Acasă Colţul specialistului Economist RFI : De ce a trimis președintele bugetul la Curtea Constituțională.

RFI : De ce a trimis președintele bugetul la Curtea Constituțională.

103
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 Argumentele economice și legale

buget.jpg

Trimiterea legii bugetului de stat la Curtea Constituțională este mai mult decât o mișcare politică. Există argumente solide economice și legale. Printre altele, încălcarea legii responsabilității fiscal-bugetare.

Trimiterea legii bugetului de stat la Curtea Constituțională este mai mult decât o mișcare politică. Există argumente solide economice și legale. Printre altele, încălcarea legii responsabilității fiscal-bugetare.
Image source:
pixabay.com

Președintele României a decis trimiterea legii bugetului de stat către Curtea Constituțională. Klaus Iohannis a declarat că este un buget al minciunii naționale, nerealist, supraevaluat și întârziat. Desigur, acestea sunt mesaje pentru public și pentru politicieni.

Dar, în spatele calificativelor președintelui, există o analiză mai profundă a cauzelor pentru care Klaus Iohannis nu a promulgat bugetul și l-a trimis către Curtea Constituțională.

Așadar, iată o serie din argumente. În primul rând, se încalcă rolul și atribuțiile Consiliului Fiscal. Această instituție trebuie să emită o opinie atât asupra proiectului de buget cât și după amendamentele adoptate de Parlament. Cum anul acesta au fost admise 54 de amendamente, dintre care unele au modificat substanțial bugetele unor instituții, cel mai notoriu exemplu fiind bugetele serviciilor speciale, era legal ca instituția Consiliului Fiscal să emită o opinie și pe marginea amendamentelor. Ceea ce nu s-a întâmplat.

Dar, legea resposabilității fiscale este încălcată de mai multe ori. Concret, până pe 31 iulie a fiecărui an, Ministerul Finanțelor trebuie să înainteze guvernului strategia fiscal-bugetară pe următorii trei ani, iar Executivul trebuie să o prezinte Parlamentului până la data de 15 august a fiecărui an. De asemenea, alături de strategia fiscal-bugetară trebuie să existe și o declarație de răspundere a premierului și a ministrului finanțelor prin care aceștia își asumă integralitatea și corectitudinea datelor din strategie. Numai că prin ordonanța 114 din 2018 se instituie o derogare în ceea ce privește declarația de răspundere. Prim-ministrul și ministrul finanțelor vor face declarația doar cu privire la informațiile din strategia fiscal-bugetară nu și referitor la legea responsabilității fiscale. Explicația este simplă: guvernul încalcă prevederile legii responsabilității fiscal-bugetare.

De asemenea, este ignorat flagrant tratatul privind stabilitatea, coordonarea și guvernanța în cadrul uniunii economice și monetare. Este vorba despre nerespectarea regulii privind încadrarea într-un deficit structural de 1% din PIB. Acest buget depășește cu mult limita pe care România și-a asumat-o prin tratatele fiscale europene privind deficitul structural.

Un alt aspect sesizat de președinție este acela că în cazul în care apar diferențe semnificative între previziunile economice ale guvernului și cele ale Comisiei Europene, legea finanțelor cere ca aceste diferențe să fie descrise și motivate.

În anul 2019, ne aflăm exact în această situație, adică există diferențe mari între prognozele privind creșterea economică ale Comisiei Europene și ale unor organisme internaționale independente și cele ale Guvernului. Reamintim că estimarea de creștere economică pe care este construit bugetul este de 5,5%, în timp ce Comisia Europeană, în cel mai recent raport, indică o prognoză de creștere de numai 3,8%.

O altă temă este cea care privește fondurile insuficiente ale bugetelor locale pentru a acoperi finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane cu handicap. Din acest motiv, măsurile de protecție socială devin inaplicabile.

În fine, o ultimă observație pe marginea bugetului, făcută de administrația prezidențială se referă la derogarea prin care se autorizează Ministerul Dezvoltării Regionale să efectueze virări de credite bugetare și de angajament între capitole bugetare și programe, peste limitele prevăzute. Cu alte cuvinte, pentru Ministerul Dezvoltării Regionale, bugetul este orientativ, funcționarii ministerului putând jongla de-a lungul anului cu fondurile publice. Pretextul acestei derogări este de a finanța Programul Național de Dezvoltare Locală. Un program devenit deja celebru prin care primarii, în special cei agreați de guvern, pot primi fonduri pentru investiții mult mai facil decât, de exemplu, din bani europeni.

S-a spus că decizia președintelui de a trimite o sesizare de neconstituționalitate asupra legii bugetului de stat este un gest politic. Cu siguranță. Dar dincolo de argumentele politice există și o solidă argumentație legală și economică. De ani de zile, de exemplu, se fac derogări de la legea responsabilității fiscale. Acum, președintele României s-a decis să trateze foarte riguros această temă. Pentru că, ori avem o lege a responsabilității fiscal-bugetare și se respectă, ori renunțăm la lege și lăsăm guvernele să zburde cum vor prin bugetul de stat cu măsuri care mai de care mai populiste.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here