Acasă Colţul specialistului Economist RFI Romania – Piața gazelor naturale: viciile vizibile

RFI Romania – Piața gazelor naturale: viciile vizibile

300
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

gaze_naturale_2.jpg

Image source:
RFI

Federația Patronală Petrol și Gaze a comandat un studiu privind piața gazelor naturale. Au existat în ultimii ani, o multitudine de analize despre impactul exploatării din Marea Neagră, despre situația rezervei de gaze naturale din România, dar un studiu care să analizeze piața gazelor este o noutate.

Analiza este complicată, la fel ca și piața, care nu este deloc simplă. Dar, lucrurile scoase în evidență de studiu și propunerile de îmbunătățire ale pieței sunt demne de interes.

Iată, așadar, analiza pieței de gaze naturale realizată de compania de consultanță Emerton. Sunt patru obstacole majore pentru dezvoltarea pieței gazelor naturale: există interconexiuni limitate între România și Uniunea Europeană, lichiditatea este redusă și instabilă pe piața angro, există o concurență redusă pe segmentul livrării cu amănuntul și o protecție neadecvată a consumatorilor vulnerabili.

Rețeaua de gaze naturale este relativ izolată de cea europeană, iar capacitățile de transport sunt limitate atât la importuri, cât și pentru exporturi. Cea mai mare capacitate de import vine din Ucraina (85%). Cele două puncte de interconectare cu țări din Uniunea Europeană, Bulgaria și Ungaria, au capacități limitate.

De exemplu, punctul prin care se importă gaze din Ungaria a fost saturat în perioada de vârf de consum, adică în ianuarie-februarie anul acesta. În această perioadă, de altfel, România este foarte sensibilă la importurile de gaze naturale. Ba chiar, un test de stress realizat de rețeaua europeană a operatorilor de sisteme de transport de gaze arată că România este una din cele mai vulnerabile piețe din Uniunea Europeană în cazul întreruperii importurilor din Ucraina. În fine, capacitatea de export a României este inexistentă, singurul proiect aflat în construcție fiind conducta BRUA. Ceea ce poate fi o informație utilă pentru cei care se tem că România va excela în exportul de gaze naturale.

În România s-au dezvoltat câteva piețe pe care se tranzacționează gaze naturale, cea mai mare cotă aparținând Bursei Române de Mărfuri. Cu toate acestea și în ciuda reglementărilor implementate, piața angro de gaze are o lichiditate redusă și suferă de fluctuații destul de mari. Adică, volumele tranzacționate sunt limitate, iar numărul jucătorilor activi este destul de restrâns.

În același timp, piața clienților casnici este puțin concurențială. Ea este dominată de doi jucători, care controlează piața în proporție de 90%. Este adevărat că prețurile pe acest segment sunt reglementate, iar metodologia de stabilire a tarifelor nu avantajează companiile distribuitoare.

Și mai complicată este situația consumatorilor vulnerabili. Definirea acestei categorii de consumatori este esențială, pentru că din acest punct trebuie gândite politicile de subvenționare.

Dar, definiția actuală a consumatorului vulnerabil se referă doar la veniturile obținute de acesta, nu și la raportul dintre cheltuielile pentru energie și venituri. Această definiție nu acoperă conceptul de sărăcie energetică și riscă să excludă multe persoane din categoria de consumator vulnerabil.

Măsurile de protejare a consumatorilor sunt strict financiare, de subvenționare; cele nefinanciare, precum limitarea deconectărilor sau de creștere a eficienței energetice, sunt practic ignorate.

Soluțiile propuse pentru dezvoltarea pieței resping ideea de plafonare a prețului la producător. Mult mai eficiente sunt soluțiile legate de reducerea expunerii la importuri, creșterea concurenței în sectorul de comerț angro și pentru consumatorii casnici și definirea corectă a consumatorilor vulnerabili. În locul acestor măsuri de dezvoltare se adoptă reglementări privind plafonarea tarifelor la producătorii români care livrează gaze naturale către populație.


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here