Băncii Mondiale, care au realizat un clasament al celor mai importante zece tendinţe în domeniul educaţiei. 

  1. Cloud computing

Cloud computing-ul presupune o reţea imensă şi complexă de servere care va furniza utilizatorilor atât spaţiu de stocare, cât şi putere de calcul sau programe, cu ajutorul unor dispozitive uzuale de navigare web. În acest fel, investiţiile costisitoare în aparatură şi personal IT vor putea fi eliminate. Implicaţiile acestui trend în educaţie sunt enorme, datorită accesibilităţii sporite la informaţii. Provocarea va consta în conectivitatea permanentă pentru a accesa fişierele din reţeaua de tip „cloud”. 

  1. Dispozitive personale de calcul

Tendinţa actuală în şcolile din toată lumea este de a oferi un aparat de informare pentru fiecare elev şi de a crea medii de învăţare care presupun accesul universal la tehnologie. Fie că dispozitivul este un laptop, computer sau un smartphone, sălile de clasă ar trebui să fie pregătite pentru această nouă schimbare în educaţie. 

  1. Învăţarea mobilă 

Dezvoltarea tehnologiei a transformat telefoanele mobile de tip „smartphone” în accesorii indispensabile, atât pentru elevi, cât şi pentru profesorii vizionari. Aşadar, este foarte probabil ca dispozitivele mobile cu acces la internet şi capacităţi de calcul să ia în curând locul computerelor personale în sălile de clasă, dar şi acasă, potrivit studiului Băncii Mondiale. 

  1. Învăţarea permanentă

O dată cu dezvoltarea infrastructurii de conectivitate, dar şi a reducerii preţurilor computerelor, sistemele de învăţământ din întreaga lume îşi dezvoltă capacitatea de a oferi oportunităţi de învăţare pentru elevi „oricând, oriunde”. Această tendinţă presupune o modificare a lecţiei tradiţionale de 45 de minute. Pe lângă aparatură şi acces la internet, este nevoie de tutori sau profesori virtuali, dar şi de resurse de învăţare avansată în ritm propriu. 

  1. Jocuri

Un studiu recent realizat de organizaţiile americane Pew Internet şi Life Project pentru Horizon Report a descoperit că jocurile în reţea sau online sunt o parte importantă în viaţa tinerilor şi că oferă o oportunitate de interacţiune socială sporită şi de angajament civic. Succesul incredibil al programelor care se concentrează pe participarea activă, interacţiune şi stimulente, sugerează că metodele educaţionale folosite nu mai sunt de actualitate şi că jocurile educative ar putea atrage interesul şi atenţia elevilor într-un mod mai eficient. 

  1. Invăţarea personalizată

Sistemele educative vor folosi în curând tehnologia pentru al înţelege mai bine nivelul de cunoştinţe a unui elev, dar şi pentru a se putea adapta corespunzător atât lacunelor de învăţare, cât şi diverselor stiluri de învăţare. Astfel, în loc de predarea la nivel mediu, accesibilă tuturor elevilor dintr-o clasă, se vor adapta conţinutul şi prezentarea informaţiilor pe baza nevoilor individuale ale elevilor, atât ale celor slabi, cât şi ale celor foarte buni. 

  1. Redefinirea spaţiilor de învăţare

Clasa cu 15 bănci aranjate pe trei rânduri ar putea deveni în curând doar o amintire, pentru că şcolile din toată lumea îşi regândesc mediul de învăţare, pentru a favoriza colaborarea, disciplina şi implicarea studenţilor. Utilizarea luminilor potrivite, a culorilor, a meselor circulare şi a spaţiilor individuale pentru elevi şi profesori într-o sală de curs este din ce în ce mai frecventă. 

  1. Schimb de conţinut educativ între profesori

Profesorii au început să formeze reţele în care identifică şi creează resurse de învăţare pe care le consideră eficiente în clasă. Profesorii pot edita, adăuga sau personaliza anumite materiale, în aşa fel încât elevii să primească informaţii care corespund stilului şi ritmului de predare a cursului. Aceste resurse completează în multe cazuri manualul oficial şi, în anii următori, este posibil chiar să îl înlocuiască. 

  1. Portofoliu de evaluare 

Colectarea de către studenţi a unor informaţii utile în procesul educaţional va ajuta profesorii să rezolve mai bine lacunele de învăţare şi să personalizeze conţinutul metodelor pedagogice folosite. În plus, evaluarea constă, mai nou, în teste frecvente care măsoară nivelul cunoştinţelor în defavoarea examenelor anuale sau mai rare, cu presiune foarte mare. Elevii au acum la dispoziţie resurse pentru a-şi aduna lucrările într-un portofoliu online: fiecare noutate de pe Twitter, de pe blog sau din alte conturi va apărea în portofoliul personal, care poate fi atât autoevaluat, cât şi notat de profesor. 

  1. Profesori-mentori

Rolul profesorului în clasă se va transforma de la cel care deţine cunoştinţele la un manager care ghidează elevii în procesul individualizat de învăţare, care identifică resursele relevante, creează colaborări şi oferă sprijin atât în timpul cursului formal, cât şi în afara celor 45 de minute. Succesul sau eşecul acestor proiecte depinde însă foarte mult de factorul uman şi de dorinţa unui profesor de a păşi într-un teritoriu neexplorat (redactat de catre Balj Carmen, IRSCA Gifted Education).

______________________________

[1]Profesor de Matematici Aplicate in Stiinte Ingineresti si Social-Economice, Director de studii CUFR ROMANIA (Consultanta Universitara, Studii si Cercetari de pe langa Scolile Superioare Franceze de Inalte Studii), Vicepresedinte  al  Consortiului EDUGATE, Cofondator IRSCA Gifted Education (Institutul Roman pentru Studii si Cercetari in Educatia de Excelenta)

 [2]Elaborat de catre Consortiul EDUGATE, sub directia Prof. Florian Colceag, Presedinte-Fondator IRSCA Gifted EducationPresedinte-Fondator  al  Consortiului EDUGATE.

 


Raspandeste cu incredere
  • 113
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    113
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here