Acasă Teatru Cronica teatrala VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de W. Shakespeare in viziunea regizorala a...

VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de W. Shakespeare in viziunea regizorala a lui Petrică Ionesco

632
0
DISTRIBUIȚI
Raspandeste cu incredere
  • 61
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    61
    Shares

In mod sigur aceasta este una din cele mai erotice piese ale lui William Shakespeare, sau cel putin aşa vor sa ne-o prezinte azi majoritatea regizorilor contemporani. Si asta se intampla din ce in ce mai des si in majoritatea viziunile lor  moderne. Sigur ca si montarile clasice, aveau si ele farmecul lor, dar deocamdata nimeni din pleiada de regizori nu se incumeta inca sa refaca acea scena aparent arhaica pe care marele Will o supraveghea de undeva, din apropiere!

“Visul unei nopţi de vară” este de fapt noua premieră a lunii decembrie si se joaca, cum altfel decat cu un succes nebun, pe Scena Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti.

Daca va intrebati de ce, raspunsul e simplu, pentru ca piesa astfel regizata este: de actualitate, este contemporana, este vie, si asta tocmai datorita actualizarii, datorita contemporaneizarii piesei, si asta prin aportul costumelor, maiestriei regizorale, a transpunerii in scena a replicilor savuroase si emotionante, si nu in ultimul rand datorita decorurilor extrem de sugestive, asta desi la inceput, pentru un moment, scurt dar intens totodata, ele creaza o aparenta santieristica imprimata visual dar si auditiv de o muzica cu accente de tip grundge.

Daca pentru William Shakespeare “Nebunul, îndrăgostitul și poetul, toți sunt alcătuiți din fantezie”, regizorul este cel care in final, da viata personajelor, fiind brusc investit drept zeul suprem al scenei, este cel care le imprima autenticitate si realism personajelor ce populeaza scena si este si cel care le si transpune brusc in actualitatea noastra curenta. Piesa devine astfel contemporana si acesta este meritul incontestabil al regizorului.

Asemenea personajelor shakespeariene, regizorul Petrică Ionesco plăsmuiește, prin această nouă montare, cu ajutorul decorurilor ce creaza un dinamism intens, un extraordinar peisaj al unui univers aparent oniric si feeric totodata, totul concentrandu-se insa si clocotind pe fondul de erotism exacerbat al personajelor principale, moment in care instinctele primare ale celor ce, astfel inviati, dau in clocot, și, in care, mai presus tot si toate, energii vitale ancestrale si imuabile aparent isi manifesta puterea si vrerea lor elementala.

Un vis fantastic dar transpus scenic si care a devenit astfel contemporan, vis în care perechile de indragostiti, dar si pasiunile lor arzatoare, poveştile lor de iubire, uneori vesele alteori mai putin vesele, uneori dominate de accente sumbre, desfasurate intr-o noapte in care toate aparent se fac şi se desfac, exact ca si in viata reala, efemera si dominata de “intamplari” la fel de … efemere, de parca o vrajă intervine si uneste sau dezbina cuplurile, si toate acestea se desfasoara pe fondul unor acorduri, când vesele, când triste, dar deopotriva insotite de mişcări frenetice ale actorilor ce vibreaza in stricta corelatie cu muzica, dansand dezinvolt si totodata complet dezinhibati, si cu … regia, si totul desfasurandu-se pe fondul unor spectaculoase schimbări de decor, cu ruperi de ritm extrem de bine dozate scenic. Aici meritul regizoral devine, inca odata, cu adevarat incontestabil.

Altfel spus, piesa este o fantezie regizorala debordanta, luxuriantă chiar, transpusa, si transcendenta, ce coboară incet, incet peste magica noapte de vis si de magie, cand antică, cand moderna, cand calma, cand violenta, valpurgica uneori, alteori oedipiana am putea spune, si asta intamplandu-se aparent rapid, intr-o succesiune ametitoare de scene. Spun aparent pentru ca, daca n-ar fi atât de actuală, n-ar persista inca in subconstientul multora dintre noi!

“Iubirea este, în viziunea foarte pesimistă a lui Shakespeare, numai o iluzie, ca și teatrul și viața însăși. Am descoperit deriziunea absolută și cruzimea fără scăpare a experienței amoroase. Iuziile fără sfârșit. Aceste adevăruri multiple am încercat să le transmit cu cruzime, păstrând sarcasmul și umorul prezent în fiecare inflexiune a textului shakespearian”, mărturiseşte regizorul Petrică Ionesco, regizor de origine română stabilit în Franța, considerat unul din cei mai mari inovatori în domeniul regiei de teatru, ai scenografiei, operei și baletului.

***

“Visul unei nopți de vară” de la Teatrului Naţional din Bucureşti gazduieste, reuneste si mixeaza deopotriva elemente specifice de traire intensa sufleteasca si, cum altfel, de poezie shakespeariană, perfect intretesuta cu multe si savuroase scene de umor autentic, alaturi de impresionante construcții incitante, vizuale, un incitant balet contemporan și un mixaj excepțional al fondului muzical, totul într-o ambianta de spectacol ieşit parca dintr-un vis, vis pe care l-au „visat”, împreună cu regizorul si artiştii români şi străini de renume: Helmut Stürmer (decorurile), Corina Grămoșteanu (costumele), Florin Fieroiu (coregrafia), Jean Schwartz, Petre Ancuța (muzica), Chris Jaeger (lighting design).  

***

Un vis aparent realizabil doar virtual dar care odata transpus in realitate este mai mult decat fantastic, populat fiind de zei mitici si mitologici totodata in manifestari, dar și de bieti muritori, supusi destinului si vrerii celor anterior mentionati, cu existente aparent sterse, dar intovarasiti de duhuri, spiriduși și zâne care se implica “nevinovat” in viata lor, personaje interpretate mai mult decat fantastic as putea afirma, deopotriva de catre actorii consacrați ai Teatrului Național din Bucuresti, cărora li se alătură o echipa bine coordonata de tineri, viitori artiști ai scenei bucureștene, si toate acestea într-o amplă distribuţie, din care amintim doar pe cativa:  Mihai Constantin, Marius Bodochi, Maia Morgenstern/Daniela Nane, Claudiu Bleonţ, Costel Constantin /Tomi Cristin, Raluca Petra, Lari Giorgescu/Alexandru Călin/Vlad Bârzanu, Istvan Teglas, Vitalie Bichir, Dorin Andone, Daniel Badale, Ştefan Ruxanda, Ilinca Hărnuţ, Ana Covalciuc/Raphaela Ley, Silviu Mircescu, Bogdan Costea/Costi Apostol, asta desi, sincer ar fi meritat cu totii un loc binemeritat aici, in aceasta insiruire.

***

Premiera oficială a avut loc fix pe 23 decembrie, cu o zi inainte de Ajunul Craciunului, la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. Asa ca, nu ne ramane altceva de facut, decat  sa ne dorim, sa avem parte, de cat mai multe astfel de “cadouri”, regizorale si nu numai, facute publicului iubitor de arta teatrala din Bucuresti, si asta pe parcursul intregii stagiuni teatrale.


Raspandeste cu incredere
  • 61
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    61
    Shares

LĂSAȚI UN MESAJ

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify LinkedIn Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Google Login to work

Specify Vkontakte Application ID and Secret Key in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Vkontakte Login to work

Please enter your comment!
Please enter your name here