Acasă Stiinta & Tehnica Economie replicaonline.ro : Statul român își pune pe butuci…

replicaonline.ro : Statul român își pune pe butuci…

90
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Statul român își pune pe butuci propria companie petrolieră, Oil Terminal?!

Statul român își bate joc de propriile resurse ori de propriile companii, fie din nepriceperea guvernanților, fie pentru că la mijloc există interese obscure. Spre exemplu, nici unul dintre reprezentanții statului român în Consiliul de Administrație al Șantierului Naval Mangalia nu a fost capabil, ani la rând, să raporteze situația reală. Pe ultima sută de metri, după retragerea coreenilor (acționari majoritari), statul român a reușit să ajungă la o înțelegere cu olandezii, și încearcă să repună pe picioare afacerea de la Mangalia. Între timp, statul român mai are puțin și își pune singur pe butuci o companiede importanță strategică: Oil Terminal. Compania petrolieră a transmis, încă de anul trecut, adrese în atenția Ministerului Energiei, Ministerului de Finanțe, precum și fostului șef al ANAF, constănțeanul Ionuț Mișa, prin care atrăgea atenția că un ordin al ANAF îi pune în pericol funcționarea.

În Monitorul Oficial nr.164/03.03.2016 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 839/2016 privind aprobarea Normelor tehnice de autorizare a magaziilor și a perimetrilor pentru depozitare temporară și a Normelor tehnice de înregistrare a depozitelor utilizate în zonele libere. Prin acest ordin, la articolul 6.(1) se statuează că, pentru mărfurile aflate în depozit temporar, se impune un cuantum al garanției care trebuie să corespundă unui procent de 100% din cuantumul drepturilor de import.

Repercusiunile sunt explicate extrem de clar în adresele amintite anterior, din care redăm următorul fragment: “Oil Terminal a avut un rulaj în 2017 la motorină din import de cca. 1.150.000 tone motorina / an pentru un număr mare de clienți. Capacitatea operațională pentru depozitare motorină este de cca. 300.000 tone, deci garanția numai pentru accizele aferente acestei cantități este de cca. 150.000.000 euro. În condițiile în care, în anul 2018, capitalul social al antrepozitarului vamal Oil Terminal a fost în valoare de circa 58.243 mii lei (cca. 12,9 milioane euro), este evident faptul că societatea nu va putea niciodată să depună o garantie globală care să acopere accizele aferente acestei cantități de motorină. În data de 07.08.2018, Oil Terminal a depus scrisori de garanție în valoare de cca 250 milioane lei pentru activitatea in antrepozit vamal precum și 57 milioane lei scrisori de garanție pentru activitatea în antrepozit fiscal. În total, peste 300 milioane lei pentru a putea funcționa un opertator portuar.

Prin punerea în aplicare a Deciziei 145/25.06.2018 vor rezulta următoarele:

– Cifra de afaceri a societății Oil Terminal va scădea cu un procent de peste 25% ca urmare a evitării Portului Constanța de către traderii internaționali pentru operațiuni de stocare temporară și tranzit (acestea sunt activități curente în toate porturile lumii, iar veniturile din tranzitarea mărfurilor asigură mare parte din cifra de afaceri a Operatorilor Portuari).

– Se va crea un monopol total prin preluarea de spații de stocare în Oil Terminal doar de un singur trader (cel mai mare trader pe plan mondial) care are capacitatea de a garanta oricând și orice valoare solicitată în detrimentul traderilor mici sau mijlocii;

– Importatorii români de produse petroliere (piața din România nu poate fi acoperită doar de producția rafinăriilor) vor plăti un cost mult mai mare pe tonă de produs de la traderul major ca urmare a acoperirii costurilor acestuia pentru scrisorile de garanție depuse.

– Importatorii români se vor orienta pentru aprovizionare cu combustibili de la rafinăriile din țările vecine în scopul alimentării pieței românești, cu evitarea terminalului petrolier din Constanța

– Bugetul de Stat al României nu va avea nici un câștig din aceste garantări, acestea nefiind considerate venituri la buget, singurele entități favorizate fiind unitățile bancare. (…)”.

Adresele, semnate de directorul general Sorin Ciutureanu și directorul commercial al Oil Terminal, Gabriel Daraban, au fost transmise anul trecut în atenția ministerelor Energiei și de Finanțe, respectiv lui Ionuț Mișa. De precizat că Ionuț Mișa nu a avut nici o reacție până în prezent referitor la această problem și, oricum, acesta a fost schimbat din funcție chiar în cursul zilei de ieri, 3 ianuarie 2019.

A.C.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here